Gå til innhold

Få fart på I5700 Spica med optimalisert libdvm.so


Anbefalte innlegg

Dette er beregnet for hackere på nivå 2 eller høyere! ;)

 

En standard, rett-ut-av-esken Spica med Android 2.1 har en Linpack score på rundt 2.9 - 3.1. Min (lettere modifiserte) Spica hadde en Linpack score på 3.1.

 

Nå er det noen som har kompilert en optimalisert prosessor-spesifikk versjon av den virtuelle maskinen (Dalvik) som gjør at mobiler med Samsung's S3C6410-prosessor blir mye kjappere. Her er tråden: http://forum.samdroi...or-your-Spica-!

 

Nå har Spica'en min en Linpack score på 4.5!

 

En kort oppskrift:

- legg zip-fila i rot-katalogen på SD-kortet

- start opp i recovery mode

- legg inn (apply any) zip-fila

- slett Dalvik-cachen

- legg inn ny standard-kalkulator på samme måte (virker ikke etter oppdateringen)

 

Hvis du ikke skjønte noe av den oppskriften, så bør du absolutt ikke prøve på dette. Det er fort gjort å sitte igjen med en ubrukelig mobil.

 

For de modige finnes det også en JIT-versjon som gir en Linpack score på 7.5+, men den er ikke helt stabil, så den er bare for spesielt interesserte.

 

Største problemet er at standard-kalkulatoren ikke virker etterpå. Men den kalkulatoren er ingenting å samle på uansett. Like greit å slette den, og heller legge inn en skikkelig kalkulator.

 

For å slette gammel kalkulator (OBS! Her må du virkelig vite hva du gjør!):

rm /system/app/Calculator.apk
rm /system/app/Calculator.odex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror eneste måten å angre på er å reflashe den originale ROM'en inn igjen. Jeg rotet til Spica'en min et par ganger (med noe helt annet), og rodde meg i land igjen med Odin.

 

Edit:

Vær forsiktig med Odin! Det er fullt mulig å herpe mobilen så kraftig at hovedkortet må skiftes!

Endret av Prompel
Lenke til kommentar

Ok takker for svar.

 

Tenker å gjøre dette til helgen når jeg har tid, gidder ikke stresse fælt.

 

Gidder du skrive litt mer detaljer om hvordan du gikk frem, hvilken windows, hvor lang tid flashinga tok, om du møtte på noen problemer etc. Hadde satt pris på det :)

 

Edit: leser litt på samdroid i mellomtiden ^^

Endret av hazzie
Lenke til kommentar

Den lettleste tråden er her:

http://forum.samdroi...or-your-Spica-!

 

Originaltråden er litt mere tunglest:

http://forum.sdx-dev...ized-libdvm-so/

 

Jeg er faktisk usikker på om telefonen må være rootet, men den må ihvertfall ha en Recovery mode. Jeg kopierte bare arm11-dvm.zip inn i rota på SD-kortet, omstartet telefonen i Recovery, og valgte apply any zip. PC'en var ikke involvert i selve flashingen. Hele greia tok sånn ca. 5 minutter.

 

Det som skjer er bare at den generiske libdvm.so som er en del av Dalvik-maskinen blir byttet ut med en libdvm.so som er tilpasset akkurat den prosessoren og dermed er langt mere effektiv.

 

Skulle jeg gjøre prosessen omigjen, så ville jeg ha gjort det sånn:

- slette den gamle kalkulatoren (Calculator.apk og Calculator.odex i /system/app/)

- kopiere arm11-dvm.zip inn i rota på SD-kortet

- restarte i Recovery

- velge apply any zip from SD

- velge arm11-dvm.zip

- trykke OK

- velge Wipe, choose what

- velge Wipe dalvik-cache

- trykke OK

- velge Reboot system now

- trykke OK

 

Da gjenstår det bare å legge inn en nyere utgave av standard-kalkulatoren (blæh), eller aller helst en bedre kalkulator etter eget ønske:

http://www.appbrain....ch?q=calculator

Endret av Prompel
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den lettleste tråden er her:

http://forum.samdroi...or-your-Spica-!

 

Originaltråden er litt mere tunglest:

http://forum.sdx-dev...ized-libdvm-so/

 

Jeg er faktisk usikker på om telefonen må være rootet, men den må ihvertfall ha en Recovery mode. Jeg kopierte bare arm11-dvm.zip inn i rota på SD-kortet, omstartet telefonen i Recovery, og valgte apply any zip. PC'en var ikke involvert i selve flashingen. Hele greia tok sånn ca. 5 minutter.

 

Det som skjer er bare at den generiske libdvm.so som er en del av Dalvik-maskinen blir byttet ut med en libdvm.so som er tilpasset akkurat den prosessoren og dermed er langt mere effektiv.

 

Skulle jeg gjøre prosessen omigjen, så ville jeg ha gjort det sånn:

- slette den gamle kalkulatoren (Calculator.apk og Calculator.odex i /system/app/)

- kopiere arm11-dvm.zip inn i rota på SD-kortet

- restarte i Recovery

- velge apply any zip from SD

- velge arm11-dvm.zip

- trykke OK

- velge Wipe, choose what

- velge Wipe dalvik-cache

- trykke OK

- velge Reboot system now

- trykke OK

 

Da gjenstår det bare å legge inn en nyere utgave av standard-kalkulatoren (blæh), eller aller helst en bedre kalkulator etter eget ønske:

http://www.appbrain....ch?q=calculator

 

hvordan komme i recovery mode? og er man nødt til og slette kalkulatoren, eller er det bare fordi den ikke fungerer etterpå?

 

edit: fikk det til.

Endret av tobarn
Lenke til kommentar

hva betyr linpack scoren i praksis?

 

At mobilen utfører flyt-talls-utregninger raskere. Min Spica utførte 3,1 millioner flyt-talls-utregninger per sekund når jeg fikk den, nå klarer den 5,2 millioner.

 

Det er med optimalisert libdvm og LeshaK's kernel 2.08.

Lenke til kommentar

Når er jeg ikke så veldig godt kjent med FLOPS, så jeg prøvde å lese litt om det på wikipedia. Endte opp med å forstå enda mindre:

 

Polaris klarer å utføre 1 TFLOPS med 250 GHz. Spica klarer 3,1 MFLOPS med 0,8 GHz. Forskjellen er ganske nøyaktig 1000-gangeren. (1'000'000'000'000/250*0,8= 3'200'000'000)

 

For meg ser det ut til å være lite korrelasjon mellom Hz og FLOPS, dog er jeg ikke noe datageni : )

 

Tilbake til topic:

Hva rent praktisk betyr det å øke til 5,2 MFLOPS kontra 3,1? Flyter menyer, spill, programmer bedre, og er det vesentlig?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Hva rent praktisk betyr det å øke til 5,2 MFLOPS kontra 3,1? Flyter menyer, spill, programmer bedre, og er det vesentlig?

Alle programmer som regner med flyt-tall går garantert raskere. Det inkluderer nok ikke menyer. Grafikk vil vel også være uforandret. Når det er sagt, så er det vel en grov pekepinn på at det aller meste går raskere.

 

Men nok ikke grafikken, den har som oftest sin egen prosessor og driver.

 

 

Er det så nøye, da? Mobilen blir generelt kjappere i responsen på det meste, og batteriet varer like lenge. Hvis du vil ha millimeter-mål på hastighet, så legg inn en bunch av hastighets-teste-apps og mål før og etter oppdatering av libdvm. Tallene har ingenting med virkeligheten å gjøre uansett, det er bare en pekepinn. Greia er at mobilen føles kjappere i responsen. Jeg fikk bedre subjektiv hastighetsøkning på å gå over fra Pantheon/TouchWiz til LauncherPro.

 

Og dessuten bruker jeg tallene som en "pissing contest". Kameraten min har en Hero (2,1) og jeg har 5,1.

 

Mobb, mobb!

:tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...