Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470 SLI


Anbefalte innlegg

Hvis det er nok å vite har jeg sett veldig mange som klokker både GTX470 og 480 på vanlig stockkjøling helt fint.

Jeg motsier deg ikke, men skjønner n0val33t litt. Overlokking går fint med referansekjøleren, men jeg ville helst hatt en mer stillegående og bedre kjøler hvis jeg skulle overklokke. Overklokking med referansekjøleren fungerer, men temperaturer og støy blir så grusomt høyt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen av dere som har prøvd begge kortene? 5870 vs 470 altså. Det har jeg, og når det gjelder støy kan jeg si at stockkjøleren på HD 5870 på 50% speed bråker MER enn nVidia sin på 70%. ATi-kjøleren gir fra seg en høyfrekvent lyd, mens nVidiakjøleren er jevn susing. Dette er selvsagt bedømt av mitt subjektive øre, men likevel :)

Lenke til kommentar

Det blir ikke bedre med at sommertemperaturene er kun noen dager rundt hjørne... snakkes :p Ser for meg stakkars jævla med klokka kort i SLI på div. krypinn rundt i landet. Det er litt ille når tempen i leil. stiger 3 grader under en halvtime med kjør.

 

Ikke at det er noe særegent for fermi forøvrig, mine 280 har en tendens til å varme godt på en vinterdag, men her kan man ihvertfall høre seg selv tenke.

 

Jeg misstenker at DuranN ikke har vært i nærheten, mye mindre hørt et overklokket 4xx på stock kjøling. Isåfall har du en toleranse for støy som grenser til det umenneskelige.

 

Korta ble kasta ut på markedet alt for tidlig, men de hadde forøvrig ikke noe valg slik som 5xxx spiste opp alt av kaka.

 

Jeg kjøper ikke ATI og derav ligger frustrasjonen, selv om det er et særdeles overlegent kort med unntak av preformance hvor de ligger nakke til nakke med ATI.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har prøvd begge kortene? 5870 vs 470 altså. Det har jeg, og når det gjelder støy kan jeg si at stockkjøleren på HD 5870 på 50% speed bråker MER enn nVidia sin på 70%. ATi-kjøleren gir fra seg en høyfrekvent lyd, mens nVidiakjøleren er jevn susing. Dette er selvsagt bedømt av mitt subjektive øre, men likevel :)

 

 

XFX HD5870 XXX VS. ZOTAC GTX480: Det var som å gå fra en pusekatt som lå å murret på en sky av sukkerspinn mot 10 katter som simultant blir kaldkvelt. Det er egentlig den eneste referansen jeg har mellom de to.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har prøvd begge kortene? 5870 vs 470 altså. Det har jeg, og når det gjelder støy kan jeg si at stockkjøleren på HD 5870 på 50% speed bråker MER enn nVidia sin på 70%. ATi-kjøleren gir fra seg en høyfrekvent lyd, mens nVidiakjøleren er jevn susing. Dette er selvsagt bedømt av mitt subjektive øre, men likevel :)

 

 

XFX HD5870 XXX VS. ZOTAC GTX480: Det var som å gå fra en pusekatt som lå å murret på en sky av sukkerspinn mot 10 katter som simultant blir kaldkvelt. Det er egentlig den eneste referansen jeg har mellom de to.

 

Denne tråden handler om GTX470 vel? Vifta på begge kortene satt til 100% bråker noe helt jævlig og er helt uaktuelt for meg også. Satte opp en vifteprofil i AfterBurner som funker helt greit, kjørt et par Vantageruns og kortet nådde 82c max. Skal prøve litt Kombustor nå etterpå, selv om FurMark stresser kortet mye mer enn noe spill du kommer til å spille. Ever.

 

Man trenger ikke overklokke kortet for å høre støyen, er jo bare å smekke vifta på 100% det? Det siste avsnittet ditt burde egentlig vært nok til at det ikke er noen vits i å diskutere med deg, men la gå.

Lenke til kommentar

Støy er ikke lett å måle, og folk reagerer forskjellig på forskjellige lyder. I tillegg er det forskjell på hvert individuelt kort.

 

Av de kortene jeg har prøvd så er 5970 det mest støyende (i db) kort jeg har prøvd, fulgt av 480, 470, 5870 og 5850. De tre siste er rimlig like.

 

Når det gjelder hvor mye de bråker/irriterer så er 5970 fremdeles verst, så følger 480, 5870, 5850 og 470.

 

Er generelt ikke veldig glad i "skrapelyden" fra ATI 5xxx kort vifta, så bruker vannkjøling på de nå. Kommer til å bestille blokk til 4xxx kortet også, da alle kortene bråker mer enn resten av oppsettet mitt, og jeg liker ikke støy.

 

Men, skulle jeg valgt å bruke ètt kort med stock kjøler ville det vært 470 kortet mitt.

Lenke til kommentar
I likhet med Crysis Warhead, bygger også Far Cry 2 på Crytek-motoren. Ser vi litt nærmere på resultatene fra testen ... Fallet er riktig nok ikke stort, men det kan virke som om det er ett eller annet med Crytek-motoren som roter det litt til.

 

Mye feil her fordi Far Cry 2 bruker ikke og er heller ikke bygd på Crytek motorene, hverken cryengine 1 eller cryengine 2, det står at 2-3 prosent av koden fra cryengine 1 ble brukt på wikipedia. Andre utviklere :yes:

Endret av ArttuX
Lenke til kommentar

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha :D

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er iallefall hvor utrolig påståelige folk kan være ut i fra tester de leser, og ikke hva de faktisk har testet selv. GF100 ble slaktet for varmen og støyen når det kom, og det virker som om folk har hengt seg opp i det. Når jeg leser at folk med full seriøsitet skriver "Man bør ha vannkjøling på disse kortene" eller "Skal man overklokke disse kortene i det hele tatt bør man ha vannkjøling!" så begynner jeg å lure. Jeg kjørte Kombustor på 710/1740 i 10 minutter i går, vifta kom opp i 80% som kan være litt mye hvis man sitter nærme kabinettet slik som meg, men kortet nådde kun 74 grader. Da snakker vi 97% load på GPU i 10 minutter.

 

Jeg har hatt skjermkort fra begge produsentene siden 1999, jeg har til og med eid et Voodoo 5-kort :D

 

Forresten, rødt er ATi, grønt er nV ;)

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Synes du det er så rart?. Blir litt motsatt for min del, noen prøver å fortrenge problemene og se mellmo fingrene så sterkt at jeg mistenker de kjøper nVidia uansett, bassert på farger du nevner nesten som de heier på et fotball lag. Noe som etter min mening er totalt bortkastet tid.

 

Fra en tidligere post:

 

Sitat

Paris i forkant av GF100-lanseringen fortalte teknisk produktsjef i Nvidia, Tom Petersen, at de anbefalte vannkjøling når man begynte å snakke om SLI. La oss bare håpe at et par slike kort med ferdig monterte vannkjølingsblokker, i det minste blokker for seg selv, kommer på markedet innen respektabel tid.

 

 

Når de selv anbefaller vannkjøling evnt passe på god plass mellom pci portene, burdet det sette en demper på alle diskusjonene rundt nettop dette på forumet.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Som sagt driter jeg langt i hvem som lager skjermkortene så lenge de er morsomme å leke med :)

 

Den quoten der gjaldt GTX480 i TriSLI inne i et kabinett hvis jeg ikke husker helt feil, mulig noen har en faktisk kilde på det?

 

Mange som kjører GTX470 i SLI uten vann, Kakeshoma her på forumet gjør det såvidt jeg husker. Som sagt, de fleste driter i hva brukere her på forumet som har testet det sier, og begge "sidene" i debatten trekker frem reviews som favoriserer "sitt" kort. Det er ikke rart at man blir litt irritert...

Lenke til kommentar

I alle dager var poenget med den posten din?, og så blander du inn politikk. Hva har kommunister (et rødt eksempel) med skjermkort og hvem og hva sikter du til? (altså hva mener du er feilaktig samt hva er det du reagerer så på) ?.

 

man kan trekke sammenlikninger til politikk.

 

EDIT: hvis man kjører crossfire med 3 x 5870 kort uten mellomrom, så trenger man akkurat like mye vannkjøling på disse kortene. kort nr1 går på 100% vifte omtrent hele tiden. JA, jeg har testet!

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Så det var bare det at man burdet anbefalle vannkjøling om man bruker Trippel 5870 CF også du tenkte på med den posten?, videre er det mulig du har rett selv om varmeutviklingen ikke på langt nær er så problematisk som på 470, men hvem sier noe annet og hva har det med politikk å gjøre?.

 

Dp

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha :D

 

edit

ahh tror jeg forsåt politikk spøken din nå, du mener ATI er rødt selvsagt og nVidia er et grønt parti og du mener noen stememr Rødt. Altså en finurlig måte å kalle dem Fanbois på?.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Så det var bare det at man burdet anbefalle vannkjøling om man bruker Trippel 5870 CF også du tenkte på med den posten?, videre er det mulig du har rett selv om varmeutviklingen ikke på langt nær er så problematisk som på 470, men hvem sier noe annet og hva har det med politikk å gjøre?.

 

Dp

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha :D

 

Hvem har sagt at varmeutviklingen på GTX470 er problematisk? Er HW.no sin feil at de ikke setter opp en skikkelig vifteprofil. Fatter ikke hvordan de fikk kortet opp i over 90 grader... De nådde jo også 85 grader med HD5870. Har lett litt rundt etter en kilde på den vannkjølingspåstanden fra Tom Petersen, det eneste jeg fant var dette

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Man må huske på at HW tester på åpen benk. Uten kabinett.

 

Dette vil nok i slike tilfeller bety høyere temperatur enn om det hadde stått i et kabinett med god luftflyt. Ja, den varme luften vil nå kunne stige oppover og bort fra "maskinen" uten noen hindringer, men man mister også luftflyten som kabinettvifter kunne ha laget i et kabinett, nettopp for å få kald luft bort til komponentene og varm luft bort fra komponentene.

 

Temperaturer på åpen benk kan ikke sammenlignes direkte mot temperaturer i kabinett.

 

Jeg kan forstå bakgrunnen for å kjøre med viftene på auto, da dette er innstillingen Ola Dunk vil bruke når han kjøper seg skjermkort. I tillegg så er det tross alt slik kortene leveres. Og kortene bør fungere, selv på auto. Hvis et kort blir levert med viften på auto, men blir så varmt at det får artifacts eller krasjer hvis man tyner det, så bør det fram i lyset. Det sier jo på en måte litt om hvor godt produktet er. Hvis man nå etter alle disse varme kortene med støyende vifter på auto, plutselig får inn et kort som har en mye bedre kjøler, eller vifteprofil eller whatever originalt, så vil jo dette vises ganske tydelig. Det er det som er viktig for Ola Dunk.

 

At man også kunne kjørt ett sett med tester eller 1-2 tester med viften på 100% ser jeg så absolutt nytten av, men en av delene blir feil for enten Ola Dunk, eller for entusiastene.

Lenke til kommentar
Hvem har sagt at varmeutviklingen på GTX470 er problematisk? Er HW.no sin feil at de ikke setter opp en skikkelig vifteprofil. Fatter ikke hvordan de fikk kortet opp i over 90 grader... De nådde jo også 85 grader med HD5870. Har lett litt rundt etter en kilde på den vannkjølingspåstanden fra Tom Petersen, det eneste jeg fant var dette

 

Det er veldig mange som nevner at varmeutvikling er et problem på gtx470, anbefaller deg å google litt om du ikke er klar over dette.

 

Videre har det seg også slik at viftene må gå kraftigere i forhold til å hvor fort tempen stiger, så om feks 5870 ligger på 85 grader og viften på 70% der 470 gtx ligger på 93 grader og viften på 90% er det mye større forskjell en man først ser av bare temp tall.

 

http://www.hardocp.com/article/2010/03/25/nvidia_fermi_gtx_470_480_sli_review/7

 

The GTX 470 and GTX 480 get hot and these both get hot very quickly once a load is put on them. Too keep the GPUs at the limits shown on the chart above, you are going to hear the fans. It is just that simple. The cards are loud and hot when gaming a high resolutions with lots of shader activity. But take a look and a listen at the videos above and make up your own mind.
Lenke til kommentar

Det skal bli morsomt å se temperatur, viftehastighet og støy når jeg omsider mottar mitt GTX 480. Har bestilt eVGA Superclocked for en stund siden, men akkurat dette kortet er dessverre ikke på lager noen steder enda.

 

Jeg er overbevist om at varmen ikke blir noe stort problem i et romslig kabinett med god luftflyt, men kan vanskelig gjøre annet enn å tro/antyde sålenge jeg ikke har prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Hvem har sagt at varmeutviklingen på GTX470 er problematisk? Er HW.no sin feil at de ikke setter opp en skikkelig vifteprofil. Fatter ikke hvordan de fikk kortet opp i over 90 grader... De nådde jo også 85 grader med HD5870. Har lett litt rundt etter en kilde på den vannkjølingspåstanden fra Tom Petersen, det eneste jeg fant var dette

 

Det er veldig mange som nevner at varmeutvikling er et problem på gtx470, anbefaller deg å google litt om du ikke er klar over dette.

 

Videre har det seg også slik at viftene må gå kraftigere i forhold til å hvor fort tempen stiger, så om feks 5870 ligger på 85 grader og viften på 70% der 470 gtx ligger på 93 grader og viften på 90% er det mye større forskjell en man først ser av bare temp tall.

 

http://www.hardocp.c...80_sli_review/7

 

The GTX 470 and GTX 480 get hot and these both get hot very quickly once a load is put on them. Too keep the GPUs at the limits shown on the chart above, you are going to hear the fans. It is just that simple. The cards are loud and hot when gaming a high resolutions with lots of shader activity. But take a look and a listen at the videos above and make up your own mind.

 

Jeg vet da at kortene blir varme, har jo ett inne i kabinettet mitt akkurat nå... Men at det er et stort problem er jeg uenig i. Driver å klokker kortet nå, og har kjørt 5 Vantageruns på rad med økende clock. Kortet har nådd 74c, vifta nådde 80%. Det var ganske høyt, så det blir nok ikke noen 24/7-setting. Med tanke på støy vil jeg sammenligne det med hva jeg måtte kjøre HD5870-kortet mitt på for å kjøre Vantage på 980/1250. Jeg har et eldgammelt Lian Li-kabinett uten noe særlig luftflyt, så døra står i tillegg åpen rett ved siden av hodet mitt :p

 

Videre har jeg full forståelse for at Ola Nordmann ikke vil ha en PC som bråker noe helt for jævlig, det gidder heller ikke jeg for 24/7. Men å fordømme kortene fordi de bråker/blir varme uten å ha testet/sammenlignet noe som helst selv, blir for dumt. Anmeldelser på nettet er veldig fine informasjonskilder, og det fins enkelte nettsider jeg stoler 100% på, men jeg velger å uttale meg når jeg har fått prøvd selv. Jeg kjører også kortet mitt på Auto, men jeg har trikset litt på vifteprofilen i Afterburner slik at vifta overkompenserer for å holde varmen nede.

 

Testen du har linket til viser heller ikke GTX470 SLI, simalarion.Du hoppet også tydeligvis over dette avsnittet:

 

I had the idea to shoot videos after I was looking at the decibel chart of all the cards. It was rather unimpressive. The 5850 was the "quietest" card at 54dB. The rest of the cards sort of lumped together in the 56dB to 57dB range. The SLI and CrossFire setups were of course the loudest with the CF cards coming in at 59dB and the SLI cards coming in at 60dB at its loudest.
Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Kunne godt copy pastet hele innlegget men svarte deg på

Hvem har sagt at varmeutviklingen på GTX470 er problematisk?
. Videre er det som nevnt hvor fort viften går for å kjøle ned kortet i forhold til tempen/effektbruk som teller, bråk er et annet kapitell og en annen diskusjon. Fom min del har samtlige Highendkort gitt for mye lyd fra seg ganske lenge nå, ikke bare i denne runden. Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...