Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig reperasjon av ripe i lakken?


Anbefalte innlegg

Var med en kompis nå i helga å kikka på en svart Audi A6 han har gått å sikla på. Da vi møtte eier gikk vi over bilen og fant denne ripen på panseret:

 

658226.jpeg

 

Det gule er pollen. Kompisen min ble seff veldig skeptisk til ripen da den er stor og du ser den greit, til sammenligning er det mitt førerkort som ligger ved siden og bilde er tatt med hans mobil.

 

Noen som kan lakkering? Eier sier han har forsøkt å fikse selv med å legge et par svarte lag med lakk så slik klarlakk (man får gjerne 2 slike bokser med lakk, en for farge og en klarlakk). Jeg synes kanskje jobben som er gjort er dårlig. En "hurtigfiks" som kunne ha blitt gjort bedre om man skulle ha gjort det på den måten. En full fiks el nytt panser koster det hvite ut av øynene :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt enkelt å se på bildet om ripa kun har skrapet opp grunningen, eller om den har nådd helt inn til metallet. Det må du som slev har sett skaden avgjøre.

 

Jeg tviler uansett på at du trenger å skaffe nytt panser :p

 

Uansett bør ripa renses skikkelig - det må ikke ligge igjen noen urenheter eller poleringsrester i ripa. Når ripa er ren, bruk rustbeskyttende grunning. Deretter kan du, om ripa er meget dyp, bruke flekklakk og påføre med en pensel. Deretter kan du bruke vanlig lakk og klarlakk over der igjen.

 

Når flekklakken har herdet skikkelig, skal du polere over skaden. Dersom det er ujevnheter der du har lakkert, bør du først gå over skadestedet med AutoGlym Paint Renovator, Biltema Scratch Remover eller linknende. Det vil forsiktig slipe ned lakken. Husk å alltid polere etter du har brukt slipemidler!

 

Tips:

  • Vær forsiktig med Paint Renovator eller Scratch Remover. De sliper faktisk bort lakken, og dersom du overdriver vil du blottlegge grunningen. Da kreves ny lakkering.
  • En Audi forhandler kan skaffe riktig lakk. Se etter mulige fargekoder i instruksjonsboka.
  • Siden bilen er svart, kan du gjerne bruke poleringsmiddel som fremhever sort farge. AutoGlym Ultra Deep Shine er å anbefale, dne har jeg selv god erfaring med. Det finnes såklart mer rimelige alternativer. På Torshov Bilrekvisita selger de en serie fra Turtle Wax som inneholder fargepigmenter. Jeg har ingen personlig erfaring med disse, vel å merke.
  • Det finnes mange gode brosjyrer som kan hjelpe deg med utbedring av riper. Både Biltema og Torshov Bilrekvisita har dette.
  • Dersom du ser korrosjonsskader i ripa, og du er usikker på hva du bør gjøre, er det nok best å overlate jobben til profesjonelle. Hovedregelen er uansett å pirke og pusse vekk all rust - du må aldri finne på å lakkere over korrosjonsskadete områder!

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett noen jobber utført på måten som LysDiode beskriver av folk som iallefall selv syntes at de var flinke og at resultatet ble bra. Jeg ble ikke imponert noen av gangene!

 

Kan tro at den metoden fungerer greit nokk på en bil som ikke har metallic lakk, men jeg syns ripen vises godt på farger som derimot er metallic. Jeg ville anbefale en lakking av hele pansret.

 

Jeg har aldri sett LysDiode sine reperasjoner, så kan godt hende han er så dyktig at han kunne fått meg også fornøyd.. bare så det er sakt :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett noen jobber utført på måten som LysDiode beskriver av folk som iallefall selv syntes at de var flinke og at resultatet ble bra. Jeg ble ikke imponert noen av gangene!

 

Kan tro at den metoden fungerer greit nokk på en bil som ikke har metallic lakk, men jeg syns ripen vises godt på farger som derimot er metallic. Jeg ville anbefale en lakking av hele pansret.

 

Jeg har aldri sett LysDiode sine reperasjoner, så kan godt hende han er så dyktig at han kunne fått meg også fornøyd.. bare så det er sakt :)

 

En feil mange gjør er å bruke feil utbedringslakk. For eksempel å kjøpe sort utbedringslakk på Biltema istedet for å få nøyaktig korrekt farge fra bilprodusenten.

 

Utover det så er det sant som du sier, en så stor ripe blir nesten aldri perfekt reparert, iallefall ikke hjemme i garansjen.

Når det er sagt har jeg gjort ganske godt arbeid tidligere på denne måten på både bil og MC. På bilen var det en ganske dyp ripe som nådde inn til metallet, og den er nå usynlig. På motorsykkelen synes det såvidt i "riktig" lys osv.

 

Man skal merke seg at denne type reprasjon aldri er like god som full lakkering av skadestedet evt hele panseret på verksted, men om man er nøyaktig blir et ganske bra. iallefall bedre enn det på bildet :thumbup:

 

 

Jeg mener det er unødvendig å lakkere hele panseret pga. en eneste ripe, selv i den størrelsen der. Hadde den vært enda noe større hadde det vært et alternativ men hvis du skal lakkere hele panseret hver gang du får ei ripe blir det dyrt. Best å gjøre en så god som mulig reprasjon inntil du har "spart opp" noen flere riper, om noen skjønner tankegangen min :whistle:

Lenke til kommentar

Jo jeg er enig med tankegangen din, er ripe forsvarer ikke kostnaden det er å lakke opp panseret. Da er det bedre å la ripen være der, men har fått inn en del biler hvor eieren selv har vært med lakk å strøke i riper og lignende.. og i enkelte tilfeller ser det jo bedre ut med en ripe eller to enn mange streker over pansret hvor det vises på lang avstand at det er gjort en stygg hastverkjobb.

 

 

Nå drar det vel diskusjonen noe offtopic, men noen gang prøvd en slik reperasjon på sølv metallic? Skal du først gjøre det på en metallic farge er vel sikkert sort noe av de letteste siden de ofte har lite andre blandefarger i seg.

 

 

Vist jeg ikke jobbet som lakkerer og hadde kjøpt den bilen ville jeg kanskje først prøvd LysDiode sin metode og vist ikke det ble noe fint heller levd med skaden. Den ripen må jo være fint prutegrunnlag, fort 5000 i lakking på et A6 panser.

Lenke til kommentar

Alt må gjøres riktig ja. Det er verdt et forsøk, om det blir bra har du spart en del penger :) Har ikke gjort dette på sølv metallic nei, kun på sort metallic, vanlig sort, vanlig sølv og vanlig rød.

 

Det er ikke rart du ikke blir fornøyd med denne metoden når du er lakkerer :p Men noen gjør en dårlig jobb også da, det må vi ikke glemme..

Lenke til kommentar

Alt må gjøres riktig ja. Det er verdt et forsøk, om det blir bra har du spart en del penger :) Har ikke gjort dette på sølv metallic nei, kun på sort metallic, vanlig sort, vanlig sølv og vanlig rød.

 

Det er ikke rart du ikke blir fornøyd med denne metoden når du er lakkerer :p Men noen gjør en dårlig jobb også da, det må vi ikke glemme..

 

 

 

Har du noen før- og etterbilder av slike reparasjoner du har gjort? Jeg har ikke riktig tro på de jeg har sett som har gjort det, for selv om de brukte farge blandet etter koden ble det ikke pent. Stripa skilte seg veldig mye ut syntes jeg.

 

Mulig jeg er billakkerer, men er desværre ikke helt gratis for meg heller å lakke ting slik som tak og store panser.. og iløpet av ett år kan jeg fort eie 4-5 biler , så å spare noen kroner på slike billigbiler hadde ikke vært meg imot :p

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ingen bilder av det, rett og slett fordi jeg aldri helt har tenkt over det at det kunne være lurt å dokumenteres. Han ingen av de aktuelle bilene lengre heller.

 

Men synes vi begynner å bli litt vel OT her - alle skjønner jo at et verksted (lakkeri eller hva men pleier å kalle det) vil reparere riper mye bedre enn man uten videre kan gjøre hjemme. Metoden jeg viser til er for å i minst mulig grad forårsake korrosjon i metallet og samtidig prøve å dekke til så godt det lar seg gjøre. Så kan et verksted lakkere over hele panseret når det er så stygt at det veier opp mot kostnadene av omlakkering.

 

Gjør som Rick sier og bruk ripa som prutegrunnlag :p Er bilen i ellers god stand og til en god pris bør ikke en ripe hindre deg i å kjøpe - du vil kanskje tape mere på en bil i dårligere stand men med plettfri lakk... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...