Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Frikortordningen endres 1. juni, hva gjøres med utgiftene frem til da?


overtrip

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter det jeg har forstått innføres det fra 1 juni automatisk registrering av egenandeler i forbindelse med frikort. Men hva gjør jeg med de utgiftene jeg har hatt frem til nå? Jeg har fylt inn alt på egenandelskortet.

Endret av cyclo
Emnetittel endret da original emnetittel brøt med retningslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke oppnådd frikorttaket enda, også har jeg lest at nav ikke behandler frikort søknader fra 21mai.

http://www.nav.no/Helse/Frikort

Det er blitt overlatt til helfo. Men jeg klarer ikke å finne ut hvo jeg skal sende inn oversikt over de egenandelene jeg har betalt frem til nå, slik at de blir med i beregningene til det nye systemet for automatisk frikort.

Endret av overtrip
Lenke til kommentar

Du skal ikke behøve og sende inn noenting. Jeg har dog liten tro på at de får med seg f.eks egenandeler til transport med taxi etc så jeg ville uansett tatt vare på alle kvitteringer slik at du kan se om de har gjort det riktig når du får frikortet.

 

(Ps. Jeg fikk frikort tredje uka i januar jeg.) :!:

Lenke til kommentar

så de har registrert alt jeg har betalt av egenandeler for medisiner og hos lege fra 1 januar?

Jeg forstod det slik at de ikke begynte med det før 1 juni, og det jeg har betalt frem til nå måtte jeg registrere selv. Hvoror fikk jeg ellers egenandelskortet i begynnelsen av året?

Beklager hvis jeg er vrang og uvitende nå :p

Lenke til kommentar

Fra 1.juni i år overføres frikortordningen fra NAV til HELFO, og det blir samtidig innført automatisk frikort i hele landet. Tromsø har hatt det som en prøveordning fra 1. januar i år. Erfaringene derfra er positive.

 

For den enkelte innebærer ordningen at man ikke lenger skal sende inn egenandelskortet når man har nådd frikortstaket (1.840,-). HELFO registerer alle egenandeler fra 1.januar og sender automatisk frikort. Den enklete skal ikke foreta seg noe i så måte.

 

Den enkelte skal imidlertid fortsette å få ført og stemplet i egenandelskortet, men dette er kun for egenkontroll.

 

Reiseutgifter registeres ikke automatisk, og man må ta vare på rekvisisjoner og kvitteringer og selv sende dem til HELFO.

 

Se ellers: http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...