Gå til innhold

Håndhold opptak med god kvalitet -- Nagra, Blue Mikey eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter å kunne ta opp intervjuer i god kvalitet. Omgivelsene vil variere fra helt rolige lokaler til en kafé eller lignende. Slik jeg har skjønt det har jeg to hovedalternativ: proffstandarden med en Nagra Ares eller lignende, eller opptak gjennom f.eks. iPod Touchen min.

 

Jeg synes personlig 5400 pluss MVA er mer enn friskt for noe så enkelt, og Blue Mikey virker som en forlokkende og billig løsning. Har brukt Nagra Ares tidligere, det fungerer for så vidt helt utmerket. Kan jeg regne med at en iPod-løsning er like stabil, og gir en tilnærmet sammenlignbar lydkvalitet? Om noen vet om helt andre løsninger setter jeg pris på å få høre om disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Roland Edirol R-09HR (evt. en tidligere versjon), og lyden er det man kan forvente av en enhet med innebygget mikrofon. Sikkert grei nok for de fleste.

 

Jeg ville nok gått for Zoom H4n, og hadde jeg ikke vært fornøyd med lyde, hadde jeg kjøpt en ekstern mikrofon. H4n har jo XLR/TRS-inngang, med fantommating.

Lenke til kommentar

Takk for tips begge to, Zoom H4n ser ikke så alt for dum ut, og DET til under 1/3 av prisen på Nagra. (Nagra er vel radiostandarden over alle, og vet å ta seg betalt for det.) Har en plan om å prøve Blue Mikey først, hvis den ikke duger går jeg for H4n.

Lenke til kommentar

Nagra har vel vært industristandard i filmlyd-bransjen siden 70-tallet og, men var på seminar med lyddesigner Christian Schaaning(Fritt Vilt, Red, High School Musical3) og han brukte selv Zoom H4n for opptak av all slags mulig lyd til lydbiblioteket hans. Har brukt den selv og synes den er knall til prisen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Har du da brukt den interne mikrofonen eller eksterne? Om de interne duger blir den jo svært liten, hvis en ekstern kokdensatormic må være med i bagasjen for å få gode resultater blir det neppe noe jeg tar meg bryet med å dra på til vanlig. Litt av det forlokkende ved Blue Mikey er at den tar så lite ekstra plass at den alltid kan dras med; blir som et kompaktkamera relativt til stort speilrefleks med mange objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...