Gå til innhold

Ny skjerm(er), 2 billige skjermer vs en dyrere skjerm


Alexnor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter i dag på en dual skjerm oppsett som består av min Eizo L565 og en Eizo L550. De kjører begge to native 1280x1024 noe som i 2010 er litt lite. I den forbindelse er jeg ute etter en oppgradering hvis det ikke byr på for mange problemer.

 

Problemet er i grunnen slik jeg ser det at jeg i dag har en ordentlig kvalitetsskjerm (L565) og jeg er usikker på om to stk BenQ 24" LED V2410 Eco f.eks vil være en enorm skuffelse over denne. Hvis det skulle vise seg at jeg vil være i en bedre situasjon med f.eks en dyrere skjerm over to billige så er det også mulig. Har vært inne på tanken med å bare kjøpe en ny Eizo, en Foris f.eks men ønsker også å oppgradere skjermkortet mitt ved kjøp av ny(e) skjerm(er) og da blir det hele fryktelig dyrt plutselig.

 

Håper derfor noen kan si noe som kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye skjermen vil ha mye høyere lysstyrke, og det hvite vil være betydelig hvitere, da gamle skjermer gulner.

Men så fort gleden over de to tingene gir seg så vil du merke svakhetene ved billige TN-baserte skjermer, som dårlig innsynsvinkel, kjipt sortnivå og baklyslekasje. Du vil også merke at fargeoverganger er mindre myke, da billige TN kun kan vise 6bit (18 totalt) per farge, i motsetning til 8 (24 totalt) som de dyrere *va og ips kan. For å illustrere så kan en 24bit skjerm vise 16.7 millioner farger, og en 18 bit kun vise 262 000 farger.

 

Dell 2209W/2209Wa, eller Dell U2410 regnes som to av de billigere alternativene til gode skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...