Gå til innhold

Borteboende stipend


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg er 18år har en leilighet som jeg leier ut, og jeg bor hjemme til mor og far. kan jeg få borteboende stipend neste år fordi jeg har en leilighet? jeg skal gå vg3 neste år.

 

I år fikk jeg ikke noe stipen pga av at mor og far tjente for mye, men nå er jeg over 18år og i utgangspunkte skal jeg klare meg selv og da må jeg jo ha rett på stipend uavhengi av hva mine foreldre tjener?

 

Takker for svar ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet har alle rett på utstyrstipend av de som går på VG2 og VG3 (tror det var minimum 820 i fjor og 870 i år), men den kunne gå bort pga trygd, lærlinglønn eller pensjon. At du er 18 år har ikke noe å si på hvor mye du får i stipend.

 

Når det gjelder stipend for leiligheten, så er det hvor du bor som teller. Hvis du hadde bodd i leiligheten kunne du fått inntil 37 700 kr i bostipend uavhengig av foreldrenes inntekt. Siden du ikke bor der vil du nok ikke få det, med mindre du oppgir at du bor der.

Lenke til kommentar

Utstyrstipend får jeg, men jeg tenker på generell stipend som noen i klassen får vær måned pga av at foresatte tjener under en hvis sum. så nå som jeg er over 18år har ikke mine foresatte noe ansvar over meg så de trenger ikke å gi ei krone, og da mener jeg det blir feil å si at jeg ikke får stipend pga foresattes inntekt.

 

Er det straffbart å oppgi at jeg bor i leiligheten får å få borteboende stipend når jeg bor hjemme hos mor og far? og hvilke konsekvenser får jeg hvis de oppdager det?

Lenke til kommentar

Utstyrstipend får jeg, men jeg tenker på generell stipend som noen i klassen får vær måned pga av at foresatte tjener under en hvis sum. så nå som jeg er over 18år har ikke mine foresatte noe ansvar over meg så de trenger ikke å gi ei krone, og da mener jeg det blir feil å si at jeg ikke får stipend pga foresattes inntekt.

 

Er det straffbart å oppgi at jeg bor i leiligheten får å få borteboende stipend når jeg bor hjemme hos mor og far? og hvilke konsekvenser får jeg hvis de oppdager det?

Sorry, men selv om du er fylt 18 år, så er det foreldres inntekt og formue som teller på grunnstipendet. Skilte foreldre har også veldig mye å si (har selv foreldre som er sykepleiere og som til sammen tjener halvparten av hva andre foreldre gjør, men siden de er skilt, så får de stipend allikevel...surt)

 

Hvis du blir tatt for å oppgi feil bosted vet jeg ikke hva som skjer. I beste fall må du nok betale tilbake det du har fått i stipend, aner ikke hva slags andre konsekvenser det kan få.

Lenke til kommentar

Det skal selvfølgelig ikke fungere slik at du får stipend fordi du har en leilighet, eller fordi hvem som helst ønsker å flytte hjemme fra. Du kan søke om stipend som borteboer dersom du oppfyller Lånekassen sine kriterier for dette (står på lanekassen.no), dvs at du blant annet må bo gå på en skole/lærested som er et godt stykke unna ditt foreldrehjem. Stipend for høyere utdanning som høyskole og universitet blir ikke behovsprøvd etter foreldreinntekt, men dette blir ubetalt som lån, og senere omgjort dersom eksamen blir bestått, men i ditt tilfelle snakker vi fremdeles vanlig videregående opplæring. Så svaret blir nok nei, du får ikke stipend selv om du har leilighet helt uten videre.

Lenke til kommentar

Og for å svare på ditt andre spørsmål; ja det er straffbart. I de siste årene har heldigvis Lånekassen blitt mye flinkere til å snuse frem disse personene, og konsekvensene av dette blir at eventuelt ubetalt stipend blir omgjort til lån og må tilbakebetales. Du vil også risikere å miste retten på stipend og studielån i fremtiden, men skal man se på strafferammen for dokumentforfalskning kan det straffes med fengsel og rulleblad.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...