Gå til innhold

Spørsmål om Canon 50mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg har planer om å kjøpe Canon 50mm f/1.8, har Canon EOS 400D. Filterdiameteren på det er jo 58mm, men jeg finner ikke 50mm med annet enn 52mm i filterdiameter, så jeg er litt fortvilt. Hva gjør jeg? Er det mulig å få den i 58, eller må jeg bruke en mellomring eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filterdiameteren har kun noe å si hvis du skal ha på et filter, og er størrelsen på gjengene foran på objektivet. Det har ikke noe med brennvidde å gjøre ("50mm"). Har du spesielt bruk for at du skal ha på et filter i en viss størrelse utenpå objektivet? Objektivet passer helt fint på kameraet ditt - i enden som er festet til kamerahuset ditt har den fatningen "EF", som passer som pokker.

 

Tror her du blander litt. Både min 70-200mm og 24-70mm har 77mm i filterdiameter, det betyr at jeg kan bruke for eksempel samme polariseringsfilter på 77mm på begge to, men det har ikke noe som helst med om de passer på kamerahuset eller ikke, eller brennvidden (70-200/24-70).

 

Så - ingen fare - Canon 50mm f/1.8 passer helt fint på kameraet ditt, og det er helt uproblematisk at den har 58mm, 52mm eller hva som helst i filterdiameter. Sigma 50/1.4 har 77mm i filterdiameter, men fungerer like fint på huset ditt (så lenge det er versjonen med EF-fatning).

 

Det er altså objektivene som kan ha forskjellige filterdiametre, og ikke kamerahuset - såfremt objektivet har EF eller EF-S-fatning, så passer det helt fint på kameraet ditt. :)

 

Edit: Litt oppklaring.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Heihei.

Jeg har planer om å kjøpe Canon 50mm f/1.8, har Canon EOS 400D. Filterdiameteren på det er jo 58mm, men jeg finner ikke 50mm med annet enn 52mm i filterdiameter, så jeg er litt fortvilt. Hva gjør jeg? Er det mulig å få den i 58, eller må jeg bruke en mellomring eller noe?

 

Du trenger kun å bry deg om dette om du bruker filter. Filterdiameteren har ingenting med fatningen å gjøre.

Kjøp 50mm -> ta av det objektivet du har på kamera nå -> sett på 50mm -> ta bilder

 

Hvis du bruker filter på det gamle objektivet så kan du kjøpe 58mm -> 52mm stepdown ringer og bruke de samme filterene på 50mm objektivet.

 

 

Edit:

Evt "what he said"

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Du trenger kun å bry deg om dette om du bruker filter. Filterdiameteren har ingenting med fatningen å gjøre.

Kjøp 50mm -> ta av det objektivet du har på kamera nå -> sett på 50mm -> ta bilder

 

Etter du har tatt noen bilder så:

Vrir knappen på toppen til AV -> Vrir hjulet foran knappen til det viser f/1.8 på skjermen -> Finner en fin blomst og tar bilde av den

 

Det er som flere sier her, Canon sin 50mm f/1.8 passer fint på ditt kamera. Dama mi har 450D og 50mm f/1.8 og hun er storfornøyd med 50 millimeteren. Tror det er det objektivet hun bruker mest. 400D med 50mm f/1.8 er en kompakt grei kombinasjon og du trenger hverken filter eller solblender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...