Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva slags spesifikasjoner har min router (Zyxel P2602HWT) ?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

 

Dette er vanligvis et spørsmål jeg pleier å finne svar på gjennom google, desverre fører alltid resultatene til forum tråder eller telenor sin nettside om denne routeren (hvor det merkelig nok ikke står noe om den).

 

Har også prøvd å lete gjennom Zyxel sin hjemmeside, men der var ikke min router å finne :(

 

Det jeg er mest interessert i er om den kan/sender 802.11n signal.

 

Kan sikkert forklare hvorfor jeg laster ned maks 2.7-3.0 megabytes per sekund, mens min far ned ligger på 5-6 megabytes per sekund, han er dog koblet direkte.

Men det er kanskje ikke relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://moya.zyxel.no/multimodem/

Her finner du manualen,står der.

Fakstisk treff nr.2 på google.no(i en tråd her på forumet)

 

Koblet direkte= kabel?

 

yupp, glemte å spesifisere det :(

 

Ser ut som den er 802.11g og regne med da at jeg får maks hastighet mulig gjennom trådløs internet.

 

Jeg bruker forresten denne for å mota signal

Belkin Wireless N+ USB

 

Vi har fiber nett og ble fortalt av telenor at vi måtte bruker routeren som følgte med abonnementet, eller vi kunne kjøpe vår egen som var tilpasset til fiber net, vi valgte som sagt å beholde den vi fikk med tilbudet.

 

Takk for hjelpen, kan forsåvidt stenge tråden siden mysteriet er mer eller mindre løst :)

 

Og lei meg er jeg ikke, for all del, vi betaler for 8mbit linje og får tydeligvis mye mer enn det vi betaler for :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
Hvor mange mb/s via Trådløst nett har Zyxel p2602hwt?

 

Zyxel p2602hwt opererer med wifi standarden 802.11g (http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel2602/). Det vil si:

  • 54 Mbit/s, i 2,4 GHz båndet med full bakoverkompatibilitet med 802.11b

Realiteten er dessverre noe annerledes, så jeg siterer engelsk wikipedias beskrivelse av 802.11g (direkte copy/paste fordi jeg er lat nå...;))

 

"In June 2003, a third modulation standard was ratified: 802.11g. This works in the 2.4 GHz band (like 802.11b), but uses the same OFDM based transmission scheme as 802.11a. It operates at a maximum physical layer bit rate of 54 Mbit/s exclusive of forward error correction codes, or about 22 Mbit/s average throughput.[12] 802.11g hardware is fully backward compatible with 802.11b hardware and therefore is encumbered with legacy issues that reduce throughput when compared to 802.11a by ~21%.

 

The then-proposed 802.11g standard was rapidly adopted by consumers starting in January 2003, well before ratification, due to the desire for higher data rates as well as to reductions in manufacturing costs. By summer 2003, most dual-band 802.11a/b products became dual-band/tri-mode, supporting a and b/g in a single mobile adapter card or access point. Details of making b and g work well together occupied much of the lingering technical process; in an 802.11g network, however, activity of an 802.11b participant will reduce the data rate of the overall 802.11g network.

Like 802.11b, 802.11g devices suffer interference from other products operating in the 2.4 GHz band, for example wireless keyboards." - http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

 

Håper dette forklarer noe og ikke gjør det værre for deg. WIFI vil sjelden nå sitt maksimale potensiale. Det er så mange faktorer som spiller inn. Fx hva slags wifi ruter du har, hvor mange som bruker den samtidig, avstand, hindere på veien, andre "sendere" (rutere) i nærheten etc. Det beste jeg kan foreslå er å

Hvis hastigheten trådløst er vesentlig lavere enn med kabel kan du prøve å teste hastigheten trådløst etter å ha elimineret de værste faktorene som nevnt ovenfor. Om dette ikke hjelper (sitte i samme rom som ruter med fri sikt til ruteren uten andre WIFI apparater aktive i nærheten. Ihvertfall ikke koblet til din ruter! (Det kan jo f.x. være en kjedelig sak å be alle naboer i ei blokk om å skru av sine rutere for at du skal teste...lol. Og la vær å varme opp Fjordland middagen din i microen under testing da.)

 

Hvis hastighetene fremdeles er lave (over wifi i forhold til kablet) eller at hastigheten kablet er mye lavere enn det du betaler for ville jeg virdere en telefon til telenor. Du vil mest sannsynlig få tilsendt en ny ruter som støtter 802.11n, noe som i de fleste tilfeller vil være en stor forbedring (les om den på den wikipedia siden jeg linket til over). Merk at mottaker, WIFI kortet i PC'en, må støtte de samme standardene!

 

Dette var mer enn du spurte om, men du finner iallefall svar på ditt spm nær toppen! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...