Gå til innhold

Bærbar pc til IT-studier


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har kommet inn på IT-studier til høsten, og i den anledning trenger jeg en ny bærbar pc. Jeg har veldig lyst på Macbook pro, men om noen av dere har noen andre forslag, er jeg åpen for det.

 

Krav til pcen:

 

- Så rask prosessor som mulig

- Minimum 4 GB ram

- Skjermkort med minimum 512 GB minne

- Harddisk på minimum 500 GB

- Skjerm på rundt 15"

- God batteritid

 

Når det gjelder pris er jeg egentlig åpen for alt, men det bør ikke overgå Macen på ca 16 000. Helst så billig som mulig.

 

Noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hva legger du i IT-studier ?

IT-studier er oftest basert på Windows-plattformen, syns det er selv grunn nok til og kjøpe Windows-pc i tilfellet.

 

Men ja Mac er spennende det også, men det kan være greit med Windows i et slikt tilfellet.

 

Så var det forslag til pcer, jeg vil tro du finner det du vil ha til rundt 7000-8000 pc fra Asus eller Acer.

Acer Timelinex er vel det som kanskje er mest spennende, pga lav varmeutvikling og god batteritid.

 

Det viktigste er at pcen er utstyr med Core i-serien CPU (core i3, core i5 osv), slik at du får det nyeste på markedet.

Lenke til kommentar

IT-studier på NITH. Skal gå e-business, så blir vel litt programmering etc.

 

Acer Timeline 5810T har jeg per dags dato, og makan til dårlig pc har jeg aldri vært borti. Er sikkert litt annerledes med den du nevner.

 

Snakket med skolen, og de sa at de fleste programmene de brukte fungerte også i Mac. I de få tilfellene dette ikke var tilfellet sa de at man kunne kjøre bootcamp eller noe sånt, og bruke windows som man får fra skolen

 

Men føler at Mac er veldig overpriset i forhold til Windows, selv om det frister ekstremt med en MacBook pro 15"

Lenke til kommentar
MiljO' date='25. mai 2010 - 18:58' timestamp='1274806703' post='15699616']

Det frister veldig ja :) Hvilken av 15" syntes dere jeg bør gå for?

Hvorfor ikke starte sakte med den billigste? Rask nok den. Eller så kan du ta den dyreste 15", så slipper du å oppgradere. Men du kan ikke ha 13"? Den er grei den også altså, så kan du bruke resten av penga på noe annet eller spare dem. Spare 5-6 tusen er ikke for galt det heller ;)

EDIT: 13" har forresten 10 timers levetid, de andre har 8 eller noe sånn.

Endret av Vaffel.
Lenke til kommentar

E-Biz linjen til NITH innebærer installasjon og bruk av Visma CRM, SAP Business One og SAP Business Objects. Alle er Windows applications.

 

Du kan selvsagt virtualisere, men ville bare gjøre deg oppmerksom på dette.

 

 

MiljO' date='25. mai 2010 - 14:12' timestamp='1274793158' post='15698120']

IT-studier på NITH. Skal gå e-business, så blir vel litt programmering etc.

 

Acer Timeline 5810T har jeg per dags dato, og makan til dårlig pc har jeg aldri vært borti. Er sikkert litt annerledes med den du nevner.

 

Snakket med skolen, og de sa at de fleste programmene de brukte fungerte også i Mac. I de få tilfellene dette ikke var tilfellet sa de at man kunne kjøre bootcamp eller noe sånt, og bruke windows som man får fra skolen

 

Men føler at Mac er veldig overpriset i forhold til Windows, selv om det frister ekstremt med en MacBook pro 15"

Lenke til kommentar

E-Biz linjen til NITH innebærer installasjon og bruk av Visma CRM, SAP Business One og SAP Business Objects. Alle er Windows applications.

 

Du kan selvsagt virtualisere, men ville bare gjøre deg oppmerksom på dette.

 

 

MiljO' date='25. mai 2010 - 14:12' timestamp='1274793158' post='15698120']

IT-studier på NITH. Skal gå e-business, så blir vel litt programmering etc.

 

Acer Timeline 5810T har jeg per dags dato, og makan til dårlig pc har jeg aldri vært borti. Er sikkert litt annerledes med den du nevner.

 

Snakket med skolen, og de sa at de fleste programmene de brukte fungerte også i Mac. I de få tilfellene dette ikke var tilfellet sa de at man kunne kjøre bootcamp eller noe sånt, og bruke windows som man får fra skolen

 

Men føler at Mac er veldig overpriset i forhold til Windows, selv om det frister ekstremt med en MacBook pro 15"

 

 

Takk for tipset :) Går du på NITH?

 

Hvorfor ikke starte sakte med den billigste? Rask nok den. Eller så kan du ta den dyreste 15", så slipper du å oppgradere. Men du kan ikke ha 13"? Den er grei den også altså, så kan du bruke resten av penga på noe annet eller spare dem. Spare 5-6 tusen er ikke for galt det heller

EDIT: 13" har forresten 10 timers levetid, de andre har 8 eller noe sånn.

 

Kan vel kanskje det, men tenkte at det ville være smart med større skjerm? Ikke vet jeg. Har 15,4" nå, og syntes det er stort nok. Trenger iallefall ikke noe større.

Lenke til kommentar
MiljO' date='25. mai 2010 - 19:01' timestamp='1274810515' post='15699985']

Takk for tipset :) Går du på NITH?

 

Yepp :)

 

Er på utkikk etter en arbeidshest selv til rundt 10'+-. Har vurdert Mac, men valget faller nok på en Windows maskin.

 

Har sett på denne: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjerm/baerbare_pc-er/article155706.ece

 

Problemet er at jeg er usikker på batterikapasiteten.. Testen sier rundt 2 timer, men erfaring sier at dette blir redusert til 1/3 i løpet av kort tid...

Lenke til kommentar

Et tips mtp skjermstørrelse.. Dette semesteret har jeg brukt en EEE 1000HE. Fantastisk batterikapasitet, men når du sitter og tegner prosessdiagram blir 10" litt lite.. For ikke å prate om å skrive oppgaver.

 

Derfor blir det 15-16" på meg. 17" er alt for stort, men <15" kan fort bli litt smått.

Endret av uftrunk
Lenke til kommentar
MiljO' date='25. mai 2010 - 19:01' timestamp='1274810515' post='15699985']

Takk for tipset :) Går du på NITH?

 

Yepp :)

 

Er på utkikk etter en arbeidshest selv til rundt 10'+-. Har vurdert Mac, men valget faller nok på en Windows maskin.

 

Har sett på denne: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjerm/baerbare_pc-er/article155706.ece

 

Problemet er at jeg er usikker på batterikapasiteten.. Testen sier rundt 2 timer, men erfaring sier at dette blir redusert til 1/3 i løpet av kort tid...

 

Det var jo vanvittig dårlig batteritid da. 2 timer er jo nesten ingen ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...