Gå til innhold

Diverse spørsmål om Linux fra en som har brukt det i 6 dager.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har brukt Linux Mint 9 x64 nå i ca. 6 dager og har dermed mange spørsmål om diverse ting som jeg håper dere kan svare på.

 

1. Hvordan få pauseknappen, neste sang-knappen, forrige sang-knappen osv. til og fungere i Spotify gjennom Wine?

 

2. Når jeg overfører en liten fil (1Kilobyte) til en minnepenn også drar jeg minnepennen ut så er ikke filen der, så jeg må benytte meg av "fjern stasjonen på en trygg måte" for at det skal fungere. Er dette pga. Delayed Allocation i EXT4?

 

3. Hvordan få Pidgin til og ikke varsle meg når en kontakt logger på?

 

4. Hvordan kan jeg skru ned sensitiviteten på hjulet på musen min?

 

5. Hvordan utsette oppstart av programmer ved oppstart? Diverse programmer som krever nettverkstilgang starter før det trådløse nettverket er satt opp slik at jeg blir spammet med feilmeldinger, slik at viss noen vet om hvordan jeg kan utsette et program i og starte opp i 5 sekunder eller noe sånt hadde jeg blitt glad.

 

6. Hvordan få Æ, Ø og Å til og fungere i Wine?

 

Edit: 7. Hvordan får jeg til og ha en terminal på skrivebordet slik som på bilde 1?

 

Edit2: 8. Hvordan får jeg nautilus til og bli mørk slik som på bilde 2?

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7 - Det ser ut som terminalen på første bildet er tilda. Etter å ha installert tilda kan du kjøre det med <ALT><F2> for så å skrive inn navnet på programmet.

 

3 - Hva pidgin angår er det bare å lete i innstillingene, jeg vet den er der en plass.

 

5 - Hvis du vil starte opp programmer noen sekunder etter oppstart, som feks. conky. Kan du lage et lite script som du kan legge til i "System"->"Startup Applications".

#! /bin/sh
sleep 5 && <navnet på programmet>

Koden er det bare å lime inn i en tekstfil. Så er det bare å legge scriptet der du vil ha det, for så å gjøre det kjørbart med

chmod +x <navnet på scriptet>

 

8 - Utseendet til nautilus og andre programmer kan stilles inn i "System"->"Appearance".

 

2 - Det sprøs om du har formatert minnepinnen med EXT4. Men det er anbefalt å fjerne minnepinner og slik på "riktig" måte. Med å bruke trygg fjerning får alle programmer som på noen som helst måte bruker minnepinnen tid til å gjøre seg ferdige.

 

Håper dette hjelper. Hvis du skulle være relativt ny i Linux verden, så velkommen :)

Endret av mikeys
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 - Hvis du vil starte opp programmer noen sekunder etter oppstart, som feks. conky. Kan du lage et lite script som du kan legge til i "System"->"Startup Applications".

#! /bin/sh
sleep 5 && <navnet på programmet>

Koden er det bare å lime inn i en tekstfil. Så er det bare å legge scriptet der du vil ha det, for så å gjøre det kjørbart med

chmox +x <navnet på scriptet>

Håper dette hjelper. Hvis du skulle være relativt ny i Linux verden, så velkommen :)

Jeg er som sagt veldig ny på Linux så jeg skjønte ikke helt det der, jeg skjønte hvordan jeg skulle lage scriptet og at jeg kunne legge det overalt og at jeg skulle legge det til i oppstarten, men "chmox" forvirret meg. Hvor skal jeg legge det? Skal jeg legge det i et annet oppstarts-"fil" eller skal jeg legge det før koden på den oppstarts-"filen" jeg allerede har laget med den filen jeg lagde? Eller skal jeg legge den i en fil og lage et script slik som jeg gjorde tidligere og legge den i en ny oppstarts-"fil"?

 

For å få bort pop-ups i Pidgin kan du høyreklikke på tray-ikonet - plugins. Let etter libnotify og trykk på configure.

 

6. Norske bokstaver fungerer bare for meg i Wine. Hvilket program gjelder dette?

 

1. Har søkt etter det samme, men ser ikke ut til at Wine støtter dette.

Det gjelder Spotify og Steam siden det er de eneste to programmene jeg bruke i Wine foreløbig, og den innebygde notisblokken. Men i notisblokken ser jeg det står "søk" så det er tydeligvis støtte for det.

 

Håper dette hjelper. Hvis du skulle være relativt ny i Linux verden, så velkommen :)

Jeg har luktet litt på Linux i 1-2 år nå, men jeg har liksom aldri helt giddet, men nå har jeg endelig tatt det store skrittet. Takk for velkomsten og hjelpen, uten slik hjelp hadde jeg gått tilbake til Windows etter 1 dag.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

@Pizzaen: Det var en liten tyrkleif ute å gikk i posten min, har rettet den nå. Det skal være 'chmod' og ikke 'chmox' :p

 

Angående det å få et program til å starte med en liten delay, mente jeg at du skulle lage en ny tekstfil og lime inn

#! /bin/sh
sleep 5 && conky

Hvor 'sleep 5' gjør at scriptet venter i 5 sekunder før den utfører neste kommando som er 'conky'. Den andre linjen endrer du etter behov. Deretter må du gjøre scriptet kjørbart ved å kjøre

chmod +x <navnet på scriptet>

også flytte det til feks. hjemme mappa di som en dot-fil. Dot-filer er filer med navn som begynner med . noe som gjør at den blir skjult (feks. '.conkyrc'). Når dette er gjort kan du legge til dette scriptet i "System"->"Startup Applications".

 

Her er et eksempel fra mitt system. Innholdet i /home/sandman/.conky/startconky.sh er slik

#! /bin/bash

sleep 5 
conky -c /home/sandman/.conky/conkyrc &

Denne filen har jeg lagt til med sin fulle filsti som er '/home/sandman/.conky/startconky.sh' i "Startup Applications"

 

Håper dette hjelper. Skulle det være flere ting senere er det bare å spørre. Google er din venn :)

Lenke til kommentar

5 - Hvis du vil starte opp programmer noen sekunder etter oppstart, som feks. conky. Kan du lage et lite script som du kan legge til i "System"->"Startup Applications".

#! /bin/sh
sleep 5 && <navnet på programmet>

Koden er det bare å lime inn i en tekstfil. Så er det bare å legge scriptet der du vil ha det, for så å gjøre det kjørbart med

chmox +x <navnet på scriptet>

Håper dette hjelper. Hvis du skulle være relativt ny i Linux verden, så velkommen :)

Jeg er som sagt veldig ny på Linux så jeg skjønte ikke helt det der, jeg skjønte hvordan jeg skulle lage scriptet og at jeg kunne legge det overalt og at jeg skulle legge det til i oppstarten, men "chmox" forvirret meg. Hvor skal jeg legge det? Skal jeg legge det i et annet oppstarts-"fil" eller skal jeg legge det før koden på den oppstarts-"filen" jeg allerede har laget med den filen jeg lagde? Eller skal jeg legge den i en fil og lage et script slik som jeg gjorde tidligere og legge den i en ny oppstarts-"fil"?

 

Når du har lagret en tekstfil med kommandoen/kommandoene så kan du "cd /der/filen/ligger" og så kjøre "chmod +x <navnet på filen>". Altså skal ikke "chmod +x" bli plassert i tekstfilen. Det er en kommando du kjører for å gjøre filen kjørbar.

 

Det du kan gjøre, slik at det holder å skrive navnet på filen, er å plassere den i "/usr/bin". Heter da tekstfilen feks "test" holder det å skrive "test" i terminalen.

 

 

EDIT:

Ble litt distrahert under produseringen av denne posten så er plutselig litt sent ute. Men siste delen er hvertfall noe jeg ikke kan se er skrevet av noen tidligere i tråden :whistle:

 

 

EDIT2:

Eventuellt om du ønsker å plassere slike filer i en mappe i feks /home kan du gjøre som under slik at det holder å skrive feks "startconky.sh" istedet for "/home/sandman/.conky/startconky.sh"

- kjør denne kommandoen i terminalen: export PATH="$PATH:~/scripts". Husk å bytt ut "~/scripts" med plasseringen av mappen

- Deretter plasser tekstfilene i denne mappen og de kan bli kjørt ved å skrive "filnavnet.sh".

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Har funnet en enklere måte å forsinke oppstart av programmer på.

 

System -instillinger - oppstartsprogrammer

 

under komando legger du inn:

sh -c "sleep 10 && amsn &"

 

der 10 er forsinkelsen i sekunder og amsn er programmet du vil starte.

Lenke til kommentar

2. Filoperasjonar skjer asynkront for å auke ytelsen, ein må difor flushe data i minnet til USB devicen. Difor må du fjerne USB-eininga på den "skikkelige" måten. Du kan evt. skrive sync i terminal, men det er vel like tungvindt :)

 

3. Veit ikkje om noko har svart på denne, men du må hake av libnotify i Tools->Plugins

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...