Gå til innhold

Ny bærbar til programmering og skole, +/- 10.000


Anbefalte innlegg

Skal i løpet av sommeren eller til høsten gå til innkjøp av en ny bærbar pc, da jeg

mest sannsynlig begynner på master i datateknikk ved NTNU.

 

Den skal primært brukes til programmering og skolearbeid, da jeg har en kraftig stasjonær hjemme til gaming og andre ting.

 

Deler jeg ønsker skal være spesielt bra er skjerm(høy oppløselig) og CPU(Intel).

Jeg setter også byggekvaliteten høyt, og at tastaturet og generelt knapper er gode i bruk.

 

Skjermen bør være minimum 15 tommer, da jeg ønsker å ha plass til mye på skjermen samtidig som det skal være behagelig å se på. Den kan være maksimalt 17 tommer, skal tross alt drasse den til skolen ganske ofte.

 

Prisantydning kan være pluss/minus 10.000,-

Men kom bare med forslag, så ser jeg an prisen selv.

 

Ser fram til mange gode forslag!

Og husk at jeg ikke behøver den før skolestart til høsten, så det kan jo være modeller dere vet om som er på vei..?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal i løpet av sommeren eller til høsten gå til innkjøp av en ny bærbar pc, da jeg

mest sannsynlig begynner på master i datateknikk ved NTNU.

 

Den skal primært brukes til programmering og skolearbeid, da jeg har en kraftig stasjonær hjemme til gaming og andre ting.

 

Deler jeg ønsker skal være spesielt bra er skjerm(høy oppløselig) og CPU(Intel).

Jeg setter også byggekvaliteten høyt, og at tastaturet og generelt knapper er gode i bruk.

 

Skjermen bør være minimum 15 tommer, da jeg ønsker å ha plass til mye på skjermen samtidig som det skal være behagelig å se på. Den kan være maksimalt 17 tommer, skal tross alt drasse den til skolen ganske ofte.

 

Prisantydning kan være pluss/minus 10.000,-

Men kom bare med forslag, så ser jeg an prisen selv.

 

Ser fram til mange gode forslag!

Og husk at jeg ikke behøver den før skolestart til høsten, så det kan jo være modeller dere vet om som er på vei..?

 

Takk på forhånd!

 

Hei :D jeg vil be deg vurdere mac til 10000 ;)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594865

Har en venn som har dennne macen ;) han er kjempefornøyd :D

Lenke til kommentar

Skal i løpet av sommeren eller til høsten gå til innkjøp av en ny bærbar pc, da jeg

mest sannsynlig begynner på master i datateknikk ved NTNU.

 

Den skal primært brukes til programmering og skolearbeid, da jeg har en kraftig stasjonær hjemme til gaming og andre ting.

 

Deler jeg ønsker skal være spesielt bra er skjerm(høy oppløselig) og CPU(Intel).

Jeg setter også byggekvaliteten høyt, og at tastaturet og generelt knapper er gode i bruk.

 

Skjermen bør være minimum 15 tommer, da jeg ønsker å ha plass til mye på skjermen samtidig som det skal være behagelig å se på. Den kan være maksimalt 17 tommer, skal tross alt drasse den til skolen ganske ofte.

 

Prisantydning kan være pluss/minus 10.000,-

Men kom bare med forslag, så ser jeg an prisen selv.

 

Ser fram til mange gode forslag!

Og husk at jeg ikke behøver den før skolestart til høsten, så det kan jo være modeller dere vet om som er på vei..?

 

Takk på forhånd!

 

Hei :D jeg vil be deg vurdere mac til 10000 ;)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594865

Har en venn som har dennne macen ;) han er kjempefornøyd :D

 

Takk for tipset! Jeg er klar over disse MacBook pro'ene og har vurdert de, men som jeg har sagt over ønsker jeg minimum 15 tommer skjerm, 13 tommer blir for lite til å programmere på etter min mening.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Høres i grunn ut som om du er ute etter en ThinkPad. Med mindre du trenger PCen akkurat nu, tror jeg det er lurest å vente til høsten, siden det pleier å komme en rekke gode tilbud i forbindelse med studiestart.

 

Sånn rent semi-relatert så synes jeg du burde vurdere å gå ned en skjermstørrelse. Jeg har brukt både en 12" (ThinkPad X31) og 14" (ThinkPad Z61) til studiene mine, og hadde aldri noe problem med å programmere med tolvtommeren. Greit nok om du ønsker en stor skjerm, men du kan ta deg gift på at etter hvert kommer du til å ønske du hadde gått for den letteste modellen.

Lenke til kommentar

Skal i løpet av sommeren eller til høsten gå til innkjøp av en ny bærbar pc, da jeg

mest sannsynlig begynner på master i datateknikk ved NTNU.

 

Den skal primært brukes til programmering og skolearbeid, da jeg har en kraftig stasjonær hjemme til gaming og andre ting.

 

Deler jeg ønsker skal være spesielt bra er skjerm(høy oppløselig) og CPU(Intel).

Jeg setter også byggekvaliteten høyt, og at tastaturet og generelt knapper er gode i bruk.

 

Skjermen bør være minimum 15 tommer, da jeg ønsker å ha plass til mye på skjermen samtidig som det skal være behagelig å se på. Den kan være maksimalt 17 tommer, skal tross alt drasse den til skolen ganske ofte.

 

Prisantydning kan være pluss/minus 10.000,-

Men kom bare med forslag, så ser jeg an prisen selv.

 

Ser fram til mange gode forslag!

Og husk at jeg ikke behøver den før skolestart til høsten, så det kan jo være modeller dere vet om som er på vei..?

 

Takk på forhånd!

 

Hei :D jeg vil be deg vurdere mac til 10000 ;)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594865

Har en venn som har dennne macen ;) han er kjempefornøyd :D

 

Takk for tipset! Jeg er klar over disse MacBook pro'ene og har vurdert de, men som jeg har sagt over ønsker jeg minimum 15 tommer skjerm, 13 tommer blir for lite til å programmere på etter min mening.

 

Hei!

Går selv på NTNU (Kybernetikk) og vurderer å kjøpe meg en Macbook Pro 13".

Når det gjelder programmering så er 13" helt ok. Det som er best er flere skjermer når en programmerer, så om du kjøper 15" tror ikkje jeg du vil merke så mye forskjell.. Selv har jeg en flatskjerm stående som jeg kobler til laptopen + mus og tastatur. Da har jeg to skjermer, noe som er konge når en programmerer. Det blir veldig travelt å drasse rundt på en stor tung PC. De fleste har små laptops.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du kan få masse tips hvis du vil ha, men jeg forsto det sånn at Mac var inne i bildet her og da gidder jeg ikke anstrenge meg så voldsomt.

Idiot

 

Dette er en kraftig og god PC til din bruk.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574462

TS nevner at maskinen skal brukes til programvareutvikling. Den maskinen er sikkert flott for de som skal ha en stor og vinglete skrothaug, men 900 piksler i høyden på en "bærbar" med 17"-skjerm er "litt" i minste laget.

--

Jeg har selv en 13" Macbook (hvit plastversjon med Intel C2D) og en 15.4" Asus A6Ja. Begge har oppløsning på 1280x800, noe som er OK for Macbooken. Macbooken tilbyr med andre ord like mye plass på skjermen - i antall kodelinjer - men har til gjengjeld god batterilevetid.

 

Dessverre så er tastaturene på Macbook-maskinene, samt Apple sine aluminium-tastatur, ikke spesielt gode etter min mening. I tillegg så har jeg en mistanke om at programmering aldri var i tankene når den norske utformingen ble designet.

 

Jeg har ikke stort å bidra med, men vil råde deg til å ta høyde for følgende "tilleggskrav":

  • God byggekvalitet. Husk at dette er noe du skal ta inn og ut av sekken relativt ofte. Maskin som knirker hvis du løfter den opp fra den ene siden, eller at du hører noe gir etter når du trykker på tastaturet, er universelle tegn på en drittmaskin.
  • Vertikal skjermplass. 800 piksler -er- -alt- for lite på en 15".
  • VGA-utgang. En ny maskin kommer kanskje med HDMI, og signalene er kompatible med DVI-D. Likevel så er VGA ofte den eneste tilkoblingsmuligheten til de skjermene som står på datasalene på campus.
  • God batterilevetid. Har erfart at det er uhyre viktig med en distraksjon i forelesningene ...
  • Skjerm med matt belegg.
  • Dersom spilling ikke er et krav, så er det bare å la øvrige valg gå på bekostning av CPU og GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...