Gå til innhold

Forandre livet mitt fullstendig!


Jooose

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 16 år og bor i Bergen. Du kan kalle meg kalle siden jeg ikke vil gå ut med navnet mitt.

 

Det har seg sånn at jeg er passe dritlei av livet mitt slik det er nå, og jeg vil ha forandring!

 

Jeg vil skrive litt om hvordan jeg har det nå og hva jeg vil fram til..

 

De siste 4 årene har jeg brukt foran pcen. Siden jeg bare er 16 er alt før jeg var 12 bare vissvas. Jeg kom meg gjennom ungdomsskolen med mange fraværsdager, dårlige karakterer og et lite sosialt nettverk. Med karakterene mine kom jeg heller ikke inn på noe jeg ville så jeg tok meg et friår. I begynnelsen var alt egentlig bare fryd og gammen og jeg begynte å gi en lang faen i egentlig alt. Leggetid, kosthold, trening, tannpuss, rutiner osv. Var det helt slutt på. Jeg har så og si minimal sosial kontakt. Jeg har ingen ansvar utenom bosspannet som skal tømmes 2 ganger i uken..

Ingen har egentlig troen på meg. Selv ikke familien. Ikke mine beste venner. Ikke engang meg.

Hvis jeg sier til en kompis: "Jeg vil bli lege", blir svaret: "tssh.. Jadu!" Jeg får ofte høre at verden trenger folk i kassen på rema og bosstømmere også! Alle tror jeg er håpløs i alt foreksempel lage mat. Jeg er ikke den de kommer løpene til når de trenger hjelp. For å ha sagt det, jeg er ikke dum. Langt ifra! Jeg er bare passe giddalaus. Engelsk fikk jeg 3er. Ene tentamen prøvde jeg litt så jeg satt til 12 istedenfor å gå 10. Jeg fikk 6er. Best i klassen. Hadde 1 feil. Etterpå trodde de jeg hadde jukset og måtte skrive en ny tekst som ikke ble like bra. Læreren min så jeg hadde skreve på "samme måte" så hun trodde at jeg ikke hadde jukset, men ikke kunne gi meg 6er "sånn i tilfelle"

 

Jeg begynte å jobbe hos faren min to ganger i uka. Jeg har vel jobbet der... 14 dager eller noe sånt og allerede skulka to.

Dette er noe jeg da ikke brydde meg noe om. Det endte med at jeg ikke fikk like mye jobb og jeg ikke har jobbet på to måneder.

 

Alt dette vil jeg forandre på. Jeg vil være ansvarsfylt, pålitelig og ikke en slik slask jeg er nå.

 

Jeg skal til legen og få skjekka lungene mine om noen uker og mine foreldre må ut med noen lapper bare på det. Telefonregningen min er på noen hundre i måneden. Jeg liker ikke det. Jeg vil ha ansvar for meg selv! Jeg hater tanken på å være en liten unge som må "passes på" hele tiden.

 

Jeg våkner kanskje 12 og venter med å ete til min far kommer hem og lager middag klokken 4 fordi jeg ikke orker å lage meg noe frokost. Blir ofte nattmat også.

 

De siste dagene har jeg tenkt mye på hvor bedritent jeg syns livet mitt er og jeg googlet "forandre livet". Jeg kom over denne linken Http://www.nrk.no/m/article.jsp?art_id=11313731&a=1.1313731&f=1.1313731&h=www.nrk.no (mulig den ikke funkter mtp jeg bruker mobil.

 

Hva jeg tenker på nå er å gå ned til mitt lokale kjøpesenter og få meg jobb og slutte i den andre. Videre derfra vil jeg hjelpe mer til hjemme. Ta oppvasken, rydde, støvsuge, lage middag osv. Også da bruke mindre tid foran pcen.

 

Jeg ser for meg å våkne opp om morran, ta meg en joggetur, komme hjem og dusje og lage frokost. Dra på jobb. Komme hjem og lage middag til meg og familien til de kommer også reise på treningsstudio. Etter det komme hjem å ha litt kvalitetstid foran tven eller pcen.

 

Dette er det jeg vil kalle de grunnleggende forandringene og hadde blitt kjempeglad om jeg hadde fått det til.

 

Videre derfra og etter sommer begynt på skolen på foreksempel Bygg og Annlegg og påbygg etter det. Jobbe i tilleg altså!

 

Alt dette er for meg en drøm!

 

MEN! Det jeg vet kommer til å skje er at jeg ikke kommer meg opp i morgen, ikke går på kjøpesenteret og ser etter jobb. Kommer til å slacke resten fram til skolen begynner og baile skoleåret.

 

Jeg trenger hjelp meg motivasjonen. Hadde jeg hele tiden tenkt som nå hadde alt gått så det suser. Men når jeg våkner kommer jeg helt sikkert til å lese denne posten og være flau over det hele, legge det bak meg og leve ut mitt miserable liv.

 

Jeg vet denne kan være tricky å svare på og det ikke er noen spørsmål eller noe - men jeg hadde blitt glad om noen hadde svart enten med spørsmål, råd eller erfaringer av folk som har vert gjennom det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn å gå Stoltzen noenlunde jevnlig, få gjerne faren din til å kaste deg ut på et fast tidspunkt hvis du ikke orker å ta turen ut døren selv. Da får du kroppen litt i begevegelse, og Stoltzen ligger jo noenlunde sentralt til. Hvis ikke er det 7 andre fjell å vase rundt på. Å få kroppen i bevegelse hjelper ihvertfall en del på motivasjonen til alt for meg, men jeg er enda stuck i dørkarmen.

 

Og så bare lever inn de jævla stilene samme hvor kjedelig det er. Hvilken linje går du på btw?

Lenke til kommentar

Tror det viktigste er å sette mål for dagen. Start lett, stå opp 10 og lag frokost og legg deg før 12. Neste dag står du opp 8-9, tar deg en jogge tur og lager frokost. I seng før 12.

 

Dette er relativt enkle ting å gjøre og burde ikke kreve for mye av deg selv.

 

Et problem jeg merket når jeg var arbeidsledig er at det mindre man har å fylle dagen med, det mindre blir poenget med å stå opp (dagene blir jo lengre da..) Så det er mulig at du istedenfor å ta dette steg vis, kjører fult ut.

 

Det at det går noen timer foran PC'en hver dag er i utgangspunktet ikke et problem så lenge det ikke går utover noe annet. Den kan fylle litt tomrom.

 

Uansett, sett mål! Bestem deg hva du skal få gjort i morgen, hva du skal få ut av dagen. Hjernen og kroppen er av natur veldig late, derfor må du overbevis og lure de til å få gjort ting ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Må bare legge til at det går mye bedre.

Var i en dårlig periode den gang.

 

Går på Bygg og Annlegg første året. Har nok en del fraværsdager og jeg failer i gym =P

 

Fant ut når jeg begynte på skolen igjen at jeg faktisk har mange venner! De begynte å ta kontakt igjen og jeg har ingen problemer med å ta kontakt med folk (av samme kjønn..) De fleste av dem gamer wow, men sluttet året jeg tok friår. De har også begynt igjen og selv når jeg sitter på pcen er jeg meger sosial.

 

Karakterene mine er nok ikke helt på topp enda mtp. jeg har skulka noen framføringer som gir meg grunnleggende karakter for muntlig i det farget.

 

Kommer sterkt tilbake etter jul. Skal nå begynne å trene, har fått tak i prøve uke på treningssenter.

 

Eter fortsatt ganske bra usunt og mangler litt energi, men jeg har kommet sterkt tilbake!

 

Takker til dere som har skrevet i posten ;)

Endret av Jooose
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...