Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleieloven, tidsubestemt kontrakt går over til tidsbestemt?


307sw02

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med et spørsmål rundt husleietagerloven.

 

 

Leietager Kine flytter inn i en leilighet høsten 2007. Leiligheten befinner seg i 2.etasje av huseiers eget hus. Huseier bor i 1.etg, men har separat inngang.

Leiekontrakten settes til ett år. Kine bor i leiligheten sammen med en venninde. Leiebeløpet settes til 7000,- med tillegg for strøm. Depositum tilsvarende en måneds leie settes inn på depositumskonto i leietagers navn.

 

Etter et år har venninden flyttet ut, mens Kine har tatt opp en samboer i husstanden, Kåre. Kontrakten utløper, men huseier anmoder ikke leietager skriftlig om å flytte.

Huseier setter opp leien med 1000 kr, uten skriftlig varsel.

 

Etter enda et år, med muntlige beskjeder om ”å skrive en kontrakt en dag” vil huseier skrive kontrakt. Denne kontrakten inngås av diverse grunner med Kåre, som i mellomtiden har giftet seg med Kine.

Denne husleikontrakten er omtrent likelydende, eneste er at huseier skal dekke kr 70,- i økte kostnader med en dekoderboks til tvsignaler. Denne dekoderboksen er etterspurt av leietager, og leietager har sagt seg villig til å dekke denne ekstrakostnaden. Huseier øker igjen leien med 1000 kr, og forklarer at økte rentekostnader o.l er grunnlaget for økningen.

 

Kine og Kåre godtok i utgangspunktet økningen fra 7 til 8000, siden leiligheten er grei, lys, og det følger med egen parkering. Da leien gikk fra 8 til 9000 begynte en å kjenne at det kanskje var nok, og kikket etter en annen leilighet. Men siden Kine og Kåre bor i et område med presset leiemarked, og i tillegg har 3 katter, fant en ingenting som kunne passe, en fikk faktisk ikke engang et tilbud på ny leilighet til et mindre beløp.

 

Nå er leiekontrakten oppsagt av leietager, men etter diverse bråk, (sak om kompensasjon rundt oppussing) har en begynt å lete i husleieloven.

 

Er det slik at når ikke huseier skriftlig ber leietager om å flytte, så går en tidsbestemt leiekontrakt over til tidsubestemt? Kan en da betrakte det som at leieforholdet i sin helhet har foregått etter den opprinnelige kontrakten, og at huseier har øket husleien to ganger ulovlig?

Jeg mener å ha lest noe i tekst skrevet av jussbuss at man ikke kan skrive en ny kontrakt som gir leietager dårligere vilkår, noe en husleieøkning vil innebære.

 

Kan man betrakte husleieøkningene som ugyldig, og kreve overskytende beløp refundert. Og kan da huseier kreve at leien i de to foregående årene skal rettes etter konsumprisindeksen, selv om han ikke på noe tidspunkt, før eller nå har varslet dette skriftlig?

Om ikke noen tar seg tid til en fullstending juridisk redgjørelse, kan en få et kort svar på om man er ute på feil jorde, eller om man har noe kjøtt på beinet her? Er veldig takknemlig om noen tar seg tid til å hjelpe.

 

Og for all del, vi har selv valgt å bo her, og vi er ikke ute etter å tyne en tilfeldig huseier. Dette spørsmålet kommer etter en lengre runde med huseier på helt andre problemer, der en møter liten forståelse, og usakligheter fra huseier. (Hvis noen har veldig lyst på enda en utfordring kan jeg sikkert skrive noe om den situasjonen også..:p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet stemmer det at når man ved en tidsbegrenset avtale "Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt." (Husleieloven § 9-2, siste ledd.)

 

MEN:

Nå er leiekontrakten oppsagt av leietager

Har dere selv sagt opp? Da vil jeg tro at det greieste er å flytte. Skal dere da bo videre må dere bli enige med utleier om en ny kontrakt, og dere kan vanskelig kreve at den skal forholde seg til den opprinnelige kontrakten dere selv har sagt opp.

 

Dersom du mener at utleier har sagt opp, så er det neppe aktuelt å bo der videre dersom utleier har gyldig grunn til å si dere opp etter husleielovens § 9-5.

 

Dersom kontrakten ikke er sagt opp, eller dere har mottatt en ugyldig oppsigelse, kan dere selvsagt prøve å bli enige om å bo der videre med en leie justert etter KPI i forhold til opprinnelig kontrakt og leie i samsvar med § 4-2 (det bør bli ca. 7700 kr). Om dere blir enige, eller om det vil være trivelig å bo i samme hus som utleier etter at dere har stått på deres rettigheter etter loven, er selvsagt et annet spørsmål på siden av jussen. Det kan allikevel være verdt å forsøke. Om dere argumenterer saklig med henvisning til husleieloven, vil det være nyttig for utleier å lære litt om hvilke regler som gjelder uansett om dere blir boende videre eller om det kommer inn nye leieboere.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Vi har sagt opp kontrakten grunnet flytting.

Av rene tilfeldigheter sammenfaller vår oppsigelse med avslutningen av en ganske omfattende utvendig renovering av huset her, og en konflikt omkring kompensasjon for endel ulemper vi har hatt. Denne konflikten har fått oss til å lese nøye igjennom lovtekster, tekster skrevet av leietagerforeningen, samt et kompendium skrevet av "jussbuss". Det var teksten fra "jussbuss" som satte oss på sporet om at man kan kreve ugyldig innkrevet husleie tilbakebetalt.

 

Vi har såklart tenkt å flytte, men samtidig er det irriterende at huseier nekter å kompensere til dels store ulemper vi har hatt, og i tillegg er det jo snakk om til dels store pengesummer som tydeligvis er urettmessig innkrevet.

Lenke til kommentar

Vi har nå kontaktet en jurist, og fått råd om videre saksgang. Takker Svinks for tilbakemelding. :)

 

Det hadde vært interessant å høre om sluttregnskapet når dere er ferdige

med denne saken.

 

Vil dere kunne vinne mye på å føre saken videre? 40.000 kroner? Og hvor mye

tid vil dere sette av til dette?

 

Er det husleietvist-utvalg i det aktuelle området? I så fall er det vel

enkelt og kjapt å få ryddet opp. Imidlertid, må dere gå til Forliksrådet

og videre til Tingretten etc så kan dette fort ta 2-3 år ! Og da bør dere

helst bli hobby-advokater selv :-))

 

Ikke for det, liker man å sloss, så er det bare å gi seg hen til maktene :-))

Det er generelt interessant å observere at folk som tror at de

skal kontrollere og vinne i enhver situasjon, ja de mister lett

kontrollen :-))

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Vi har nå kontaktet en jurist, og fått råd om videre saksgang. Takker Svinks for tilbakemelding. :)

 

Det hadde vært interessant å høre om sluttregnskapet når dere er ferdige

med denne saken.

 

Vil dere kunne vinne mye på å føre saken videre? 40.000 kroner? Og hvor mye

tid vil dere sette av til dette?

 

Er det husleietvist-utvalg i det aktuelle området? I så fall er det vel

enkelt og kjapt å få ryddet opp. Imidlertid, må dere gå til Forliksrådet

og videre til Tingretten etc så kan dette fort ta 2-3 år ! Og da bør dere

helst bli hobby-advokater selv :-))

 

Ikke for det, liker man å sloss, så er det bare å gi seg hen til maktene :-))

Det er generelt interessant å observere at folk som tror at de

skal kontrollere og vinne i enhver situasjon, ja de mister lett

kontrollen :-))

 

Hei! Jeg kan forsøke å legge inn noen oppdateringer når saken er ferdig ja.

 

Rent teoretisk ligger vel beløpet for tilbakebetaling på rundt 36 000, i tilegg til en generell kompensasjon vi krever for ulemper.

Vi har egentlig ikke tenkt hvor langt vi kommer til å trekke dette. I utgangspunktet var det bare veldig behagelig å få bekreftet fra en jurist at vi faktisk har rett, ikke bare i denne saken, men i "hele sakskomplekset", og at huseier er usaklig.

Men det er klart at vi i vertfall kommer til å varsle om at saken går videre til forliksrådet om ikke betalingen mottas. Så får en se, hvor "soleklart" det er at vi kommer til å vinne der, om vi eventuelt går videre om en evt seier ankes til Tingretten.

 

Jeg tror ikke det er huseleietvist-utvalg i dette området. Kunne du forklart meg litt mer hva forskjellen på dette og forliksrådet er?

Lenke til kommentar

Nå får jeg sikkert litt pepper.. men.. man må huske på at jurister/advokater, i likhet med mange andre, er avhengig av "oppdrag" for å tjene penger. Dermed _kan_ det i noen tilfeller hende at man anbefales å gå videre med saker som kanskje ikke fortjener noen videre runde.

 

Grunnen til at jeg nevner dette, er dette utsagnet fra første innlegg:

 

Etter et år har venninden flyttet ut, mens Kine har tatt opp en samboer i husstanden, Kåre. Kontrakten utløper, men huseier anmoder ikke leietager skriftlig om å flytte.

Huseier setter opp leien med 1000 kr, uten skriftlig varsel.

....

Kine og Kåre godtok i utgangspunktet økningen fra 7 til 8000, siden leiligheten er grei, lys, og det følger med egen parkering.

 

For meg er det ikke uten videre gitt at dere har krav på å få dette tilbakebetalt. Isåfall faller 2/3 av kravet bort. Men 12.000,- er fortsatt en del penger, så det kan jo uansett være verdt å ta saken videre selv om man kanskje ikke får gjennomslag for hele kravet.

Lenke til kommentar

Nå får jeg sikkert litt pepper.. men.. man må huske på at jurister/advokater, i likhet med mange andre, er avhengig av "oppdrag" for å tjene penger. Dermed _kan_ det i noen tilfeller hende at man anbefales å gå videre med saker som kanskje ikke fortjener noen videre runde.

 

Grunnen til at jeg nevner dette, er dette utsagnet fra første innlegg:

 

Etter et år har venninden flyttet ut, mens Kine har tatt opp en samboer i husstanden, Kåre. Kontrakten utløper, men huseier anmoder ikke leietager skriftlig om å flytte.

Huseier setter opp leien med 1000 kr, uten skriftlig varsel.

....

Kine og Kåre godtok i utgangspunktet økningen fra 7 til 8000, siden leiligheten er grei, lys, og det følger med egen parkering.

 

For meg er det ikke uten videre gitt at dere har krav på å få dette tilbakebetalt. Isåfall faller 2/3 av kravet bort. Men 12.000,- er fortsatt en del penger, så det kan jo uansett være verdt å ta saken videre selv om man kanskje ikke får gjennomslag for hele kravet.

 

Hadde vi vært klar over jussen, som gir oss rett til å nekte denne økningen, hadde vi nok ikke godtatt den. Huseier sitter jo også i en form for "maktposisjon",siden man nødig vil protestere, og bli oppsagt. Selv om husleieloven åpner for at man kan nekte/protestere, er det jo vanskelig når man f.eks bor i samme hus som huseier.

 

Juristen vi har konsultert, jobber i et forbund/forening,og vil dermed ikke ha noe å tjene på å anbefale å gå videre med saken,siden det ikke er juristen selv som vil få oppdraget. Men jeg er jo klar over at jurister noen ganger kan fyre litt vel opp under saker for å få et oppdrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...