Gå til innhold

Ønsker litt tilbakemelding om Bjørknes. Fysikk og Matte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok selv opp naturfag for en uke siden, og det er ikke noe problem å få 5 eller 6 i det om du leser boken nøye 3-4 ganger. Jeg ville anbefalt å lese det selv om du har selvdisiplin nok til et par lange økter. Et tips er å se på de gamle eksamensoppgavene fra den skriftlige delen, siden mange av spørsmålene går igjen på hver eneste eksamen.

 

Det jeg har hørt fra kjente som går/har gått på Bjørknes er at alt fokus ligger på å prestere på eksamen, så det er veldig målrettet undervisning og ikke mye urelevant svada. Du må lese mye på egenhånd, men om du kun skal ta opp to fag hvert halvår er det absolutt overkommelig. Om du jobber hardt burde du vel kunne få minst 5 i samtlige fag.

Vil uansett anbefale deg å ringe dem for å få satt opp en time med en rådgiver - de kan gi bedre svar på alt dette.

 

Om du stryker i et fag på VGS får du bare et kompetansebevis, som i grunn ikke kan brukes til stort. Hvordan de gjør det på utdelingen må du nesten høre med skolen din om.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Matematikk er matematikk, uavhengig av hvilken lærer du har. Elevene på Bjørknes må jo ta eksamen som enhver privatist og siden de betaler en god sum regner jeg med at de alle legger ned en del arbeid. Hvis man er motivert og jobber for det regner jeg med at en 5'er og 6'er innen rekkevidde, men hvis du fortsetter slik jeg (med all respekt) regner med at du har gjort så vil det nok bli vanskelig. En 1'er tyder på liten innsats eller at du er såpass svak i matematikk at du trenger hjelp/å jobbe mye for å forstå det.

Lenke til kommentar

Hva er det du forventer ved å ta opp fag på bjørknes? Hvis du har problemer med studieteknikk og motivasjon nå tror jeg ikke det kommer til å endre seg drastisk når du begynner ved bjørknes. Å skylde på læreren er veldig lett. Hvis det er slik at du har en dårlig lærer men likevel jobber mye og så får 1 i matte nekter jeg å tro at du kan få 5 eller 6 ved bjørknes.

 

Du har vel ikke samme lærer i matte og fysikk, eller? Naturfag er jo nesten bare repitisjon fra ungdomskolen.

 

Vær litt realistisk. Jobb hardt nå og ikke utsett det til senere. Ikke heng deg opp i et yrke for eks lege! Vent med å se på karaktersnittet ditt til etter vgs og gjør så godt du kan nå!

Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å lære deg R1 med god innsats uten lærer er kanskje ikke 5-6 et oppnåelig mål i faget tough but true. Men det gjør ingenting, de eneste studiene som krever slike karakterer er også studier som setter stort krav til studering på egenhånd, og der er det ingen som holder hånden din og leier deg gjennom pensum..

 

Men om du er veldig bestemt på å få gode karakterer tror jeg første steg på veien er å innrømme at det er noe feil med deg og hvordan du jobber, istedenfor å legge skylda på læreren.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Uansett er det best å legge unna unnskyldningene å heller sørge for å lære deg alt selv. Hva har du tenkt å studere videre? Skal love deg at bøkene innen høyere utdanning har mindre forklaring enn bøkene du sier er dårlige nå - rett og slett, slutt å skylde på lærere og bøker, suck it up og gjør dobbelt så mye lekser, minst. Med den innstillingen du har nå kommer du ingen vei.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Poenget er at det at boka og læreren er dårlige betyr det bare at du selv må jobbe hardere. Det at du ikke har gjort det men velger heller å syte over læreren og boka viser at du ikke bare har dårlig arbeidsvilje, men også dårlig selvinnsikt og evne til å forandre deg selv. Du kan ikke stryke å skylde på andre hver gang du får en dårlig bok eller lærer når du tar høyere utdanning, og du kan ikke ende opp med å ikke gjøre noe og få sparken hver gang du får en dårlig sjef når du senere får jobb. Det er akkurat det samme. Før du innser at det ene alene er ditt eget ansvar å tilegne deg nok kunnskap til å få gode karakterer (ikke lærerens og ikke boka sitt ansvar) kommer du til å fortsette å få dårlige karakterer.

 

Gode bøker og gode lærere er et pluss men ikke en nødvendighet for å gjøre sitt beste.

Lenke til kommentar

Hva er planen din om du får en dårlig lærer på bjørknes da? Eller når du skal bli ingeniør? Skylde på dårlig lærer på inntakskontoret på universitetet/høyskolen når du ikke har bra nok snitt? Si til arbeidsgiver at du ikke likte foreleseren eller boka di, og derfor har du dårlige karakterer?

 

De gode fra VGS er folk som hadde klart det akkurat like bra med en dårlig bok og med ingen/elendig lærer. hele forskjellen ligger i hvor flink en er i å jobbe. Forhåpentligvis lærer du deg dette iløpet av ferien eller på bjørknes ellers utsetter du bare problemet til videre. Stol på meg, jeg sier ikke det for å være slem men unnskyldningen til 99% av alle som gjør det dårlig er at det er noe feil med alle andre enn seg selv når faktum er at en fint hadde klart en 5'er om en faktisk hadde jobbet seriøst. Hvilke karakter du får i walkover fag som norsk og historie sier ingenting om hvor flink du er til å jobbe i matematikk, som til forskjell fra de fagene faktisk krever at du jobber svært mye selv for å få inn rutinen.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Sett deg ned med boka og start i begynnelsen, les all teori der, regn deg gjennom hver eksempeloppgave de har uten å se hva de har gjort først sammenlign med det de gjor gjør den enda en gang uten å se på mens du gjør det om du har gjort feil, når du har gjort alle eksempeloppgavene gjør du alle arbeidsoppgavene. Finn ut hva du ikke er helt sikker på i hvert eksempel å gjør eksemplene om igjen og så oppgaver som går på akkurat det.

 

Poenget er at sålenge holdningen din er "læreren er dårlig, jeg kan ikke sette meg ned med boka å lære meg for den er dårlig" så kommer du ikke særlig langt. Det er ikke UMULIG for deg å lære ting på egenhånd, men det er UMULIG så lenge du har den holdningen der. Du kan ikke gå rundt å håpe på at du får en god foreleser gjennom de 3 eller 5 årene du skal studere for å bli ingeniør, uansett kommer forelesningene til å bli langt mindre pedagogiske enn det du er vandt med. Lær deg å lære på egenhånd, ellers kommer du ingen vei og det du har betalt for på bjørknes er til ingen nytte.

 

Fy1 er jo 70% teori så der blir ikke det samme akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...