Gå til innhold

Lesertest - Sony Ericsson XPERIA X10i


Anbefalte innlegg

Test: Sony Ericsson XPERIA X10i Sensous Black

 

gsmarena_002.jpg

 

Som de fleste sikkert har fått med seg så lanserte Sony Ericsson sin første Android mobil som har alt du kan tenke deg av finesser for ikke så lang tid siden.

8.1 megapixel kamera, Android 1.6, 1 GHz Snapdragon prosessor, 4 tommer skjerm med høy oppløsning og ikke minst kapasitiv berøringskjerm. Så er telefonen så bra som Sony Ericsson skal ha den til å være?.

Her er en test av meg etter å ha brukt XPERIA X10i i ca 1 uke.

 

Førsteinntrykk

Som de fleste Sony Ericsson mobiler gjør i dag, så kommer XPERIA X10i i en liten eske hvor du kun ser mobiltelefonen etter at du har åpnet esken. I esken under telefonen er det en del ekstrautstyr.

 

Det som følger med i pakken er:

 

  • Telefon
  • Batteri (BST-41)
  • Brukerveiledning
  • Lader / datakabel
  • Hi-Fi trådløst bluetooth hodesett med FM-radio (MW600)
  • Vanlig handsfree hodesett
  • Micro SD innekort på 8 GB (Er i mobiltelefonen fra første stund)

Da jeg hadde pakket ut telefonen og tatt telefonen ut av plastikk posten som de fleste telefoner er pakket inn i når dem blir solgt, så pakket jeg opp en rå stilig telefon som har en diger skjerm og veldig fint design.

 

Under her skal jeg gå mere inn på de forskjellige tingene på mobilen. Så la oss starte.

 

Android 1.6

Jeg er egentlig en stor fan av Windows Mobile etter at jeg også har en Sony Ericsson XPERIA X1 telefon som kjører Windows Mobile som operativsystem. Men etter å ha brukt Android 1.6 i ca 1 uke nå, så må jeg bøye meg i støvet til Google. Android er et meget lett operativsystem å sette seg inn i. Operativsystemet er clean og har ingen stygge menuer eller noe sånt. Operativsystemet er open source som vil si at hvem som helst kan vidreutvikle operativsystemet. Og den er heller ikke lukket for programmer og slikt som iPhone OS er for eksempel. Å sammenligne Android mot iPhone OS er som natt og dag.

 

Så her har Google gjort en kjempe bra jobb med operativsystemet. Nå vet jeg jo at Android 1.6 er litt utdatert da. Men selv om den er en del utdatert, så er fortsatt operativsystemet veldig bra.

 

Diverse Funksjoner

Når det er anngående diverse funksjoner, så er det for det meste det vanlige som er i Android 1.6. Men Sony Ericsson har laget noen ting til Android 1.6 som følger med da. De har laget noe som heter TimeScape som er et program hvor du kan ha all info som SMS, E-Post, Facebook, Twitter, bilder og musikk i samme program. Eller den viser info om hvilken sang du har spilt sist, hvilket bilde du har sett på sist, nyeste Facebook oppdatering osv. Så er en hendig funksjon. Men jeg personling bruker ikke den noe serlig da. Men programmet er fortsatt ganske bra. Også har du MediaScape som er et program som da er for multimedia. Der kan du høre på musikk, se på filmer og se på bilder. Og MediaScape er oversiktlig og bra.

 

Melding / Skriving

Som de fleste touch mobiler har, så har XPERIA X10i et software QWERTY tastatur. Men, det er en liten ting med tastaturet som kommer med telefonen, som gjør at skriving blir litt vrient. Tastaturet er ikke noe nøyaktig og du bommer ofte på tastene. Så det beste du da kan gjøre er å gå til denne siden her: HTC IME Tastatur og laste ned det tastaturet der og installere det på X10. Jeg bruker nå det tastaturet der, og det funker meget bra. Er skjelden jeg bommer på tastene nå.

 

MP3 & Film

Som jeg sa tidligere, så har X10 MediaScape som er et multimedia program for musikk, film og bilder. Og her kan du fort få oversikten over alle sangene dine osv. Eneste minuset med MediaScape er at når du skal spille musikk, så scanner MediaScape etter alle musikk filer på microSD kortet, så hvis du har en egen mappe for ringetoner, egen mappe for andre lyder osv, så kommer dem inn i spillelisten i MediaScape. Men dette blir garantert fikset når X10 får Android 2.1 mellom Oktober og Desember 2010. MediaScape og TimeScape blir oppdatert en god del i Android 2.1 også. Så alt ser bra ut her også.

 

Er også en annen ting jeg ikke skjønner helt da. Når jeg bruker mine Bose In-Ear ørepropper, så er lyden ganske svak, men bruker jeg mine BOSE® around-ear hodetelefoner som er mere større hodetelefoner, så får jeg MYE lyd. Så er ikke helt sikker på hva som gjør at det er slikt. Men håper en software update eller noe sånt kan fikse det. Fordi lyden er alt for lav etter hva jeg mener.

 

Lyd kvaliteten i seg selv er veldig bra.

 

Denne mobilen er bare en fryd å se filmer med. Skjermen er nok stor til at du kan se alt som skjer i en film, du kan også lese teksten uten problem hvis en film er tekstet. Jeg testet X10'en med en film i 720p oppløsning. Filmen hadde da 5.8k kbps i kvalitet. Var 2012 traileren tatt rett i fra Apple Trailer siden, for så å bli konvertert til mp4 formatet med samme lydkvalitet og film kvalitet.

 

Førte så over filmen til microSD kortet i telefonen og startet så traileren for å se om den klarte å kjøre den fint. Og den klarte det helt perfekt uten hakking i det hele tatt.

 

Måtte selvfølgelig prøve med en 1080p film (Avatar traileren i fra Apple Trailer siden) med ca 9k kbps i kvalitet også mens jeg holdt på. Konverterte så traileren over til mp4 formatet med samme lyd kvalitet og film kvalitet.

 

Når det var gjort, så førte jeg den også over til microSD kortet i telefonen. Men her kom jeg meg ikke langt. Her fikk jeg ikke åpnet filmen en gang.

 

Men uansett, å kjøre en 720p film med 6k kbps uten noen hakking er ekstremt bra.

 

Kamera og video

Telefonen har et 8.1 megapixel kamera som er veldig bra. Nå har jeg ikke tatt så mange bilder til nå da, men skal legge ut noen av de bildene jeg tok i sta her.

 

post-31806-1284992424,602_thumb.jpg post-31806-1284992523,0238_thumb.jpg post-31806-1285957206,9098_thumb.jpg

post-31806-1274278809,692_thumb.jpg post-31806-1274278862,443_thumb.jpg post-31806-1274278906,1939_thumb.jpg

post-31806-1275158062,1371_thumb.jpg post-31806-1274290454,4367_thumb.jpg post-31806-1275527983,3506_thumb.jpg

post-31806-1275528124,6353_thumb.jpg post-31806-1275528191,2416_thumb.jpg post-31806-1275528354,5361_thumb.jpg

 

Som dere ser, så er kvaliteten ganske så bra, selv på høyeste oppløsning. Telefonen tar bilder med veldig gode farger osv. Eneste jeg kan si noe på er at jeg har en tildens til å få noen uskarpe bilder, men det er pga meg det, ikke på grunn av kameraet.

 

Bildene blir litt mere uklar når jeg bruker Bildestabilisatoren, så er derfor noen av bildene mine kan opfattes som litt uklar.

 

Når det er om opptaks muligheten på X10'en, så leverer den ganske god kvalitet på opptakene. Oppløsningen på opptakene er 480x800. Jeg klarer å få litt uklare opptak noen plasser her også, så jeg tror jeg må bruke litt mere tid på kameraet og opptaks funksjonen på X10'en for å bli bedre på dette.

 

Jeg har tatt opp et lite klipp til dere som dere kan se, men siden jeg ikke får lov å laste opp filmer i mp4 format her, så må dere laste den ned i RAR fil og så ta mp4 filen ut av RAR filen, slik at du kan se opptaket. Her er opptaket: MOV_0010.rar

 

Her er også et filmklipp som er en del nyere enn det første klippet: MOV_0057.rar

 

GPS / A-GPS

Som standard så følger det med Wisepilot som GPS program. Programmet etter mine øyner funker helt fint. Eneste minuset med Wisepilot er at du bare har 30 dagers gratis bruk før du må betale for programmet. Jeg har også testet andre GPS programmer som CoPilot Live 8 Mobile Navigation og NAVIGON Mobile Navigator. Og av dem så er CoPilot den beste av alle 3 etter min mening.

 

GPS'en til X10'en er bra og finner fort signaler igjen etter at du f.eks har vært å kjørt i en tunell. 2 dager siden så testet jeg ut CoPilot Live 8 Mobile Navigation mens jeg var med han pappa å kjørte, og da kjørte vi igjennom en tunell. Og mistet da dekningen inne i tunellen. Men det som fikk meg til å si NICE var at jeg fikk GPS signalet tilbake ca 1 sekund etter at vi kom ut av tunellen.

 

Så her funker alt perfekt.

 

Byggekvalitet

Byggekvaliteten på mobilen er noe som folk flest har veldig mye meninger om. Noen sier at X10'en består av billig plast og at helhets intrykket av hvordan mobilen føles og ser ut er dårlig. Men jeg personling synes at byggekvaliteten på X10'en er meget høy, selv om det er plast for det meste. Baksiden på mobilen har et deksel som er at typen matt. Desklet er ikke av den glinsede plast sorten som er både glatt og fæl som den hvite utgaven av X10i har. Ja jeg synes ikke at den type bakplate ser fint ut på plast. Så må være av typen matt som X10 har hvis det skal se pent ut.

 

Og jeg er ikke helt sikker på hvillken materiale dem har brukt på bakplaten til X10'en. Den har noe på utsiden av bakplaten som gjør at mobilen ikke sklir så mye på boret f.eks. Er mange flere mobiler som har dette. Og dette er jo bra å hå. For det er jo ikke akkurat kjekt å ha en mobil som sklir ut av handen din når du skal skrive en SMS eller en E-Post f.eks.

 

Skjerm

Når jeg først så den 4 tommers store skjermen X10i har, så synes jeg den var diiiiiiiger, men etter å ha brukt telefonen nå i ca 1 uke, så er ikke skjermen så diger alikavel. Med tanke på hvor bra skjermen er når du bruker programmer som GPS, film og web surfing f.eks. Telefonen er ikke så stor egentlig med tanke på hvor mye plass av telefonen som går i skjermen.

 

Ellers er skjermen av type kapasitiv TFT. Skjermen har en oppløsning på 480x854 i oppløsning, som er noe av det høyeste du får i oppløsning i dag. Skjermen er veldig skarp og fin. Kontrasten er også veldig høy og bra. Synsvinkelen er bra den også. Jeg har en iPod Touch også som blir veldig blass i fargene og blir mere uklar når du ser på skjermen i fra siden av. Dette er det ingenting av på X10'en. Fargene holder seg like bra som vanlig og synsvinkelen tar ikke noe ned på kvaliteten på skjermen til X10'en når du ser på skjermen i fra siden.

 

Og du ser fortsatt en god del av hva som er på skjermen når du er ute i sol lys. Og det er jo positivt, siden det er kjekt å kunne se hva du tar bilder av f.eks. Eller hvis du sitter i en bil mens det er MYE sol ute og når du må bruke GPS'en, så er det jo kjekt at du kan se hva som står på skjermen uten å måtte ta den helt inn til deg for å kunne se hva som står der. (Obs, ikke se på GPS'en mye mens du kjører da, eller se helst minst mulig på den). Det er jo bare snakk om sikkerhet da.

 

Vær obs på at skjermen kan kun levere 65k farger nå på grunn av begrensningene i Android 1.6. Men skjermen er god for 16.7 mill farger og at den vil få det når Android 2.1 kommer til X10'en.

 

Og på grunn av hardware begrensninger, så er det ikke mulig å få multi touch på skjermen. Trist, men nå bruker jeg ikke multi touch særlig mye heller, så er ikke akkurat noe jeg savner. Selv min iPod Touch med multi touch blir ikke brukt mye til ting som har med multi touch å gjøre.

 

Batteri

Batteriet er av typen Li-Polymer. Den har 1500 mAh og 3.6v. Og batteriet heter BST-41. Samme type batteri som er i Sony Ericsson XPERIA X1. Batteriet er bra i seg selv, men sånn som X10'en er nå, så sluker den strøm fort. Til nå så må jeg ha ladet telefonen hver kveld når jeg legger meg. Så hvis du skal på lengere turer å reise, så vær sikker på at du har laderen med deg. Fordi den vil du trenge garantert.

 

Dette problemet med batteri forbruket er bare bugs som er i Android 1.6. Jeg har nå fått flere oppdateringer som har fikset en del batteri problemer. Så når jeg fikk telefonen til å begynne meg, så var jeg heldig hvis jeg klarte å bruke telefonen i en dag.

 

Nå i dag så kan jeg bruke den i ca 50-55 timer med moderat bruk før jeg må lade den. Selvfølgelig så kommer det helt ann på hvordan du bruker telefonen.

 

Konklusjon

Med Sony Ericsson XPERIA X10i så får du det meste av funksjoner på mobilen. Men på grunn av at X10'en kjører på Android 1.6, så henger den litt etter andre telefoner som f.eks HTC Desire som har Android 2.1 allerede. Dette vil selvfølgelig bli fikset i 3. kvartal i år. For da får X10'en Android 2.1 den også. Og når den får Android 2.1, så vil X10'en også få HD (720p) opptak som da forhåpentligvis vil gi samme kvalitet og autofokus under opptak som Sony Ericsson Vivaz har.

 

Så etter ca 1 uke med bruk av Sony Ericsson XPERIA X10i, så må jeg si meg veldig fornøyd. Og når jeg også vet at X10'en blir MYE bedre når den får Android 2.1, så gjør det meg glad.

 

Så her er det positive og negative med mobilen.

 

+ Android operativsystemet som er meget bra og er fremtids rettet.

+ 4 tommers skjerm (480x854 i oppløsning) som leverer veldig høy / fin / skarp bilde kvalitet.

+ Qualcomm QSD8250 Snapdragon 1 GHz prosessor.

+ Ganske bra kamera og film opptak som leverer gode farger og kvalitet.

+ Klarer fint å kjøre 720p filmer med 6k kbps i kvalitet uten noen form for hakking.

+ Er en veldig god mobil til å bruke til GPS, film og web surfing.

+ Fint design.

+ Byggekvaliteten på mobilen er meget bra.

+ Leveres med 8 GB microSD kort. Så du har da 8.5 GB med lagrings plass totalt med hva som er tilgjengelig på mobilen.

+ Leveres med Hi-Fi trådløst bluetooth hodesett med FM-radio (MW600) hos noen forhandlere.

+ Får en fin oppdatering i 4. kvartal som skrevet her: Sony Ericsson Xperia™ X10 to get UXP upgrade in Q4 2010. EDIT: Android 2.1 oppdateringen ble flyttet tilbake til September (3. kvartal) i stedet: X8 Announcement and XPERIA Updates. EDIT 2: Android 2.1 oppdateringen ble vist nok utsatt til i slutten av Oktober: Update on Updates.

 

- Android 1.6 er litt utdatert.

- Batteriet varer ikke så lenge før du må ladde telefonen opp igjen (mange av disse batteri problemene blir fikset med oppdateringer).

- Ikke 720p film opptak, men dette kommer i 3 kvartal i år.

- LED lys i stedet for Xenon blitz.

- Lyd styrken er litt i laveste laget når du spiller musikk med småe ørepropper.

- Telefonen har ikke mulighet for multi touch på grunn av hardware begrensninger.

 

4 av disse negative tingene vil mest sannsynligvis forsvinne når X10'en får Android 2.1 :w00t:.

 

Da kan jeg si dette igjen da: Så er telefonen så bra som Sony Ericsson skal ha den til å være?. Her vil jeg svare definitivt ja.

 

Så jeg vil da gi denne mobilen karakteren:

 

amobilRating5.gif

Håper dere liker min test av Sony Ericsson XPERIA X10i. Og jeg tar gjerne mot kritikk på hva jeg kan gjøre bedre eller fikse på til min neste test senere en gang.

 

Hilsen Tom-Helge.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To-tre skrivefeil, men alt i alt en positiv test der du holder deg saklig og tar noen eksempler fra egen erfaring.

 

Vil legge til at Sony Ericsson har sørget for bluetooth-filoverføring og exchange-støtte for mail, funksjoner som vanligvis kun er å finne på nyere android versjoner! Dette er noe mange tror mangler (etter å ha sett liste over forskjeller på versjoner), men som SE har pyntet opp i. Om ca en uke vil vi også se en liten software-upgrade som angivelig skal doble opplevd batteritid :)

Lenke til kommentar

To-tre skrivefeil, men alt i alt en positiv test der du holder deg saklig og tar noen eksempler fra egen erfaring.

 

Vil legge til at Sony Ericsson har sørget for bluetooth-filoverføring og exchange-støtte for mail, funksjoner som vanligvis kun er å finne på nyere android versjoner! Dette er noe mange tror mangler (etter å ha sett liste over forskjeller på versjoner), men som SE har pyntet opp i. Om ca en uke vil vi også se en liten software-upgrade som angivelig skal doble opplevd batteritid :)

Takker for svar :).

 

Ja vet om akkurat det der. Men jeg har ikke brukt bluetooth-filoverføring og exchange-støtte for mail enda. Så er noe som ikke kom inn i testen nå da.

 

Jeg lastet også opp 2 nye bilder tatt med mobilen.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg må si meg mye enig i det du skriver. Har hatt X10i i 2 måneder nå, og er veldig fornøyd med den. Jeg vil si det er den beste mobilen jeg har hatt og jeg har da hatt en del opp gjennom årene, bytter normalt mobil telefon hvert år. Jeg har ikke hatt de store problemene med tastaturet, selv om det kan hende at jeg bommer av og til.

 

Ellers ingen problemer, kobler seg opp til alle 3G nett i utlandet (reiser mye), wi-fi tilkobling uten problemer, bluetooth har jeg ikke prøvd enda fordi jeg anser det som ikke så nyttig normalt. Venter bare på at Android 2.1 skal komme.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke innstallert HTC IME tastaturet. Finner ingen programmer som leser filene.

Noen som kan hjelpe meg?

Gå inn på Android Market og søk etter programmet som heter 'EStrongs File Explorer eller ASTRO File Manager. Når du har en av disse programmene så kan du bare gå inn der du har lagret dine apk filer og trykke på filene, da vil du kunne installere alle filer som er i apk formatet.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Jeg fant en video på youtube som forklarte :) så nå har jeg astro :)

Men takk alikevell :)

Er ikke vant til denne telefonen enda, men den er sikkert veldig bra når man først har lært seg å bruke den ;)

Ok, ingen problem. Jeg hjelper til med det jeg kan.

 

Vel, for noen så kan det være litt uvandt å gå i fra f.eks iPhone til en XPERIA X10, men når du har kommet inn i Android OS'et, så skal det en god del før man går tilbake til en iPhone f.eks.

 

Greit hvis man vil ha mest mulig apps, så er iPhone veien å gå, men vil du ha en RÅ mobil som funker knall på det meste, så er XPERIA X10 veien å gå.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig bra test av telefonen. Har den selv og er veldig fornøyd med den. Har lenge letet etter et bra GPS program, men ikke funnet noe selv før nå. Så takk for at du har fått med det i testen din. Kommer til å bruke Navigon fra nå av. Liker ikke at man må ha abonnement for å bruke Wisepilot og betale for tidsperioder hele tiden.

 

Batteritid:

Tips som vil forlenge batteritiden på mobilen. Last ned et program som heter EasySwitch i Android Market. Widget med ti knapper. Tar tre skjermruter. Der kan du slå av og på Wi-Fi, 3G Bluetooth, GPS direkte med ett trykk, og slå av automatiske oppdaterier og andre ting som sluker strøm selv når telefonen er i standby. Har selv fordoblet batteritiden bare ved å bruke denne, så håper det er flere som vil dra nytte av det.

 

Musikk:

Anbefaler Meridian til de som ikke har prøvd denne. Veldig bra mp3-spiller med alle funksjoner man forventer. Bedre til musikk enn Mediascape, og har egen widget =)

Lenke til kommentar

ett lite spørsmål; går det an å gå tilbake til forrige side i nettleseren? kall meg gjerne noob, men jeg fikk ikke det til i Samsung Galaxy S' nettleser. og jeg får snart en X10 (neste uke), og lurer derfor på om jeg må belage meg på å laste ned Opera Mini med en gang..

PS: veldig bra test :thumbup: jeg er mer enig i ditt terningkast enn Amobil sitt :laugh:

Endret av alfi27
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

er det mulig å få Android 2.2 på X10 om jeg rooter den?

edit: postet i feil tråd

Nei, det er ikke mulig i dag.

 

Det som trengs er å cracke / knekke Bootloaderen i XPERIA X10 først. Når det er gjort, så kan man installere all slags typer custom roms som er laget for 480x854 oppløsning.

 

Den beste plassen å holde seg oppdatert på er her: XDA-Developers.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...