Gå til innhold

Hjelp til nettverk til LAN.


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater har planer om å arrangere LAN i gymsalen på gamleskolen, og vi regner med at det vil bli en maks 35 personer med. Jeg er ikke en noob innenfor data, men henger ikke helt med på nettverksbiten.

 

Jeg lurer da på hvordan skal nettverket være?

Jeg har tenkt på følgende:

(Hvis dette rett og slett er feil/ikke vil fungere, så skriv det i et innlegg, og forklar gjerne hvorfor).

 

Vi kjøper inn 4 av disse, og bruker disse som bordswitcher. Vi kopler deretter disse 4 switchene til denne gigabit switchen.

 

Blir evig takknemlig for svar og innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal funke greit det.

 

Du trenger jo også en DHCP server, hvis dere ikke setter opp statiske IP adresser på alle maskinene.

 

En router evt. en gammel maskin med ClearOS funker bra.

Ja, jeg har en trådløs router fra D-link som har DHCP. Må denne ha enorm kapasitet?

Lenke til kommentar

Skal funke greit det.

 

Du trenger jo også en DHCP server, hvis dere ikke setter opp statiske IP adresser på alle maskinene.

 

En router evt. en gammel maskin med ClearOS funker bra.

Ja, jeg har en trådløs router fra D-link som har DHCP. Må denne ha enorm kapasitet?

 

Skal ikke trenge det, de fleste jeg har vært bortpå klarer som regel 255 klienter.

Lenke til kommentar

var ikke akkurat kvalitetswitcher du hadde funnet der da.

men noe spesielt som skal på den gigabit switchen? de bordswitchene har jo ingen gigabit port og koble til den med, så du vil bare få 100mbit ut til hvert bord.

 

knappe 12mb/s det.

 

Min erfaring er at billige switcher ofte ikke klarer å kjøre full hastighet på portene når det er flere koblet på.

 

Da kan det vel være greit med litt futt i switchen disse andre switchene står koblet til, slik at man ikke struper hastigheten enda mer mellom switchene.

Lenke til kommentar

typisk for billige switcher at det er forlite kapasitet i de ja, netgear er heller ikke noe kjent for bra switcher akkurat.

 

kan si allerede nå at dere vil oppleve lag og switcher som kræsjer så nettverket på det bordet går ned (midlertidig, til strømmen plugget ut og inn igjen) går dere for den løsningen der.

skal ikke mer til enn at 2stk på et bord kopierer fra noen utenfor bordet før de andre 5 på bordet får lag, om i nettverksspill vil da alle andre i spill med de 5 også få lag samt switchen vil mest sannsynlig fylle minnet sitt og kræsje.

 

er målet bra nettverk til en billig penge hadde jeg heller tatt 2stk d-link DES-1228.

24x 100mbit og 4x gigabit på hver switch og de har en kapasitet på 12,8gbit som tilsvarer alle porter på switchen med 100% belastning i full duplex, altså null bekymring på kapasiteten.

koster ca 400kr mer enn kjøpe de 5 små, fordelene da er:

- 1gigabit mellom switchene, 120mb/s mellom bordene istedenfor 12mb/s.

- flere personer for hver switch, alle 24 på en switch kan bruke maks hastighet på sin switch.

- flere porter av både 100mbit til deltakere og gigabit til servere etc tilgjengelig

 

Forøvrig husk at de 4x8 porter på bordene skal alle ha en kabel til hovedswitchen som gir deg 4x7 porter som kan brukes + 4igjen på hovedswitchen.

så om de maks 35møter har du kun nettverk til 31stk med en port brukt til routeren, har da null porter igjen til eventuele servere.

Endret av cruzader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter cruzader her.

 

Like greit å bruke litt ekstra penger på skikkelig utstyr, når LAN'et er hele grunnen til at dere er der liksom.

 

I teorien burde dere ikke oppleve lagg selv om dere kjører full guffe på en switch. Det er ganske kort vei å reise fra en port, til en annen på samme switch, i forhold til feks USA - Norge som er vanlig i mange online spill. Og det er svartid som gjelder, ikke i så stor grad båndbredden.

 

De aller fleste multiplayer spill er også tweaket opp, ned og i mente for at spillere skal oppleve så lite lagg som mulig. Du finner svære bøker for utviklere med triks for å motvirke dette.

 

Men så var det dette med Teori vs. Virkelighet..

Lenke til kommentar

Du finner svære bøker for utviklere med triks for å motvirke dette.

hadde bare noen av utviklerne faktisk lest disse hadde det vært en fantastisk verden ja :new_woot:

 

typiske er også at eldre spill som f.eks cs som har veldig lett for og blå påvirket av bare en laggende spiller er gjengangerne på lans siden det er klassikere og alle har en maskin som kjører de smertefritt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Du kan bare plugge en kabel rett mellom gigabit portene så er du good to go med 1gbit mellom.

men du kan også sette sammen flere porter til en kobling, f.eks 2x gigabit porter til en 2gbit kobling mellom de.

 

det må da gjøres i kontrolpanelet, disse har web-basert kontrolpanel akkurat som en bredbåndsrouter hvor du kan sette instillinger som prioriter, teste kabler, se på statitikk for enkeltporter etc om ønskelig.

som standard står alle porter som på med lik prioritet og kan brukes uten noe behov for oppsett, men er veldig lett sette de opp.

 

er noen solide arbeidsjern til en billig penge, har brukt endel av disse på bordene til lans tidligere før vi oppgraderte til serien over med gigabit på alle portene.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Er ikke ofte du finner egne porter merket for uplink lenger, du kan bruke hvilken som helst av gigabit portene for og koble de sammen.

 

fant frem en des-1228 jeg har liggende og koblet opp nå for og vise eksempel på hvordan du lager en trunk(koble sammen flere porter).

 

du kan ha opptil 6 trunker på switchen (opptil 8kabler i en trunk), og er ganske beint frem sette de opp.

som standard er switchen på http://192.168.0.1/ og passordet er admin, så på "trunk" i menyen.

 

så trenger du bare hake av portene du vil sette sammen og gi den et navn, på bildet har jeg satt port 25 og 26 i en trunk så de er da en kobling på 2gbit.

samme satt opp på andre switchen også så koble 2kabler mellom så har du en 2gbit link mellom switchene :new_woot:

post-175846-1274390775,1753_thumb.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

er veldig beint frem de web-smart switchene :)

ekstremt populære til lans siden de har kapasitet nok til 100% bruk på alle portene samtidig som veldig bra priser.

 

de har også vlan som lar deg dele switchen opp i flere forskjellige nettverk, kan sette f.eks port 1,2,3,4,5,6 som et nettverk så 7,8,9,10 som et eget så 11-28 et eget igjen.

som er bare hake av bokser det også, funksjoner som du vanligvis må opp et par hakk i prisklasser for og finne.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...