Gå til innhold

Hvor høyt kan du komme innen data?


Anbefalte innlegg

Det jeg tror du bør gjøre er å gå ferdig et år eller mellomfag eller et annet checkpoint i utdanningen for da gjelder disse i hele landet tror jeg. Du får lov,men veit ikke hvor vanskelig det evt. kan bli for deg. En IT-Master skal jo være nesten den samme over hele landet tror jeg.....(?) Jeg tror de største problemene ligger i overfladiske ting som språk og terminologi. Det viktigste vil jo være teoretisk forståelse og evnen til å se problemer og løsninger......At du skjønner hva det dreier seg om å drive med systemutvikling f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-30 16:11, A_B_C_D_E_F skrev:

Jeg er "snart" ferdig med å ta Bachelor graden min i Network computing ved Monash University ,jeg tror ikke jeg har noe sjanse på dagens itjobbmarked i Norge.


Vurderer sterkt og gå videre for å ta master for å stille noe sterkere på jobb markedet.


Skal jeg ta satse på å få jobb med bare bachelor graden eller skal jeg ta master og stille noe sterkere ?


 

Hvis den master-graden du tar i Australia (hvor Monash ligger !?!) sidestilles med den kommende norske master-graden (som skal erstatte siv.ing., enkelte cand. xxx (ikke mag.), osv.), har du i alle fall spart et år (den norske master-graden skal være 3+2 år) - og lurt systemet! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 15:50, borre skrev:

...En vesentlig forskjell kan kanskje være at man f.eks. på siv.ing. lærer Java i grunnfaget programmering, mens man på informatikk lærer det "gamle og utdødde" språket Pascal/Delphi.


 

Vel, Delphi er langt ifrå "utdødd", tvert om.. Det er eit svært skalerbart språk, med støtte for full objekt-orientert programmering. Det at det er basert på eit gamalt språk, Pascal, gjer berre at mange har erfaringar med det frå tidlegare. Dette bør då ikkje tella negativt?

Lenke til kommentar

Delphi/Pascal er jo på en måte en objekt-orientert version av turbo-pascal som var en forbedret version av vanlig pascal. Det er fortsatt mange folk som bruker det ja og en fordel er jo at hvis du kan turbo eller vanlig pascal så kan du så og si delphi/pascal og vice versa....

Lenke til kommentar

Delphi/Pascal er et greit for å lære seg programmering generelt. Derimot brukes ikke Pascal/Delphi som standard i de aller fleste bedrifter. Har vært på en mengde med bedriftspresentasjoner, deriblant IBM, som forteller at de aldri (i nyere tid) har brukt Pascal. Språk som de satser på er Java, PHP, ASP, C++ osv.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 19:56, [LOST]Snik skrev:


Siv.ing graden blir ikkje erstatta.


 

Joda, med tid og stunder...

 

Siv.ing. er et særnordisk (+tysk/nerderlansk ?) fenomen og Norge har valgt den engelske (amerikanske...) modellen for høyere utdanning som skal inndeles i et 3 (bachelor) + 2 (master) + 3 (ph.d) årig løp, og som en naturlig følge av dette vil nok siv.ing. bli erstattet med master.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 17:19, kingkong skrev:

Quote:


On 2002-01-30 16:11, A_B_C_D_E_F skrev:

Vurderer sterkt og gå videre for å ta master for å stille noe sterkere på jobb markedet.


Skal jeg ta satse på å få jobb med bare bachelor graden eller skal jeg ta master og stille noe sterkere ?


 

Hvis den master-graden du tar i Australia (hvor Monash ligger !?!) sidestilles med den kommende norske master-graden (som skal erstatte siv.ing., enkelte cand. xxx (ikke mag.), osv.), har du i alle fall spart et år (den norske master-graden skal være 3+2 år) - og lurt systemet! :wink:

 

 

 

 

Ja Master graden er en mastergrad samme hvor du tar den.

Så det er ikke nok med bare en bachelor grad for å få jobb i dag altså ?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_B_C_D_E_F på 2002-01-31 00:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Ja Master graden er en mastergrad samme hvor du tar den.


Det spørs - tror nok arbeidsgiver ser på hvor graden er oppnådd og hvor lang tid man har brukt...

 

Quote:


Så det er ikke nok med bare en bachelor grad for å få jobb i dag altså ?


 

Bachelor er så og si lik høgskoleingeniør, skulle ikke være så vanskelig å få jobb...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_B_C_D_E_F på 2002-01-31 00:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 11:55, DFN skrev:

**** så griske dere er! Penger penger penger..Det er da ikke alt! Før måtte folk gjerne jobbe seg opp, få ansinitet og erfaring, selv om de hadde utdannelse og kvalifikasjoner. Har inntrykk av at halvparten av folka som styrer nettverk, web-servere, slenger sammer noen linjer kode osv, knapt er tørre bak øra.


Lønnsnivåene er jo heller ikke på greip. Nyutdannede datafolk med relativt korvarig utannelse får over 3-400k...usj! Databransjen er, om ikke en døgflue, så i allfall en veldig ustabil bransje. Det har vi sett til gangs de siste året hvor IT-hypen fra tampen av 90-tallet har falt no vannvittig. Ting kommer garantert til å forbedre seg over tid, men at svingningene kommer til å være der? You bet!


Tror det eneste fornuftige om en ønsker å satse innen IT er å få seg en solid utdannelse innen fagområdet, slik enkelte her beskriver. Husk, om du får deg jobb er det ikke sikkert du får beholde den over tid i markedets mange konjuktursvingninger. Spesielt om tilhører de mange lavkvalifiserte i bransjen! Til syvende og sist er skikkelig utdannelse tingen..


 

 

AMEN!!

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-01-30 16:11, A_B_C_D_E_F skrev:

Jeg er "snart" ferdig med å ta Bachelor graden min i Network computing ved Monash University ,jeg tror ikke jeg har noe sjanse på dagens itjobbmarked i Norge.


Vurderer sterkt og gå videre for å ta master for å stille noe sterkere på jobb markedet.


Skal jeg ta satse på å få jobb med bare bachelor graden eller skal jeg ta master og stille noe sterkere ?


Bachelor er bra utdanning. Det er bedre enn 3 årig utdanning, og det sies at for å ta master så burde man hatt arbeidserfaring først. Jeg sier skaff deg jobb, og vent med å ta master. Den kan du ta senere, og få jobben til å betale for den :smile:


Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 17:22, kilogram skrev:

Quote:


On 2002-01-30 15:50, borre skrev:

...En vesentlig forskjell kan kanskje være at man f.eks. på siv.ing. lærer Java i grunnfaget programmering, mens man på informatikk lærer det "gamle og utdødde" språket Pascal/Delphi.


 

Vel, Delphi er langt ifrå "utdødd", tvert om.. Det er eit svært skalerbart språk, med støtte for full objekt-orientert programmering. Det at det er basert på eit gamalt språk, Pascal, gjer berre at mange har erfaringar med det frå tidlegare. Dette bør då ikkje tella negativt?

 

 

 

Hvor har du fått den ideen om at Delphi er objekt orientert? Det er det aldeles ikke!!

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett mye av det som står her og mye er fornuftig. Og her kommer jeg med noen nye ekstra innspill:)

 

Det er teit at arbeidsgiver gir lønn etter utdannelse og grad. En som har gått 7 år på skole kan likevel ha mindre peiling enn en som har vært selvlært i 4 år og programert og mekka på PC-er på gutterommet (eller jenterommet)

 

Kjenner de som lurte seg gjennom utdannelsen for å få jobb på startlønn 350000 men som egentlig ikke har peiling på hva de gjør, bittert, men de har mista jobben nå som det ahr vært nedgangstid:)

 

Utdannelse er jo baer en bekreftelse på at man skal ha lært noe, ikke på at man faktisk kan det. Uansett er det du driver med i r.l veldig forskjellig fra det du gjør under utdannelse. Prosjekter er en fin måte å få erfaring på istedenfor vanlig undervising, og de teller mye når arbeidsgiver ser. Såklart:)

 

Til de som diskuterer lønn, i Oslo er det DYRT å bo (bombe?) og du som sa du tjente 280k og hadde flere å forsørge, jeg forstår. Men.. hadde man bodd i f.eks Risør og hatt like mye i lønn tror jeg man kunne levd et rimelig luksuriøst liv:) Eller hva med å bo på svalbard og tjene 280k?

 

Uansett... pengene er ikke alt. Arbeisdoppgaver, mulighet for utvikling, videreutdannelse, sterssfaktor og arbeidsmiljø teller også mye.

 

Håper IT-bransjen får rydda opp nå og bli kvitt alle useriøse som har tatt seg 1 år på IT-akademiet for å bli noe, og alle de som surfa gjennom 3 år på høgskolen og den typen folk.

 

La nerdene ta over igjen:) Ja til IT-mage, overtids pizza, BOFH'ere:) Det er vi som er guder, de vanlige (brukerene) på nettverkene våre er små maur som skal adlye oss:) La oss kontrolere, la oss være fryktet. (mohaahhaa)

 

- Trøtt Kenneth som ikke har hatt sin daglige shot cola-

Lenke til kommentar

Quote:


La nerdene ta over igjen:) Ja til IT-mage, overtids pizza, BOFH'ere:) Det er vi som er guder, de vanlige (brukerene) på nettverkene våre er små maur som skal adlye oss:) La oss kontrolere, la oss være fryktet. (mohaahhaa)


- Trøtt Kenneth som ikke har hatt sin daglige shot cola-



 

AMEN igjen ..

Eller.... hva er en nerd ?

Hva må til for å få lov til å kalle seg en data nerd?

Lenke til kommentar

For å ta tak i det første spørsmålet som ble stillt i diskusjonen:

 

Her kan du lese hva snittlønnen er i over 200 yrker: http://www.dinside.no/page/artf/24485.shtml

 

Som dere her kan se, tjener følgende i snitt:

Salgs-/markedssjef IT - 511.000

Salgsleder IT - 480.000

Produktsjef IT - 441.000

IT-ansvarlig - 368.000

Systemkonsulent IT - 336.000

IT-konsulent - 270.000

Systemutvikler/programmerer - 241.000

Tekniker IT - 233.000

Supportkonsulent IT - 232.000

 

Som nevnt er dette et landsgjennomsnitt, og jeg har en anelse at Oslo regionen trekker snittet kraftig opp, ihvertfall på de høyeste nivåene.

 

Uansett, jeg vil anbefale alle til å ta høyere utdannelse innen egne interesseområder, da man da vil stå sterkere både med tanke på stillingsinnhold og lønnsvilkår. En med høyere utdannelse har også (som oftest) en helt annen vekst i lønnen sin over 10-15 år, enn en med fagutdannelse eller kun videregående.

 

Men, det er viktig at man virkelig interesserer seg for det man studerer.

Jeg har selv intervjuet en rekke personer som vil ha jobb i IT-bransjen, som kun har tatt en utdanning/kurs pga. pengene, og mange hadde faktisk aldri tatt i en datamaskin før de begynte å studere.

De bedriftene som ansetter denne type personer, kan gå på en smell, da den ansatte ofte ikke har de problemløsningsegenskapene som mange datainteresserte (selvlærte) har.

(min personlige erfaring og mening :smile: )

 

Arcade

Lenke til kommentar

Jeg studerer på NITH for å bli programmerer. Å der hvor det står at gjennomsnittslønnen er på usle 240 000kr virker forbausende for meg.

 

For det første. Det er vi stakkars programmere som sitter å sliter å lager programmene. Selvfølgelig med litt hjelp av Konsulentene og systemutviklerne. Så derfor syns jeg at en programmerer burde få betraktlig mye mer penger enn noen av de andre. Hvis alle programmere streiket hva da? Hva nytter det å lage de fine skissene med klasse modeller, komponent modeller osv hvis ingen programmerer dem.

 

Ja fine tegninger kan vi godt si.

 

For det andre, så er det programmererne og systemutviklerne som sliter ræva av seg. 240 000kr er kanskje lønn av vanlig 37,5 timers arbeidsuke. Men vanligvis må man jobbe 50 - 60 timer i uka, og det er der pengene ligger. OVERTID = CaSh = Fin bil = Fin Dame = Misunnelsesverdig liv!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...