Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket oljemerke liker vi best?


Hvilket oljemerke liker vi best?  

65 stemmer

  1. 1. Hvilket oljemerke liker vi best?

    • Statoil
      6
    • Shell
      3
    • Total
      1
    • Elf
      3
    • Esso
      1
    • Agip
      6
    • Castrol
      27
    • Bp
      1
    • Quaker state
      3
    • Texaco
      1
    • Pennzoil
      7
    • Car lube
      0
    • Fina
      3
    • Cardic
      2
    • Delphi
      1
    • Valvoline
      5
    • MPM
      1
    • Gulf
      2
    • Biltema
      6
    • Mobil1
      11
    • Sunoco
      2
    • Felleskjøpet
      5
    • Comma
      2
    • Fuchs
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shell sine oljer blir ikke anbefalt av Nilsen Motor i Stavanger. De bygger og trimmer motorer, både for vanlige biler og race. Der i gården går det kun i Castrol og Mobil 1. Biltema/Statoil får også dårlig skussmål hos dem, skummer generelt for mye, dette gjelder spesielt de mineralbaserte og delsyntetiske oljene deres. På nyere biler ville jeg brukt de beste (f.eks. Castrol/Mobil 1/Purple), men på eldre biler er selv de dårligste oljene bedre enn de som var den gang bilene ble produsert, snakker nå om eldre veteranbiler.

 

Olja blir gjerne tappet og raffinert samme plass, men additivene de ulike oljeforedlerne tilsetter har vesentlig betydning. F.eks. bør gamle V8'ere ha sinkadditiver i olja p.gr.av faren for slitasje på kammen. Min stemme gikk derfor til Quaker State da Chevyen står for det høyeste oljeforbruket her i gården :p

Lenke til kommentar

Ikke si Biltema/Statoil. Man vet ikke hva slags olje biltema leverer. Det er jo slik at biltema legger ut anbud som mange andre også gjør med andre produkter. Biltema går til f.eks. statoil å sier at vi ønsker en olje som skal oppfylle disse spesifikasjonene. Gi oss en pris! Slik går de til flere oljeprodusenter. Jeg også har hørt at Statoil vant siste runde, men hvor lenge siden der er, og om det fremdeles er statoil vet vell veldig få. Kan jo være Quaker State nå for den sakens skyld. :new_woot:

 

Slik at om du kjøper biltema 5w-40, så kjører du ikke på statoil 5w-40. Men du kjører kanskje på en 5w-40 olje som statoil har laget for biltema. Og med de spec som biltema ønsket at oljen skal ha. Sier ikke at oljen er dårlig, men er rimelig sikker på at det er slik det funker :D

Lenke til kommentar

Stemmer :!: Det er go`oljen sin! :thumbup:

 

Den handler jeg på oljeskifteren.no. billigere enn alternativene. og bedre spesifikasjoner. 539,- for 4 liter. og da er det inklusiv frakt. Der kjøper jeg andre oljer også. de har ofte tilbud på andre oljer også, så da sitter jeg å venter :!:

 

er racingolja til Funchs bra eller? noen som erfaring med den? de har jo også nettbutikk.. www.oljelageret.no. er litt mer ryddig nettbutikk, men www.oljeskifteren.no har større utvalg tror jeg??

 

Finnes det fler som selger oljer på nett??

Lenke til kommentar

Til dere som er så glad i Biltemaolje, vær obs på at Biltema har byttet leverandør på oljen sin.

 

Siterer fra en tråd på STCN:

 

Biltemaolje, er nå ikke fra Statoil lenger. Etter at Statoil lubricants ,la ned Fagerstrand, og produserer all smøreolje i fabrikken Statoil i Nyneshavn, har de ikke kapasitet for storkunden Biltema lenger.

 

Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil ,

fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube.

(tråden kan for øvrig sees her)

 

Om oljen er av dårligere kvalitet enn tidligere skal jeg ikke si noe om, det produseres fortsatt etter spesifikasjoner, men det er tydeligvis ikke Statoil-olje lenger.

 

 

Jeg kjører på Castrol for øyeblikket, men funderer på å bytte til Mobil 1 siden klubben får rabatt hos Meca.

Lenke til kommentar

Hmm... Vanvittig pris på castrol edge om det er 5W-40 olje. 4 ltr Mobil 1 til 370 er ikke galt da. Jeg var på jakt etter billig bra 5W-40 olje til mærsjen til dama, og fant ut at oljeskifteren.no hadde utrolig bra priser. De selger 2 oljemerker, og jeg betalte kr. 299,- for 5 ltr MPM 5W-40. Har aldri hørt om MPM før men etter spesifikasjonene så ser det ut som den duger.

Men alternativet var Agip extra hts 5W-40,og den koster 359,- for 4 ltr. Og det er fast pris!

Men noen som har erfaring med MPM?

 

Biltema tar 229 for 4 ltr 5W-40 :hmm:

Endret av BMW325iX
Lenke til kommentar

Biltema tar 229 for 4 ltr 5W-40 :hmm:

 

Ikke verst pris på Biltemaoljen nei, men jeg tør rett og slett ikke å fylle bilen min med det, siden tester viser at den mangler enkelte tilsetninger som hjelper mot koksing, sludge og andre ting.

En slik test kan sees her. Legg merke til at Biltemaoljen mangler blant annet Molybden (som blir brukt som antislitasjemiddel).

Om jeg hadde hatt en ikke-turbomotor som ikke er så sær på olja ville jeg nok kjørt Biltema uten å tenke meg om to ganger.

Lenke til kommentar

Men prisen på 5 liter MPM 5W-40 hos oljeskifteren er jo bortimot like bra.

Hadde MPM 5W-40 kommet på 4 liter hos oljeskifteren, så hadde den jo kostet 239,- (299,-/ 5 X 4). Og da er det jo bare 10 kr mer.

 

Og en annen ting. Hvorfor setter Biltema navnet sitt på alle varene de selger. Det er så slitsomt. Er mye bra på biltema, men er litt pinlig å dra frem utstyr som det står Biltema noen ganger. Sånn sett er det bedre å handle på steder som f.eks. Jula. :thumbup: Der koster foresten 4 liter 5W-40 299,-. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...