Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2010 - 10'ende trinn (AVSLUTTET)


  

77 stemmer

  1. 1. Hvilken langsvarsoppgave valgte du?



Anbefalte innlegg

Hvordan oversetter man "å stille seg" til engelsk?

Eksempel:

Hvordan jeg stiller meg til dette spørsmålet (...)

Om jeg stiller meg åpen til dette kommer an på (...)

Hvordan stiller du deg til (...)

When you courageously resist opposing forces, you take—or make—a stand. The metaphor is a military one, with the defending forces refusing to flee from the attacker. Your stance, on the other hand, is just your position—literal or figurative—which may not be particularly militant. A golfer wanting to improve her drives may adopt a different stance, or your stance on cojack may be that it doesn’t belong on a gourmet cheese platter; but if you organize a group to force the neighbors to get rid of the hippo they’ve tethered in their front yard, you’re taking a stand.

Source: http://www.wsu.edu/~brians/errors/stand.html

 

Am I the only one interested in making this thread only-english? It's fun, and it will also prepare us for our english exams.

 

Kind of off-topic, but it's "whether" not "wether". :)

 

I think it's a good idea, I'm not sure which of the topics I'm going to use on part A yet, but I will choose either A1 or A2 =P. Though i won't decide till tomorrow after I have spoken with my teacher=P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med læreren din. Det er utrolig vanskelig å skrive godt, uansett hvor god du er i faget. Hva ligger folk på i engelsk forresten?

Jeg fikk 6 på engelsk tentamen, og 5+ på en tidligere skriveøkt, så jeg ligger godt mellom 5-6. Er bare en nylig vurdering som kan trekke meg ned, jeg orket rett og slett ikke å jobbe med den.

 

Må bare legge til dette her også: Kan dere ovenfor prøve å ikke quote absolutt alle som har sagt noe angående et innlegg? Det begynner å ta unødvendig stor plass :)

Lenke til kommentar

 

Enig med læreren din. Det er utrolig vanskelig å skrive godt, uansett hvor god du er i faget. Hva ligger folk på i engelsk forresten?

Ja, det er det. Det blir rett og slett for mye, i hvert fall når man bare har fem timer på seg.

 

Jeg har 6 i engelsk. :)

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i engelsk og er storfornøyd. :) Har 6 i engelsk, så tror det kommer til å gå bra, selvom jeg er veldig misfornøyd med temaet.

 

Jeg forbereder meg med å lese gjennom heftet og ta notater, lese Harry Potter and the Deathly Hallows om igjen og skrive ned avanserte ord og uttrykk.

 

Tror jeg satser på A1 eller A2, har ikke bestemt meg helt enda.

 

Jeg er forresten ganske sikker på at kortsvarsoppgavene blir veldig lik eksamen fra i fjord. (Vi fikk den til tentamen) I den ene kortsvarsoppgaven skulle vi skrive hvordan vi jobbet, og i den andre skulle vi skrive en liten tekst om noe vi leste i den delen vi valgte. (F. eks A1)

 

Hvordan jobber dere? Noe dere leser mer på enn annet?

 

Jeg jobber veldig likt, men smart det med å lese Harry Potter. Kortsvarsoppgavene regner jeg med blir ganske like. Har hatt to tidligere eksamener til tentamener og begge har hatt sånne oppgaver.

Synes temaet er litt vanskelig. Jeg leser A2 og der synes jeg det virker som å passe inn/ skille seg ut er hovedtema. Hvordan dette for noen er positivt og andre negativt? Jeg vet ikke, tenker bare høyt. Har ikke lest så mye enda..

Ja, jeg syns det hjelper veldig å lese Harry Potter, er så utrolig mange gode ord og uttrykk som gjør språket mitt bedre og litt mer avansert.

 

Jeg syns også temaet er litt vanskelig. Har bestemt meg for A2 jeg også, og er enig i at det handler om å passe inn/skille seg ut.

 

Vil tro det er positivt for noen fordi noen er ute etter å skille seg ut, noen liker det, de vil være annerledes. (Tenker på folk med en spesiell stil, etc.) Samtidig er det negativt for andre å skille seg ut, fordi de absolutt ikke liker å være annerledes og egentlig bare vil blandes med mengden. Har ikke lest så mye jeg heller, men akkurat nå jobber jeg med å skrive ned det jeg mener "budskapet" til hver tekst i A2, så får jeg litt mer peiling på hva det egentlig handler om. :)

Jeg tror at oppgaven til A2 kommer til å bli å skrive en halv side om f.eks: din holdning til plastisk kirurgi, litt om "utseende presset" og, som du sier, det at noen tør å skille seg ut/ikke tør å skille seg ut.

 

Det jeg sliter med er å finne ut hva langsvarsoppgaven vil bli. Focus on fiction sier meg egentlig ikke en dritt.

 

Jeg har en dårlig følelse om at "Focus on fiction" kommer til å få oss til og skrive fiction, altså fantasi. Så noe lignende harry potter, star wars etc.

"Fiction" er jo et veldig bredt, ettersom "fiction" rett og slett betyr "en oppdiktet historie".

[/quote

 

Jeg bruker å få feil jeg da jeg bare skriver ei oppdiktet historie når det står:

"write a text with a mixture of fact and fiction". så jeg er egentlig litt usikker på hva mine lærere mener. Jeg trodde det bare var å skrive noe som ikke allerede hadde skjedd osv jeg.

En blanding av fakta og fantasi ;) Da skal du altså ikke skrive en rein oppdikta historie.

Lenke til kommentar

Er det lov aa bruke en elektronisk ordbok? I foelge udir saa ser det ut som man kan bruke det (http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Hjelpemidler-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/).

 

Rektor sier at det ikke er lov. Hun understreker at det er et oversettelsesprogram (clue eller andre former for ordboeker). Vanlige ordboeker (ikke elektroniske) er lov og er IKKE oversettelsesprogrammer. Hva i huleste? Det er en motsigelse. Elektronisk ordbok eller ikke, det er det samme. Har noen tanker rundt dette?

Elektronisk ordbok skal være lov så lenge den ikke oversetter hele setninger. Vi har blitt fortalt at man på eksamen har full tilgang til tritrans.net og en elektronisk ordbok som integrerer seg inn i Microsoft Office Word kalt "iFinger".

 

EDIT: Kan dere ovenfor prøve å ikke quote absolutt alle som har sagt noe angående et innlegg? Det begynner å ta unødvendig stor plass :)

 

Det er min forstaaelse ogsaa. Clue er en saan ordbok, saa det gir ikke mening hvorfor det ikke er lov aa ta med den. Det er paa tide aa ringe udir om dette her (i morgen). Rektor er sinna for en eller annen grunn. Det er jo et viktig spoersmaal. Jeg og andre som bruker elektroniske ordboeker (som clue), blir paavirket av dette tullet.

 

Vi har ikke faat informasjon om tritrans.net eller om iFinger. Tror jeg maa snakke med rektor og laerer om det ogsaa.

Lenke til kommentar

Jeg bruker å få feil jeg da jeg bare skriver ei oppdiktet historie når det står:

"write a text with a mixture of fact and fiction". så jeg er egentlig litt usikker på hva mine lærere mener. Jeg trodde det bare var å skrive noe som ikke allerede hadde skjedd osv jeg.

En blanding av fakta og fantasi ;) Da skal du altså ikke skrive en rein oppdikta historie.

 

Hva de mener med fakta da? Er det nok å ha en plass som eksistere og navnet på en person som finnes liksom?

Synes lærerne våre er dårlige til å forklare sånne ting.

Lenke til kommentar

Har planer om å skrive en artikkel, noen som har ideer til hva jeg kan finne fakta om? :)

 

Det kan hende vi får å skrive artikkel om del A. Om du velger A2, kan det hende du kan finne litt om plastisk kirurgi eller noe sånn

I del A skal vi jo bare svare kort. Det er Focus on fiction som hører til langsvarsoppgaven.

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle å ta en titt på ordene listet opp under. Meget gode å bruke i feks agrumenterende tekster/artikler. Er viktig med variasjon i språket:)

 

 

To indicate sequence or to order information:

 

followed by

at this point

next, last, finally

previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden)

after that

initially( til og begynne med)

and then

next, before, after

concurrently

simultaneously(samtidig)

meanwhile(I mens)

 

To introduce an example:

 

in this case

for example

for instance

on this occasion

to illustrate

to demonstrate

this can be seen

when/where . . .

take the case of

 

 

To indicate time:

 

immediately

thereafter

formerly

finally

prior to

previously

then

soon

during

at that time

before, after

at this point

 

 

To logically divide an idea:

 

first, next, finally

firstly, secondly, thirdly

initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt)

 

 

To compare:

 

Similarly(lignende)

by comparison

similar to

like, just like

whereas(mens derimot)

balanced against

 

 

To contrast:

 

in contrast

on the other hand

balanced against

however(imidlertidig)

on the contrary( på motsatt side)

unlike

differing from

a different view is

despite

 

 

To introduce additional ideas/ information:

 

in addition

also

finally

moreover(dessuten)

furthermore( itilllegg)

one can also say

and then

further

another

 

 

To introduce an opposite idea or show exception:

 

however

on the other hand

whereas

instead

while

yet

but

despite

in spite of

nevertheless(allikevell, ikke desto mindre)

even though

in contrast

it could also be said that

 

 

To give an example:

 

for example

to illustrate

for instance

in this case

to demonstrate

take the case of

 

 

To indicate a result/ cause of something:

 

therefore

thus

consequently(følgely)

as a consequence

as a result

hence(derfor)

 

 

To summarise or conclude:

 

in summary

in conclusion

in brief

as a result

on the whole

summing up

as shown

ultimately

therefore

consequently

thus

in other words

to conclude

to summarise

finally

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Adjektiv er det det som beskriver? Hvordan bøyer man de på eeengelsk og hva var unntakene igjen??? sliiiter ;/// ü,,

 

Adjektiv beskriver substantiv, altså ord som nice, gorgeous, brilliant, awesome, blue osv.

Om du ikke kan bøyningsmønsteret etter 10 år på skolen finner du det nok på en av gramatikksidene som er nevnt i begynnelsen av tråden:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...