Gå til innhold

Får ikke skjermbilde på TV-en kun på vanlig skjerm


Anbefalte innlegg

Hei folkens, trenger litt hjelp av dere.

 

Jeg oppgraderte nylig hardware-en i HTPC-en med følgende:

  • Hovedkort: Gigabyte MA785GT-UD3H
  • CPU: AMD Athlon II X4 630 Quad Core
  • RAM: Mushkin DDR3 4GB Blackline Stiletto

 

Her bruker jeg altså grafikkdelen på hovedkortet, ikke noe dedikert grafikkort.

 

Jeg installere Windows 7 64 bit når maskinen var koblet til en vanlig LCD skjerm via en DVI kabel, alt så greit ut.

Problemet oppstod når jeg flyttet maskinen og koblet den via HDMI kabel til TV-en min som er en TOSHIBA 42XV550PG/ 42" LCDTV FULL HD.

 

Jeg får ikke noe bilde på TV-en, kun standard blå bakgrunnsfarge som vises når det ikke er koblet til noe.

 

Jeg har også forsøkt å bruke DVI-utgangen på hovedkortet, men med samme resultat. Eneste mulighet jeg har får å vise bilde fra maskinen var å benyttet en VGA! kabel til PC-inngangen på TV-en som ikke akkurat gir noe godt bilde.

 

Før jeg oppgraderte PC-en så fungrete alt med den gamle hardware-en sammen med den samme TV-en. da brukte jeg et nVidia skjermkort: 6600GT (tror jeg det var).

 

På meg så virker det som det er TV-en som er problemet siden jeg kan koble til en vanlig LCD skjerm?

 

Har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre for å få dette til å fungere. Bare spør hvis dere trenger fler opplysninger om oppsettet. Takker for alle svar.

 

-bjornoss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Ronny, takk for svar, så ikke svaret ditt før nå...

 

Jeg ser i BIOS at SurroundView er DISABLED, men valget er grået ut slik at jeg ikke kan endre denne innstillingen.

 

Noen formening om hvorfor denne ikke kan endres?

 

På Gigabytes sine sider så står det om SurroundView under overskriften "ATI Hybrid Graphics Technology support". Kan dette bety at man må ha et dedikert skjermkort i tillegg for at denne kan kunne endres? Link: http://www.gigabyte.mn/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3154

 

Endring:

Ja, fant det ut selv, fra manualen:

Surround View

Enables or disables the Surround View function. This option is confgurable only if an ATI graphics card

is installed. (Default: Disabled)

 

Så da er det nok ikke det, andre forslag?

Endret av bjornoss
Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet et steg videre.

 

Ved å endre oppløsning 1920x1080 til 800x600 så vises bilde på TV-en. Dette er tydeligvis grensen. Velger jeg 1024x768 så forsvinner bilde igjen.

 

Har sett andre med lignende problemer når jeg har søkt på nettet. Men skulle veldig gjerne hatt 1080p oppløsning, var nettopp derfor jeg oppgraderte hardwaren.

 

Noen som har en løsning så er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...