Gå til innhold

[Løst]Spørsmål om CAT6 hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å legge opp CAT6 kabler fra 1. etasjen (der internettet og TVen kommer inn i huset) og opp til 3. etasjen. Det mest fremtidsrettede blir jo å kjøpe en 100m CAT6 trommel.

 

1) Men jeg er utrolig usikker på om jeg skal gå for skjermet (FTP eller STTP. STTP er nok uaktuelt på grunn av den høye prisen) eller uskjermet (UTP) kabel. Et annet "problem" med bruk av FTP eller STTP er at jeg ikke kan finne en RJ45 plugg som er skjermet, jeg finner kun denne. Jeg regner med at en skjermet CAT6 kabel blir for tykk for denne pluggen.

Jeg trenger nok ikke mer enn 35 meter til å begynne med (10+10+10+5), og disse 35 meterne (ferdiglagte) vil koste litt under halvparten av det prisen blir hvis jeg kjøper 100 meter på trommel og alt utstyret jeg trenger for å lage mine egne nettverkskabler.

 

2) Bør jeg legge en CAT6 kabel til TV gjennom Altibox/lyse?

 

3) Her er de 3 trommlene jeg har sett litt på, men er veldig usikker på hvilken jeg bør kjøpe.

Alternativ 1 (UTP)

Alternativ 2 (UTP)

Alternativ 3 (FTP)

 

Takk på forhånd :)

Endret av GSP<3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i et vanlig bolighus vil det ikke være noe problem å bruke uskjermet (UTP) hvis du på død og liv vil ha skjermet kabel ville jeg gått for billigste sort folieskjerm (FTP) i stedet for å knipe på rj 45 kontakter, som ikke er veldig pent, krever verktøy, og litt trening. ville jeg vurdert et minipatchepanel der du får inn fiberbredbåndet, og påveggskontakter rundt i de rommene der du ønsker å ha mulighet for tv, data eller telefon.

Lenke til kommentar

Takker for svaret SirAmp.

 

Det er bare mitt rom i 3. etasjen som skal ha CAT6. Lyse har en slik sentral som står i første etasjen hvis jeg ikke tar helt feil, MÅ jeg trekke two CAT6 kabler opp (1 for internett og 1 for TV) og 1 ned igjen til den trådløse ruteren (en PC skal kobles til CAT5 i første etasjen). Er litt usikker på denne Lyse sentralen, har den en eller flere internett-uttak? Hvis den har flere slipper jeg å trekke enda en CAT6 ned for å koble den til den trådløse ruteren.

 

At det ikke blir pent gjør ikke noe. PCen og HP switchen skal stå bak en knevegg. Huset ble bygget på 80 tallet tror jeg, og jeg er rimelig sikker på at rommet bak kneveggen ser noe slikt ut:

 

Vet det blir litt offtopic nå, men jaja

 

Vil det bli noe problemer med fukt her tror du?

647950.jpeg

 

Edit: Er usikker på om det er åpent helt i hjørnet, men skal få moren min til å ta et bilde når hun er tilbake fra Polen. Worst case scenario blir vel å bygge et nokså stort rom (enkle treplater/hobbyplater tenker jeg) bak kneveggen.

 

Edit: Change of plans, blir bare CAT5E overalt. Men lurer fortsatt på om det er noe fuktfare bak kneveggen.

Endret av GSP<3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...