Gå til innhold

Fractal Audio Axe-Fx


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min for snart to år siden. Stod på venteliste i 9 månder før jeg fikk min, men det var vel verdt det. Den er helt suveren :)

 

Tips: Ved å bruke instrumentinngangene på det eksterne lydkortet koblet til Axe-Fx med spdif kan to personer spille gjennom boksen samtidig og man kan i tillegg spille inn de tørre gitarene for re-amping senere. Vi har ikke noen trommis i bandet ennå så foreløpig har vi øvinger i hjemme studio mitt og da spiller både jeg og andre gitaristen gjennom axe-fx'en på denne måten.

Lenke til kommentar

Fikk min for snart to år siden. Stod på venteliste i 9 månder før jeg fikk min, men det var vel verdt det. Den er helt suveren :)

 

Tips: Ved å bruke instrumentinngangene på det eksterne lydkortet koblet til Axe-Fx med spdif kan to personer spille gjennom boksen samtidig og man kan i tillegg spille inn de tørre gitarene for re-amping senere. Vi har ikke noen trommis i bandet ennå så foreløpig har vi øvinger i hjemme studio mitt og da spiller både jeg og andre gitaristen gjennom axe-fx'en på denne måten.

 

Nice, hvilket lydkort bruker du? Vurderer å skaffe meg et selv. Jeg bruker for øyeblikket et Tc Elektronik Konnekt 8 audio interface, men det er jævlig ustabilt og henger seg opp hele tiden. Er usikker på om det er pcen eller selve interfacet som bugger. Hva slags type musikk spiller dere?

Lenke til kommentar

Ser for meg at sånne ting er for de med god tid.

 

Gitar->Pedaler->Amp lenge leve!

 

Joa, det tar nok litt tid å sette seg inn i det, men det gjør det jo med amps også. Jeg er ganske sikker på at du hadde blitt mektig imponert hvis du hadde prøvd en Axe-Fx. Den første ampen jeg hadde var en Mesa Boogie Nomad 55, som ikke ga meg den lyden jeg ville ha. Etter det kjøpte jeg en Line6 Pod XT Live, men syntes ikke den hørtes "ekte" nok ut. I fjor sommer hørte jeg en del samples fra Axe-Fx og bare MÅTTE kjøpe den. Har ikke angret et sekund i ettertid!

Lenke til kommentar

Fikk min for snart to år siden. Stod på venteliste i 9 månder før jeg fikk min, men det var vel verdt det. Den er helt suveren :)

 

Tips: Ved å bruke instrumentinngangene på det eksterne lydkortet koblet til Axe-Fx med spdif kan to personer spille gjennom boksen samtidig og man kan i tillegg spille inn de tørre gitarene for re-amping senere. Vi har ikke noen trommis i bandet ennå så foreløpig har vi øvinger i hjemme studio mitt og da spiller både jeg og andre gitaristen gjennom axe-fx'en på denne måten.

 

Nice, hvilket lydkort bruker du? Vurderer å skaffe meg et selv. Jeg bruker for øyeblikket et Tc Elektronik Konnekt 8 audio interface, men det er jævlig ustabilt og henger seg opp hele tiden. Er usikker på om det er pcen eller selve interfacet som bugger. Hva slags type musikk spiller dere?

Jeg bruker et Focusrite Liquid Saffire 56 kort. Det skulle vel la seg gjøre å få til det samme trikset med Konnekt 8 kortet og. Jeg liker veldig godt hardwaren til TC og vurderte sterkt å kjøpe et Konnekt 48 kort men jeg turte ikke da de har hatt svært store problemer med stabilitet og drivere. Focusrite kortet fungerer dog som en drøm :)

 

Jeg har litt forskjellige prosjekter gående og har prøvd å optimalisere hjemme studioet for både electronica og pop/rock. Som band har vi et prosjekt med denne karen. Dette er demoene av låten hans og det vi prøver å lage et band av. (Selv spiller jeg gitar på et par av demoene, Picture Snake (2006) og High-fi-sound from the core (2006)). Dette er ikke helt den musikkstilene jeg selv bekjenner meg til men det er uansett moro å spille og altid bra å forsøke seg på noe man vanligvis ikke driver med.

 

Ellers har jeg en greie på gang med broren min som er en slags kryssning mellom Ronny Pøbel og Dum Dum Boys. Med en annen gammel venn av meg holder jeg på med noen electronica/trance pop-låter med vokal, og til sist mine egene greier som nå er et forsøk på melodiøs psy-trance, gjerne med gitar om det lar seg gjøre :)

 

Hva slags musikk lager du?

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar

Ser for meg at sånne ting er for de med god tid.

 

Gitar->Pedaler->Amp lenge leve!

Ja, det kan være litt mer jobb enn med en vanlig forsterker, men nå som software editoren har kommet på banen er det faktisk fort gjort å lage den lyden man vil ha.

 

Forøvrig er Axe-FX'en langt mer enn bare en modeling amp/speaker sim. Den er også en high-end effekt prosessor på høyde med Eventide ol. For meg er den en swiss army knife i studio der jeg bruker den til vokal, trommer og synther så vel som gitar og bass amp. Jeg har også en Vox AC50 (topp og kabinett), men den einer seg svært dårlig til å spille på når man bor i leilighet i byen :D

Lenke til kommentar

Fikk min for snart to år siden. Stod på venteliste i 9 månder før jeg fikk min, men det var vel verdt det. Den er helt suveren :)

 

Tips: Ved å bruke instrumentinngangene på det eksterne lydkortet koblet til Axe-Fx med spdif kan to personer spille gjennom boksen samtidig og man kan i tillegg spille inn de tørre gitarene for re-amping senere. Vi har ikke noen trommis i bandet ennå så foreløpig har vi øvinger i hjemme studio mitt og da spiller både jeg og andre gitaristen gjennom axe-fx'en på denne måten.

 

Nice, hvilket lydkort bruker du? Vurderer å skaffe meg et selv. Jeg bruker for øyeblikket et Tc Elektronik Konnekt 8 audio interface, men det er jævlig ustabilt og henger seg opp hele tiden. Er usikker på om det er pcen eller selve interfacet som bugger. Hva slags type musikk spiller dere?

Jeg bruker et Focusrite Liquid Saffire 56 kort. Det skulle vel la seg gjøre å få til det samme trikset med Konnekt 8 kortet og. Jeg liker veldig godt hardwaren til TC og vurderte sterkt å kjøpe et Konnekt 48 kort men jeg turte ikke da de har hatt svært store problemer med stabilitet og drivere. Focusrite kortet fungerer dog som en drøm :)

 

Jeg har litt forskjellige prosjekter gående og har prøvd å optimalisere hjemme studioet for både electronica og pop/rock. Som band har vi et prosjekt med denne karen. Dette er demoene av låten hans og det vi prøver å lage et band av. (Selv spiller jeg gitar på et par av demoene, Picture Snake (2006) og High-fi-sound from the core (2006)). Dette er ikke helt den musikkstilene jeg selv bekjenner meg til men det er uansett moro å spille og altid bra å forsøke seg på noe man vanligvis ikke driver med.

 

Ellers har jeg en greie på gang med broren min som er en slags kryssning mellom Ronny Pøbel og Dum Dum Boys. Med en annen gammel venn av meg holder jeg på med noen electronica/trance pop-låter med vokal, og til sist mine egene greier som nå er et forsøk på melodiøs psy-trance, gjerne med gitar om det lar seg gjøre :)

 

Hva slags musikk lager du?

 

Spennende!

 

Jeg er egentlig stort sett bare på covring, hjemme i stua. Spilt i et par band men syns fort det blir kjedelig fordi det enten er litt annen musikkstil, eller at noen medlemmer ikke "lever opp til forventningene".

 

Men det er vel egentlig hos meg selv problemet ligger, fordi jeg er veldig sær, og veldig ensformig i musikksmak. Jeg spiller stort sett bare Dream Theater låter, fordi jeg digger musikken, og er glad i de utfordringene de gir. Jeg har spilt i mange år, men har aldri lært noen som helst musikk teori. Kan ikke noter og har sikkert opparbeidet mange uvaner, men sånn går det når alt er selvlært :tease: Føler ikke jeg er kreativ nok til å klare å lage noe nytt selv om jeg har prøvd, men kanskje det kommer til slutt. Har heller aldri vært interessert i det tekniske rundt forsterkere og lyd, men har dog alltid siklet etter Petrucci sounden, uten å noen gang være i nærheten. Skjønte absolutt ingenting av Axe-Fx'en da jeg først fikk den, men har tvunget meg selv til å sette meg inn i det. Etter lang stund med mye riving i håret har jeg begynt å forstå litt sammenhengen av ting og føler jeg har noen lunde kontroll. Meget fornøyd med den! :w00t:

Lenke til kommentar

Men det er vel egentlig hos meg selv problemet ligger, fordi jeg er veldig sær, og veldig ensformig i musikksmak. Jeg spiller stort sett bare Dream Theater låter, fordi jeg digger musikken, og er glad i de utfordringene de gir.

Det er altid bra å spille noe som faller utenfor ens egen interesse. Det er viktig med nye impulser.

 

Føler ikke jeg er kreativ nok til å klare å lage noe nytt selv om jeg har prøvd, men kanskje det kommer til slutt.

Noe jeg synes funker bra for å bli inspirert er å bruke pareidolia effekten. Sette på noe musikk du ikke vet hva er på et headset og legge det på bordet slik at du bare så vidt kan skimte musikken. Prøv så å spill det du tror du hører fra headsettet.

 

Har heller aldri vært interessert i det tekniske rundt forsterkere og lyd, men har dog alltid siklet etter Petrucci sounden, uten å noen gang være i nærheten. Skjønte absolutt ingenting av Axe-Fx'en da jeg først fikk den, men har tvunget meg selv til å sette meg inn i det. Etter lang stund med mye riving i håret har jeg begynt å forstå litt sammenhengen av ting og føler jeg har noen lunde kontroll. Meget fornøyd med den! :w00t:

Har du testet Axe Edit? Med den er det en smal sak å programmere boksen :)

 

axe-edit-full-v09x.jpg

Lenke til kommentar

Jada bruker kun editoren når jeg skal editere / lage nye presets. Uten den hadde det tatt mye lenger tid før jeg fikk satt meg inn i det :thumbup: Selv om det er mye mer oversiktlig og enklere å forstå, er det jo fortsatt mange parametere og begreper som jeg ikke aner hva betyr. Men foreløpig lar jeg bare alle de avanserte parameterne stå på standard verdi inntil jeg kanskje en dag føler for å lære meg det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...