Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mulighet for å flytte ut?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynner på videregående til høsten, og blir 18 år i oktober.

 

Hva er mulighetene for å flytte ut, når jeg blir 18? Får jeg stipend eller noe slags økonomisk støtte til det?

 

Bor hjemme hos foreldrene mine, og er ikke noe stress det, men vil bare høre om mulighetene.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA du har fortsatt mulighet for å søke om borteboerstipend! Har bodd hjemmefra i 2 år no, er 19 for øyeblikket og har fortsatt borteboerstipend :)

 

Bare og søk det!

 

 

Ps: tror du må bo minst 4 mil unna foreldrene din for å få borteboerstipend!

 

 

Lennz

Lenke til kommentar

JA du har fortsatt mulighet for å søke om borteboerstipend! Har bodd hjemmefra i 2 år no, er 19 for øyeblikket og har fortsatt borteboerstipend :)

 

Bare og søk det!

 

 

Ps: tror du må bo minst 4 mil unna foreldrene din for å få borteboerstipend!

 

 

Lennz

 

Ok! Men den skolen jeg skal gå på er bare ca 1 mil unna her jeg bor da. Men har ikke "råd" til å flytte ut, tror jeg. Får jeg fortsatt borteboerstipend da?

Lenke til kommentar

Tror der er slik at den skolen du skal gå på må være minst 4 mil unna der foreldrene dine bor!

 

Men du kan fortsatt søke på vanlig stipend, blir såklart ikke like mye som borteboerstipend, og tror neppe at du vil klare deg med de pengene!

 

Lennz

Lenke til kommentar

Søk om penger på Nav til husleie, tror ikke det har noe å si der hvor langt hjemmefra du bor. Finn deg en billig hybel, få kontrakt og betalt første leie, så kan du be Nav om og betale resten. :yes: (Grunnen du må betale første leie er at du trenger kontrakten til å søke om penger fra Nav, og rekker ikke innen fristen til å få dem til og betale)

Lenke til kommentar
Gjest Pepsi

Søk om penger på Nav til husleie, tror ikke det har noe å si der hvor langt hjemmefra du bor. Finn deg en billig hybel, få kontrakt og betalt første leie, så kan du be Nav om og betale resten. :yes: (Grunnen du må betale første leie er at du trenger kontrakten til å søke om penger fra Nav, og rekker ikke innen fristen til å få dem til og betale)

 

Man får ikke sosialpenger hos nav når man går skole - uansett var dette et særdeles dårlig forslag!

 

Er dette 3. året ditt på vgs, eller går du år nr 2?

Lurer på hva du skalt til høsten - om du begynner på 3 år på vgs og vil flytte ut må du heller få deg en deltidsjobb, men det blir mye slit i tillegg til fulltid skole.

Om du blir lærling får du ihvertfall litt inntekt.

Om du skal på høgskole får du studielån/stipend, og om du lever sparsomt kan du slippe deltidsjobb, men det kan komme godt med å jobbe noen timer hver uke :)

Lenke til kommentar

Søk om penger på Nav til husleie, tror ikke det har noe å si der hvor langt hjemmefra du bor. Finn deg en billig hybel, få kontrakt og betalt første leie, så kan du be Nav om og betale resten. :yes: (Grunnen du må betale første leie er at du trenger kontrakten til å søke om penger fra Nav, og rekker ikke innen fristen til å få dem til og betale)

 

Man får ikke sosialpenger hos nav når man går skole - uansett var dette et særdeles dårlig forslag!

 

Er dette 3. året ditt på vgs, eller går du år nr 2?

Lurer på hva du skalt til høsten - om du begynner på 3 år på vgs og vil flytte ut må du heller få deg en deltidsjobb, men det blir mye slit i tillegg til fulltid skole.

Om du blir lærling får du ihvertfall litt inntekt.

Om du skal på høgskole får du studielån/stipend, og om du lever sparsomt kan du slippe deltidsjobb, men det kan komme godt med å jobbe noen timer hver uke :)

 

Han sporte om mulighetene for økonomisk støtte, det er nav. Vet ikke når det gjelder skole, men vet at når du jobber kan du fortsatt søke etter penger hvis du tjener lite.

 

Er jo selfølgelig best å få seg en liten jobb, men hvis han vil ut av huset fortest mulig og ikke har mulighet til noe penger, er jo nav et alternativ.

Lenke til kommentar

tror heller ikke nav gir deg noe støtte bare fordi du har lyst til å flytte ut..

søstra mi flytta ut da hu var 17 og nav betaler leia, men det er fordi hun har slitt med psykiske problemer, vært innlagt og bare lagde et helvette når hun bodde hjemme. det var masse møter og dilldall før nav fant ut at de skulle la henne få egen leilighet.

så jeg tror du kan se langt etter det.

 

du må bo et stykke unna skolen for å få borteboer stipend ja. jeg vet ikke om det er noe grense for når du kan søke lån, men broren min har studielån nå og han går allmennfag påbygg. nå er han 22 år gammel da. og han bor hjemme (syns ikke det var så smart jeg da, men ikke min sak :p)

men lån må man betale tilbake, og har du muligheten til å bo hjemme, så bør du det. sparer masse penger på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...