Gå til innhold

specs på laptop til bilderedigering?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er først og fremst ikke ute etter en pc her, men å få vite hvordan specs jeg bør ha?

 

Holder på å spare til ny laptop. Som det står i emnetittelen skal den brukes til bilderedigering, men også surfing, chat, musikk, film. Litt HD videoredigering kommer vell også med tiden så det bør den takle. Har søkt på forumet og finner bare for ordentlig seriøse fotografer. Er ikke noe proff, men hobby fotograf. Den må kunne kjøre photoshop/lightroom sammen med internett browser og gjerne musikk og skype samtidig.

 

Det jeg da lurer på er hvordan specs jeg må ha? Har ikke så peiling på dette men det jeg tenkte at jeg måtte ha var; 4gb ram, i5 og et ATI/Nvidia grafikkort med minst 512 ram. (altså ikke intregrert intel grafikk osv.) Nå i ettertid har jeg begynt og lure på om jeg ikke trenger i5, men kanskje i3 holder? Har ikke peiling på prossesorer i det hele tatt! Skjermstørrelse har jeg ikke bestemt meg helt for enda, mest lyst på 13" men får se...

Syns Asus UL30JT og Acer TimelineX 3820TG ser interessant ut, men dumt å ikke ha CD drive så derfor vet jeg ikke om jeg skal gå for 15" siden man får det med der..

 

Ellers har jeg også sett på Z serien til Sony men billigste ferdig versjon koster 26 000 i sverige. Skulle helst satt sammen egen som på US nettsidene.

 

Har også sett litt på Macbook pro 13", da jeg er ganske opptatt av design. Da måtte jeg vell også hatt windows på den sammen med OSx..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

asus-en har ikke Full-HD da, så den vil ikke fungere så bra på HD redigering. men ellers så ser den veldig bra ut.

 

det vil ikke lønne seg å kjøpe en pc med i3 siden i3 er den dårligste modellen i "i3/i5/i7" serien. i5 er medium og i7 er den beste.

 

PS: jeg har HP envy-en og jeg har bare hatt ett problem med den og det var at batteriet var defekt når jeg fikk den. Da ringte jeg til HP og fikk et nytt ett + et gratis 9 cellers batteri. så HP har jeg ingen vonde ting å si om.

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor "seriøs" bilderedigering du holder på med. I utgangspunktet vil nesten enhver bærbar "holde" ... men siden du nevner HD video, så skal man være klar over at jo flere kjerner i prosessoren, jo fortere går jobben. Igjen selvsagt avhengig av hvor "seriøst" man holder på, hvor ofte/mye.

 

En maskin med en moderne prosessor (Core i3, i5, i7) - 4Gb RAM. Skjermoppløsning: Så høy som mulig til bilderedigering, men det innebærer også at ting (bokstaver ved lesing av websider, ikoner osv.) blir mindre og vanskeligere å lese jo høyere oppløsningen er.

Skjermkort trenger du ikke å ta særlig hensyn til, til og med et integrert chip av noenlunde moderne kvalitet vil være bra nok.

 

De minibærbare du nevner kan nok også brukes til enkel bilderedigering, men jeg vil tro at så små skjermer vil være en ulempe. Men du kan jo også koble til en ekstern, stor skjerm hvis du vil ha mer oversikt, plass og detaljer. Det er uansett å anbefale dersom man virkelig er seriøs på redigeringen sin; en ekstern skjerm, med høy oppløsning, gjerne kalibrert, og gjerne av IPS eller MVA-typen er å foretrekke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kommer an på hvor "seriøs" bilderedigering du holder på med. I utgangspunktet vil nesten enhver bærbar "holde" ... men siden du nevner HD video, så skal man være klar over at jo flere kjerner i prosessoren, jo fortere går jobben. Igjen selvsagt avhengig av hvor "seriøst" man holder på, hvor ofte/mye.

 

En maskin med en moderne prosessor (Core i3, i5, i7) - 4Gb RAM. Skjermoppløsning: Så høy som mulig til bilderedigering, men det innebærer også at ting (bokstaver ved lesing av websider, ikoner osv.) blir mindre og vanskeligere å lese jo høyere oppløsningen er.

Skjermkort trenger du ikke å ta særlig hensyn til, til og med et integrert chip av noenlunde moderne kvalitet vil være bra nok.

 

De minibærbare du nevner kan nok også brukes til enkel bilderedigering, men jeg vil tro at så små skjermer vil være en ulempe. Men du kan jo også koble til en ekstern, stor skjerm hvis du vil ha mer oversikt, plass og detaljer. Det er uansett å anbefale dersom man virkelig er seriøs på redigeringen sin; en ekstern skjerm, med høy oppløsning, gjerne kalibrert, og gjerne av IPS eller MVA-typen er å foretrekke.

 

Jeg synes ikke at teksten blir vanskelig å lese ved høyere skjermoppløsning. Det er en smakssak. Den blir mindre, men samtidig skarpere. Dessuten kan man justere tekststørrelsen i Windows og i web-browseren hvis det er et problem at teksten blir for liten.

 

Siden trådstarter er opptatt av bilderedigering, videoredigering og film, vil jeg sterkt anbefale å legge vekt på at skjermen skal ha god kvalitet (bra konstrast, fargegjengivelse, innsynsvinkel). Sånn sett er Asus UL30VT/JT og Acer 3820TG ikke noe å satse på. Jeg har hatt både Asus UL30VT (JT har samme skjerm) og Acer 3820TG, og bildekvaliteten er rett og slett skuffende. Særlig mørke scener i film og spill ser dårlig ut. Dette vil også være et problem i bilderedigering.

 

Jeg kjøpte nettopp Acer 3820TG, men har bestemt meg for å benytte angrerett, først og fremst pga dårlig skjerm. Så skal jeg skaffe meg en HP Envy 14 så snart den kommer til Norge. (Jeg vil tro det skjer i starten av august.) HP Envy 14 har stort sett samme innmat som Acer 3820TG (pluss DVD-brenner), men det ytre er det stor forskjell på:

+ Byggekvaliteten vil være bedre (hele greia er aluminium/magnesium)

+ Tastaturet er bedre (skal man tro det som er sagt om Envy 13/15. Har ikke prøvd dem selv.)

+ "Radiance"-skjermen har svært god lysstyrke, større farge-gamut enn "vanlige" bærbare, bedre innsynsvinkel og oppløsning på 1600x900. Man kan se i disse videoene at skjermen er bedre enn det som er vanlig for bærbare

+ Bakgrunnsbelyst tastatur

- Noe tyngre (2,3 kg). Acer 3820TG med 9-cellers batteri veier ca 2 kg.

 

Jeg var lenge redd for at den kom til å bli veldig dyr. Den starter på $999 i USA, og jeg hadde forventa en startpris på 9999 kr her til lands. (Jeg har tidligere sett eksempler på at 1 USD gjøres om til 10 NOK når et produkt kommer hit.) Men nå ser jeg at f.eks. Komplett har lista Envy 17 med startpris på 9995 kr. Startprisen i USA er $1399. Litt kjapp regning viser at den norske prisen bare er 8% høyere enn prisen i USA med dagens kurs. Dette skulle tilsi en startpris på rundt 7000 kr for Envy 14 når den kommer. Grunnmodellen skal ha Core i5-450, Ati HD5650 og 4GB RAM, så vidt jeg har skjønt. Harddisk er jeg usikker på. Grunnmodellen vil antakelig også ha en litt dårligere skjerm ("Truebright", eller hva de kaller det, med oppløsning på 1366x768). Jeg regner med at jeg kan få en modell med "Radiance"-skjermen, ekstra batteri (slice-batteri som klipses på undersiden) og antakelig hakket bedre prosessor for under 10000 kr.

 

Beregnet lagerdato hos Komplett for Envy 17 er 1. juli, noe som er i underkant av 1,5 mnd etter lanseringen i USA, som var 18. mai, om jeg ikke husker feil. Dermed er det vel rimelig å anta at vi ser Envy 14 i Norge rundt 10. august, siden lansering i USA er 27. juni.

Endret av oddsock
Lenke til kommentar

Er Envy 14 jeg også venter på :) Virker som du har lest mer om den enn meg men mener jeg har lest at 14" også er mulig å få med i3 isåfall er vell det 999$ /grunn modellen, men er vell ikke så stor prisforskjell på det... Men er ikke den grunnmodellen veldig mye for pengene hvis den er slik som du tror?

 

Skulle gjerne sett noen review av Envy 17 da de er jo ganske like, men finner ikke mange. Håper det kommer fler av envy 14!

Eneste jeg fant av review om 17:

http://janatanews.com/hp-envy-17-review/377/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...