Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MCSE i sommerferien?


Anbefalte innlegg

har tenkt til å få tatt MCSE snart.. Har funnet et par relevante linker:

 

http://www.microsoft.com/traincert/mcp/mcs...equirements.asp

 

er vel kanskje den viktigste?

 

Er det en måte å lære seg de tingene som står der uten å ta kursene (og likevel klare eksamen) innbiller meg at de kursene ikke er spesielt billige...

Bøkene er vel kanskje et bedre alternativ, finnes det noen andre metoder?

 

Målet her er å skaffe seg en jobb innenfor IT ved siden av studiene. Har dere noe forslag på "veien å gå"?

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flust med bøker som dekker MCSE-pensumet. Skaff deg de relevante bøkene og programvaren og les mens du *følger eksemplene*, *løser oppgavene* og *tar notater*. Når du føler deg klar, er det bare å kontakte et av eksamenssentrene og bestille tid.

 

Etter min mening er det imidlertid bortkastet tid å ta MCSE dersom du ikke allerede jobber med produktene eller har avtale om å få jobb etter at du har fullført tittelen. Det er titusenvis av sider med detaljer som kommer til å renne ut av hodet ditt dersom du ikke jobber med arbeidsoppgavene til daglig. MCSE er beregnet for de som jobber med MS-produkter, ikke for de som vil inn i bransjen.

Lenke til kommentar

takker, har du en bedre måte å komme inn i bransjen på da? Føler at jeg sitter med en del kunnskap, men det hjelper lite når det ikke er på papir :shrug:

 

Jeg tenker ikke på utrolig avanserte jobber osv, men jeg VET at jeg kan mye mer enn de folka på support til microsoft osv.. har ringt dem et par ganger.. Ender alltid med at jeg finner det ut selv til slutt ;)

Lenke til kommentar
takker, har du en bedre måte å komme inn i bransjen på da? Føler at jeg sitter med en del kunnskap, men det hjelper lite når det ikke er på papir  :shrug:

 

 

Arbeidsmarkedet innen IT er utrolig pressa nå, og det er mange dyktige folk som går ledig. Dersom du likevel ønsker deg inn, er nok det beste å ta høyere studier innen IT og vente på at markdedet tar seg opp. Papirer er, som du påpeker, viktig.

 

Den enkleste veien inn er nok, som i bransjer flest, å kjenne folk.

 

Jeg tenker ikke på utrolig avanserte jobber osv, men jeg VET at jeg kan mye mer enn de folka på support til microsoft osv.. har ringt dem et par ganger.. Ender alltid med at jeg finner det ut selv til slutt ;)

 

Vel, dersom det bare er en telefon-supportjobb du er ute etter, er det godt mulig at det kan lønne seg å ta MCSE (eller i det minste et par MCP-eksamener). Men det er jo ikke noen toppjobb (dårlig betalt, en del kravstore besserwissere å være høflig mot), da, hvilket er grunnen til at du kan mer enn de fleste som jobber med det.

 

Det er nok stort gjennomtrekk på de jobbene der, så du kan jo evt. prøve å kontakte personalsjefen til MS support (el. tilsvarende firma) og høre hva slags kunnskaper de etterspør.

 

Forøvrig, glemte å nevne i siste post: det finnes en god del mailing-lister og news-grupper for folk som tar MCSE, og disse kan være uunværlige dersom du velger å studere det på egen hånd.

Lenke til kommentar

Jeg leser til MCSE på egenhånd, det er vanskelig og du bør ha tilgang på noen maskiner slik at du kan sette opp nettverk for å øve på. Du må også ha tilgang til de forkjellige W2K-utgavene.

 

Anbefaler deg å se nærmere på MCSE-bøkene fra Sybex, jeg synes de er veldig bra. Du kan gå inn på www.datajungelen.no og se etter der. De kan også gi deg råd om hva du bør se nærmere på.

Lenke til kommentar

Er uenig i at MCSE-tittelen kun er for de som allerede er i arbeidslivet. Man kan få seg jobb i dag dersom man f.eks er MCSE 2000 sertifisert.

Man bør vel også tenke på hvilke sertifiseringer en går etter.

 

'Core' sertifiseringene er obligatoriske (70-210 (eller 70-270 - Win XP Pro), 70-215, 70-216 og 70-217) + en design sert.

Som design-sertifisering anbefaler jeg 70-220 (Security). MS Press boka er god her og tar for seg en del ting som ikke er særlig vektlagt i de andre bøkerne.

 

Så gjenstår det 2 'electives'. Anbefaler MS Exchange (70-224) og MS ISA 2000 (70-227).

Du kan naturligvis velge noen 'enklere' sertfiseringer enn disse, men er man sertifisert på disse produktene har man mye større sjanse å få seg jobb.

 

Totalt må man altså ta 7 MCP-sertifiseringer. Såfremst man skal kunne det sertifiseringene representerer må man ha tilgang til programvare, utstyr og et lite nettverk - FOR det kreves MYE labbing!

Du vil ikke klare å bli MCSE i løpet av sommeren dersom du skal gjøre dette 'ordentlig'.

 

Da må du heller sette deg ned å pugge braindumps og drite i å kjøpe bøkerne/labbe dersom du skal rekke dette ;) Tro meg...det finnes mange som gjør nettopp dette...florerer med såkalte "Papir-MCSE-ere" rundt omkring (Teoretikere).

Diplomene kan de tørke seg bak med for rent praktisk vil de aldri duge i en reell jobbsituasjon med mindre de ikke skjerper seg kraftig.

 

En del studiesteder i landet tilbyr MCSE-studiet og dette går da over et helt år!

 

Akademiet Fagutdanning ( http://www.akademiet.no ) tilbyr dette studiet etter det jeg husker.

Lenke til kommentar
Er uenig i at MCSE-tittelen kun er for de som allerede er i arbeidslivet. Man kan få seg jobb i dag dersom man f.eks er MCSE 2000 sertifisert.

 

Du må selvfølgelig gjerne være uenig... Det er mulig man kanskje kan få jobb med en mcse-sertifisering, men sist jeg sjekka sto sertifiseringsordningen skikkelig lavt i kurs hos arbeidsgiverne (bl.a. på grunn av de mange teoretikerne du nevner.).

 

Dersom du bare har MCSE og ikke annen relevant utdanning/arbeidserfaring, tror jeg ikke du stiller så veldig sterkt i jobbsøkersammenheng. Det kommer hundrevis av søknader på de fleste jobbutlysninger, og mange av dem er fra folk som allerede har hatt "foten innenfor".

 

Jeg mener studiet er mye mer relevant for de som er i bransjen ettersom pensum er veldig spesialisert med stor vekt på detaljer og mindre vekt på de underliggende prinsippene.

 

Nå er jo ikke alle som meg, men jeg har i hvert fall problemer med å absorbere og nyttiggjøre meg av så mye stoff (hvor stort blir pensum for MCSE? Ville tippe minst 12.000 sider). *Jeg* ville glemt masse mellom eksamenene dersom jeg ikke praktiserte kunnskapene jevnlig.

 

Såfremst man skal kunne det sertifiseringene representerer må man ha tilgang til programvare, utstyr og et lite nettverk - FOR det kreves MYE labbing!

Du vil ikke klare å bli MCSE i løpet av sommeren dersom du skal gjøre dette 'ordentlig'.

 

Det er slettes ikke en umulig oppgave fullføre MCSE på to-tre måneder dersom man har gode forhåndskunnskaper i MS-produkter. I USA er det vanlig å arrangere "bootcamps" der deltagerne tar 1-2 MCP-eksamener over en helg.

 

Men, selvfølgelig, for folk som ikke besitter *massive* forhåndskunnskaper er nok ikke dette en gangbar strategi.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig dårlig erfaring med folk med utdanning av typen MCSE og IT-Akademiet. Vi har hatt noen innleid i kortere tid for å prøve dem der jeg jobbet før, men når det er meningen de skal kunne drive nettverket, og ikke de engang har hørt om ping og traceroute, er det ingen sjanse for at jeg anbefaler å ansette dem. En annen hadde ikke engang sett inni en PC, og måtte ha hjelp til å skru ut skjermkortet. Om du vil ha noe som hjelper på CVen når du skal søke jobb, bør du satse på en ordentlig utdanning på høyskole/universitet.

Lenke til kommentar

Som det er sagt i tråden, så er det vanskelig å få en jobb innen IT-bransjen.

 

Mitt tips til deg er:

 

Start litt for deg selv, la privatpersoner bli kjent med at de kan ringe til deg når de står fast.

Fin ekstra inntekt mens du 'studerer'. Du kommer til å få masse erfaring i tillegg til studiet.

 

Får du først en attest fra ett firma på at du kan data samtidig har MCSE-tittelen, står du straks mye høyere i kurs.

 

Om man tar du høyere utdanning innenfor data, trenger ikke det automatisk å bety at man kan mer enn en MSCE teoretiker.....på en annen side betyr fine papirer(skolegang) sammen med 'flink i munnbruk' betydelig mere enn MCSE i større bedrifter

 

Skal du jobbe med drifting er MCSE(med arbeidserfaring) veldig bra dokumentasjon på kunnskap slik jeg ser det.

 

Du kan jo også kontakte ett IT-firma og prøve å få til en 'gunstig' avtale for begge parter mens du studerer MCSE. Mange fluer i en smekk dersom du klarer å få til noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Er ikke helt enig i du som mente at folk fra IT akademiet skal vi ikke ansette.

Jeg har selv gått der. Du har selvfølgelig et poeng fordi det gikk endel "ikke datafolk" der.

Folk som bare ville få seg en kjapp utdannelse og tjene peng.

Jeg gikk der i 2 år, men har alltid vært en liten nerd. Så etter de 2 årene fikk jeg jobb. Nå er jeg nettverksadmin hos et firma. Driver også å programmerer og er litt alt mulig mann.

 

Så konklusjonen er at det finnes dyktige folk selv om de har gått på IT akademiet.

Lenke til kommentar

Det er mange som mener mye rart om dette....men UANSETT så er det viktig å dokumentere kunnskapen din hvis du skal få deg jobb innen IT. Men som nevnt så er det et hardt presset marked så det kan bli nokså vanskelig å få seg jobb. :cry:

 

Jeg har MCSA/MCSE i win2000 og skal (forhåpentligvis) ila året ta oppgraderingseksamener til MCSA 2003 og MCSE 2003.

 

De relevante kursene har stort sett vært dyre, men siden pågangen for kurs er relativt lav så kan det hende at noen kjører tilbud for å lokke folk. Å lese seg opp til MCSE fra scratch blir meget tøft, så du kan nok vurdere å ta noen av kursene. Selv gikk jeg kveldskole på IT-Akademiet og det er jeg sjeleglad for. Nå som jeg bare har "selvstudie" til oppgraderingseksamene så ser jeg forskjellen. Det tar LANG tid og det er meget lett å overse meget viktige poeng og tips i pensumet. Men vi er alle forskjellige og enkelte kan lese seg fram på nesten hva som helst mens andre trenger litt mer strukturert undervisning.

 

Når det gjelder pensumet så er det KRITISK at du har tilgang til en form for lab hvor du kan installere, teste, og utforske så mye du vil. Microsoft var sterkt plaget med "papir-MCSE'er" i NT4 hvor man kunne enkelt bestå bare ved å lese teorien. De har med vilje forandret testene slik at men må ha jobbet litt med det i praksis også. I tillegg er de også sterkt fokusert på sikkerhet og at man bruker alle verktøyene som er tilgjengelig fra Microsoft (SUS, GPMC, MBSA osv.) :thumbup:

 

Jeg for min del hadde 2 år hvor jeg hadde all fokus på Windows 2000, og hvis du vil bli god så må du fokusere mye på Windows, også på "fritiden". Det kan virke usosialt og nerdete, men det trenger det ikke å bli. Det er derimot nødvendig hvis du vil bli god nok til å nå opp i konkuransen i dag. Engasjement er MEGET viktig!!

 

Ang bøker så foretrekker jeg ikke de fra Sybex, men de fra Microsoft Press. Disse finner du bl.a. hos www.idgbooks.no Her fnner du også readiness reviews som også er viktig å ha før man prøver å ta sertifiseringene.

 

Lykke til uansett og si ifra hvis det er mer du lurer på.

 

edit: Sertifiseringer er som et førerkort: Det beviser at du har bestått noen tester, men sier ikke noe om du er en god sjåfør eller ikke. :yes:

Endret av ob1
Lenke til kommentar
Jeg har veldig dårlig erfaring med folk med utdanning av typen MCSE og IT-Akademiet. Vi har hatt noen innleid i kortere tid for å prøve dem der jeg jobbet før, men når det er meningen de skal kunne drive nettverket, og ikke de engang har hørt om ping og traceroute, er det ingen sjanse for at jeg anbefaler å ansette dem. En annen hadde ikke engang sett inni en PC, og måtte ha hjelp til å skru ut skjermkortet. Om du vil ha noe som hjelper på CVen når du skal søke jobb, bør du satse på en ordentlig utdanning på høyskole/universitet.

Jeg hadde minst to slike i klassen min, men jeg liker ikke at du stempler alle MCSE'er på den måten. Alle de flinke har også MCSE, ikke sant? Hadde dere hatt et skikkelig jobbintervju så hadde dere luket de ut med en gang. Derfor er jeg en forkjemper for praktiske oppgaver i et jobbintervju. (F.eks åpne en kasse, bytte nettvekskort, sette IP og pinge an annen maskin) Det tar 5 minutter og vil gi deg MYE innsikt i kunnskapsnivået til kandidaten.

 

Hvis du tror at utdanning i høgskole/universistet gir mer praktisk rettede folk så tar du grundig feil!!

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som lærling i ett år, og er ferdig med det jeg skal gjennom i henhold til læreplanen. Skal derfor konsentrere meg om sertifiseringer det siste året. Planen er å ta MCSE 2000 for deretter å ta oppgradering til 2003.

Har vært på kursene 2126B og 2151. Vi har en bred serverpark på jobben, så det er kurrant å få sett en del innstillinger etc. i praksis.

Skal ta 70-210 (Win 2000 Pro) på fredag hos AjourIT i Trondheim.

Har lest i Sybex` bok for 70-210 i tillegg til å ha brukt ExamGear 2000 for 70-210 som eksamen-simulator.

Noen siste tips til hva jeg bør fouksere på frem til fredag? Første eksamen jeg skal ta, så er litt spent på hvordan det går...

Lenke til kommentar

70-210 overlapper litt med 70-215 (win 2000 server) så du bør se litt på server-siden, AD, DNS, DHCP. Ikke noe detaljert, men vær litt obs på overlapping.

 

Få også med deg deltaljer rundt den innebygde fax'en, installeringsmetoder (disketter, cd-rom, over nettverk) NTFS og share persmissions.

 

Hvis du har kontroll på ting i praksis, utenom boka, så går det fint. Det mange gjør feil er å ikke lese spørsmålene nøye nok. Ta deg god tid!!

 

Lykke til da! Si hvordan det går!! :thumbup:

Lenke til kommentar
70-210 overlapper litt med 70-215 (win 2000 server) så du bør se litt på server-siden, AD, DNS, DHCP. Ikke noe detaljert, men vær litt obs på overlapping.

 

Få også med deg deltaljer rundt den innebygde fax'en, installeringsmetoder (disketter, cd-rom, over nettverk) NTFS og share persmissions.

 

Hvis du har kontroll på ting i praksis, utenom boka, så går det fint. Det mange gjør feil er å ikke lese spørsmålene nøye nok. Ta deg god tid!!

 

Lykke til da! Si hvordan det går!! :thumbup:

Takker for tips. I`ll let you know!

Lenke til kommentar

Kan bekrefte det ob1 sier angående overlapping på f.eks 70-210 og 70-215 (det gjelder forøvrig de andre testene utover også)

 

tips til 70-210 :

enhetsbehandling, hardware profiler, NTFS rettigheter(det MÅ du kunne alt om ), installering (forskjeller mellom 32 og 16 bits systemer), oppgradering, mobile enheter, skrivere, osv osv + det ob1 sa.

Lenke til kommentar
Lykke til da! Si hvordan det går!!  :thumbup:

Jeg fikk 700 poeng, stod akkurat!! :w00t:

Ett poeng mindre og det hadde gått i dass...jaja...har lest i flere uker i strekk, så det var deilig ja.

Neste jeg tenker å ta er 70-215 Win 2000 Server. Har Sybex` bok for den på 870 sider ca., men er litt i tvil om jeg skal prøve den før de tar sommerferie på test-senteret. Siste frist er neste fredag, 25. juni. Hva tror dere? Lesing hver kveld fra søndag (skal feires i helga :p ), så er det håp?

Lenke til kommentar

GRATULERER!! :thumbup::woot::fun::thumbs: Velkommen til oss MCP'er! :D

 

Det hjelper ikke å bare lese. Det må "lekes" med servere, opprette brukere med profiler, det må plages og herjes men med relevante ting. Vet ikke hva en eksamen koster for tiden, men du kan vurdere å kjøpe inn "readiness review" som blir en slags tentamen for sertifiseringen. Den kan du brukie til å få et forsmak på hva som venter deg.

 

Som nevnt tidligere så overlapper pro og server eksamene.

 

Litt på sidelinjen: Nå som du er MCP så kan du ta en titt på www.mcpmag.com Bladet kan du abonnere på gratis, unntatt frakt men det er ikke mye. Det er meget god lesestoff og som du kan se på websidene så går de også innom enkelte sertifiseringstester. Jeg har abonnert på MCPMAG siden 2001 og jeg kommer til å fortsette med det.

 

Til slutt: Ikke vær redd..... det vil komme mange anledninger til å stryke for det er en del av game'et. :yes: Personlig slet jeg fryktelig med 70-216, men den var for min del et modningsfag. Jeg stod med glans 3 måneder etterpå da jeg hadde jobbet mye med nettverk i mellomtiden. :thumbup: Once again: Det er relevant lab'ing som hjelper!!

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...