Rawri Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 (endret) Hey, Har da tenkt og satse skikkelig på en hel oppgradering av min pc for øyeblikket til gaming hovedsakelig. Pris antydning blir rundt 15k. Budsjett på maks 17k (Kan drøyes til 18k-19k men det gjelder kun om SSD virkelig er nødvendig, kommer til det) Den jeg nå har består av: - Intel Core™ 2 Duo E8500 - Radeon 5750 (Min GeForce 9800GX2 gikk i stykker, så er bare en midlertidlig løsning) - Corsair TX 750W PSU - Antec Nine Hundred Midi Tower Sort - Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, - Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 x2 (8gb) - Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 - Det jeg tenker først og fremst er hel oppgradering på alle delene. Det jeg har kommet fram til er: - Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB - Corsair HX 1000W PSU - Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 x2 (12gb) - ASUS P6T, X58, Socket-1366 (Edited fra:Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58) - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 - MSI Radeon HD 5870 1GB "Lightning" GDDR5 Total pris ligger på 16k med frakt (Komplett) kan spare ca 1000 via prisguide. Men vil da ikke få alle varene før langt ut i juni evt juli. --- Spørsmål som står gjeldene er: 12gb ram, noen sier det er overkill. Men ble anbefalt og da bare kjøre på. Siden og ha 2000MHz ikke er store forskjellen over 1600MHz uansett. Og tenkte da og ha ram for tider framover uansett. Lightning 5870 skal klokkes mest sannsynlig hvis dere lurte, tenker på og kjøpe en til ved en senere anledning. Mitt hoved spørsmål er: SSD disk, er det virkelig nødvendig med tanke på gaming. (1.5k-2k ekstra for SSD disk, typen jeg tenker på er: Intel X25-M SSD 80GB 2,5") Altså med tanke på at støy, watt, og oppstartstid ikke er noe jeg bryr meg om så lenge spillet fungerer perfekt, er da den 1tb disken jeg har nevnt evt 500gb disken jeg har fra før mer enn bra nok og vil det gjøre noen stor forskjell om jeg kjøper SSD eller ikke? (Når man er INgame, ikke oppstart og slikt) - Og er det noen deler her som kunne passet mye bedre inn? Så lenge prisen ikke overstiger det den ligger på. (ca 16k m frakt) - Spill som spilles er: - Fallout 3 Gotye - Metro 2033 - Wow - Mw2 - bc2 - Assasin creed 1/2 Og de får vel ikke alle plass på en disk til 1.5k (ca 80gb) uansett + os i såfall. Endret 9. mai 2010 av Rurelur
Stigma Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 (endret) Kort sagt: nei. en SSD vil ikke påvirke hvor mange FPS spillet kjører når det først er lastet. Hovedfordelen med en SSD er at vanlige ting i OSet er mye mer responsivt - en mye finere generell brukeropplevelse altså, men akkurat for spill så vil den ikke gjøre stort for deg siden spill som regel laster alt inn ved starten uansett. Du vil nok merke lasting av nye brett osv. vil gå litt raskere med en god SSD, men det er alt. SSDer er fantastiske, men de gjør ikke store utslaget for akkurat gaming. Kjøper du SSD så bør det være fordi du vil at operativsystemet og genrelle programmer skal gå smørglatt og reagere øyblikkelig. Skulle du gå for en SSD så annbefaler jeg personlig den Intel SSDen som du pekte på, uten å gå inn i for mye tekniske detaljer om hvorfor (du kan lese mange reviews om det andre steder) Anngående RAM så er det primært viktig å kjøpe RAM i forhold til hvilken CPU frekvens du planlegger å kjøre på så du kan sike mot å ha synkron bus ideelt sett, men kort sagt: nei - forskjellen mellom 1600Mhz og 2000Mhz vil ikke være stor, spesiellt for spill (da det ikke er en oppgave som generellt sett krever mye minnebåndbredde), og ekstra spesiellt for i7 plattformen da den allerede har 3 minnekanaler over de 2 som er normalt, så du har allerede minnebåndbredde i bøtter og spann. Kort sagt ville det bare utgjort en betydelig forskjell i meget spesifikke oppgraver og benchmarks som er ekstremt minnebåndbrede-intensive. Jeg ville ikke annbefalt å bruke pengene på det, spesiellt om gaming er ditt fokus. Jeg synes også 12GB er way overkill ved mindre du holder på med veldig spesifikke ting som visse typer tallknusing eller Photoshop med print-størrelse dokumenter. 6GB holder veldig veldig langt. Jeg sliter med i det hele tatt komme på eksempler som ville kreve mer enn det så lenge vi ikke snakker om profesjonelle servere og andre slike veldig spesifikke ting. Ingen spill vil kreve i nærheten så mye ihvertfall. Jeg vet ikke om du skal kjøpe nytt grafikk-kort også (det står ikke på listen din som jeg ser), men jeg ville sagt enten spar pengene til fremtiden eller evt. invester mer i grafikk-kortet fremfor SSD og 2000Mhz RAM om spilling er fokuset. Du vil få mye mer ytelse/glede av pengene brukt på den måten da. EDIT: ser at du skal gjenskrive posten din, så kanskje dette blir litt utdatert pga. det, men jeg håper det besvarte noen av spørsmålene dine ihvertfall. -Stigma Endret 9. mai 2010 av Stigma 1
Rawri Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Skrevet 9. mai 2010 (endret) Tusen takk for svaret Stigma, det skal du virkelig ha. Takk for at du tok deg tid til og besvare så detaljrikt. Og ja.. Ble til at jeg like så godt la til alt av informasjon jeg hadde så det passet bedre inn her. - Jeg tenker og mekke litt server oppsett og leike meg litt med photoshop så ble jeg også anbefalt av noen bekjente at 12gb er greit. men overkill, men du trenger i hvert fall ikke og oppgradere på den fronten på lenge. Leste også en plass her om det, finner det ikke i farten men ble liksom greit og da ta 12gb. (Denne diskusjonen jeg tenkte på: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1226879&view=findpost&p=15616247) - Grafikk kortet jeg (som jeg la til i den nye posten) er jo 5870 lightning. Er det noen spesifikk informasjon du trenger, så bare si i fra. Prøvde og få med det meste. Endret 9. mai 2010 av Rurelur
srbz Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 (endret) Jeg spiller selv endel MW2 med 4GB RAM. Jeg har et Logitech G19-tastatur som viser load på bl.a. RAM, og det er kun unntaksvis at det stiger særlig over 60% (vises grafisk som en bar, jeg vil si den ligger normalt rundt 50-60% i spill). Som Stigma sier, det er kun ved veldig spesielle scenarier du vil trenge mer enn 6GB RAM. Jeg ser for meg at du skulle ha spilt krevende spill samtidig som du driver med videoredigering eller tilsvarende. Dette ser forresten ikke ut som noen oppgradering per definisjon, siden du skal ha alle vitale deler for en ny maskin. Forøvrig vil jeg også påpeke at oppsettet du har i dag er mer enn kraftig nok til å kjøre alle dagens spill dersom du slenger inn et heftigere skjermkort (noe din nåværende PSU ikke skal ha noe problem med å takle heller), og vil sannsynligvis være det en god stund fremover. Merker du ytelsesproblemer i dag siden du ønsker å legge såpass mye penger i det? Nå ønsker jeg ikke å legge meg opp i alle og enhvers personlige økonomi, men en PC vil som regel tape seg i pris raskere enn en bil (prosentvis i forhold til nypris). Du bør tenke over om du ønsker ny PC fordi maskinvaren ser imponerende ut på papiret eller om det er fordi du faktisk har behov for det for å kjøre spillene du spiller. Jeg vil tippe at du ikke vil oppleve noen merkbar ytelsesforskjell mellom å bytte ut bare skjermkortet eller å bytte ut hele maskinen, verken i dag eller om et års tid. Endret 9. mai 2010 av srbz
Rawri Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Skrevet 9. mai 2010 Srbz* Hei, takk for svar. Du sier noe der anngående ram, får se litt på om jeg kan vri litt og eventuelt bytte en ram til en ssd disk isteden altså. Kan fort bli litt mer verd d i lengden. Til svar på om hvorfor jeg ikke bare oppgraderer skjermkort o.l. Vel plass, jeg sliter med plass (Ikke byte, men pc plass). Og det er fristende (veldig) med ett nytt kabinett, så tenkte når jeg like så godt skulle skaffe quad core og oppgradere da hovedkortet for den og skaffe hurtigere ram enn det jeg har. (Vel som du sier blir det jo på en måte en helt ny pc, skifter jo ut alle vitale deler) Har en del "irriterende grafikk lagg" på f. eks fallout 3, og spesielt klarer jeg ikke og kjøre bc2 på fult da blir det irriterende lagg. Så nytt skjermkort var første tanke, men ble anbefalt nå som jeg like så godt hadde mye penger til overs og kjøre på. Da ble det fort en del, er som domino brikker. En del krever en annen del (evt fungerer kun eller mye bedre med en annen del osv). Og psu'en skal jo holde, men tenkte og kjøre klar av eventuelle problemer helt med 1000w. Og vips så hadde jeg alt det jeg endte opp med. + at jeg ville ha mere plass som i byte. altså kom 1 tb inn i bildet. Så in the end: Skal se litt på Ram, tror jeg bør satse på en SSD istede for 12gb ram altså. Er Intel X25-M SSD 80GB 2,5", passende til dette?
PSV Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Ville foreslått følgende endringer: - Bytt harddisken til minst 1.5TB (helst 2TB), det er såpass liten forskjell. - Selv foretrekker jeg P183/CP850 over 800D/HX1000, men det er vel preferansesak. - RAMen ser bra ut, jeg syns det er rikelig med 6GB, men det skader ikke med 12GB om du vil. - IKKE, og jeg kan ikke fremheve dette nok, velg GA-X58A-UD3R eller Gigabyte-kort generelt. Det var et rent helvete å jobbe med dette kortet, jeg hadde aldri gjort det igjen om jeg ikke var så godt inni det, blir engangstilfelle for meg med Gigabyte. Hadde valgt P6T eller Rampage fra ASUS om jeg skulle valgt igjen. - Skjermkortet er sikkert greit, orker ikke lete det opp og se review nå, men så lenge du holder deg unna Geforce så er det igrunn bra, selv har jeg et 5870-referansekort med Twin Turbo Pro pga. mindre støy. - En SSD er en god investering, jeg tror at Windows på en slik en er den beste investeringen per i dag generelt sett. Jeg liker X25-M 80GB ganske godt. Forskjellen på 1333Mhz RAM og 2000Mhz er tilnærmet ikke-eksisterende i spill fra hva jeg har hørt.
Alexhoop Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Ikke for og stjele tråden, men hva er best av ASUS RAMPAGE II GENE X58 S-1366 MATX eller ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX? Rampage II er sånn 300-400 kr billigere
PSV Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Tror de er cirka like gode, bare at Rampage er mATX, altså færre ekspansjonsplasser.
Alexhoop Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Da tar jeg P6T Deluxe, siden prisforskjellen er knapt.
Rawri Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Skrevet 9. mai 2010 (endret) PsV Hei, takk for info. Jeg bytter da om til: ASUS P6T, X58, Socket-1366. Den står også som anbefalt for de delene som jeg har - altså rammen og skjermkortet. Men nå virker det jo som "ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366" også funger fjell der. Bør jeg vurdere deluxe eller holder den førsten i massevis? Pris er ca 1600-1900 på den første og 2000-2200 på den andre. -- Edit: Etter litt sammenligning mellom de produktene, ser jeg ikke stor forskjellen bare et hopp i pris og lite ekstra. Så går for "ASUS P6T, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16" Om ikke noe spesifikk annet anbefales altså. Endret 9. mai 2010 av Rurelur
PSV Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Jeg tror "V2" (finnes vel V2 av førstnevnte også) fikser en bugget SAS-kontroller, men dette er noe jeg bare såvidt har skumma over så ville undersøkt det nærmere.
Rawri Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Skrevet 9. mai 2010 (endret) V2.. javel. Først no da: Er dette virkelig den samme som er på komplett: http://www.datakjeden.no/tiller/PartDetail.aspx?q=p:2341285 (ASUS MK P6T SE Intel X58 Socket 1366, ATX) Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427378 (ASUS P6T, X58, Socket-1366) -- Og eventuelt, hva skal jeg søke på eller lete etter for og finne v2? Og vet du hva SE betyr eller beskriver? (Blir en dl spørsmål her, tusen takk for at du tar deg tid altså) Endret 9. mai 2010 av Rurelur
Stigma Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Ville foreslått følgende endringer: - RAMen ser bra ut, jeg syns det er rikelig med 6GB, men det skader ikke med 12GB om du vil. - IKKE, og jeg kan ikke fremheve dette nok, velg GA-X58A-UD3R eller Gigabyte-kort generelt. Det var et rent helvete å jobbe med dette kortet, jeg hadde aldri gjort det igjen om jeg ikke var så godt inni det, blir engangstilfelle for meg med Gigabyte. Hadde valgt P6T eller Rampage fra ASUS om jeg skulle valgt igjen. Kan du utdype litt mer på spesifikt hvorfor du har denne dårlig erfaringen? Jeg har nmmelig snust litt på GA-X58A-UD7, som er en litt oppdatert og deluxe versjon av det samme kortet. Jeg har bare hørt gode ting om det til nå, men jeg vil selvfølgelig sjekke opp i at det ikke har samme problemer som kortet du brukte. Derfor hyggelig om du kunne utdypet din erfaring litt. Sorry, ikke meningen å side-tracke tråden -Stigma
Rawri Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Skrevet 9. mai 2010 Bare og kjøre på med diskusjon rundt d der, men virker uansett som "ASUS P6T, X58, Socket-1366" fungerere eller er bedre egnet for mitt skjermkort og ram i følge komplett. -- Viser til min tidligere post, er litt usikker enda. Har prøvd og se igjennom info men er ikke sikker på om det er det eksakt samme kortet.
Stigma Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Og vet du hva SE betyr eller beskriver? (Blir en dl spørsmål her, tusen takk for at du tar deg tid altså) SE betyr normalt "Second Edition", altså samme betydning som versjon 2. Brukes av og til litt om hverandre. SE kan noen ganger også brukes for å bety "Special Edition". -Stigma
Rawri Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Skrevet 9. mai 2010 (endret) Okey, da så. Så på kortet til datakjeden og komplett Er jo det samme kortet etter alt jeg kan se. Og om det er SE er det i såfall ikke et minus. (V2, versjon 2 er vel det samme altså.. bare norsk?) Takker Endret 9. mai 2010 av Rurelur
Stigma Skrevet 9. mai 2010 Skrevet 9. mai 2010 Om det også eksisterer en V2 utgave, så er det nok sansynligvis det samme kortet som SE utgaven ved mindre du ser noen obvious forskjell ja, det kan noen ganger bare være skrevet forskjellig. Jeg har ikke hatt tid til å sjekke kortene mot hverandre personlig vel og merke, så jeg snakker bare generellt om hva som er mest vanlig. -Stigma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå