Gå til innhold

Geforce 295 GTX @ 106 grader


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Spilte Starcraft 2 i 15 minutter, og da hadde kortet mitt en temperatur på 106 grader ifølge rivatuner. Kortet mitt er ikke overklokket.

 

Jeg har ATCS 840 tårn med bra viftekjøling, filtre og ribber osv er støvfritt og alle viftene går som de skal, inkludert viften på skjermkortet. Fan speed går opp når tmeperaturen stiger og når til slutt 100% (var 100% når temperaturen var på 106 grader).

 

Jeg har lest at kortet ikke bør ha over 80 grader ved high load, ved 90+ kan kortet bli skadet over tid.

 

Usikker på hvordan jeg skal løse problemet. Har lest at underklokking kan løse problemet, evnt bedre kjøling men når det gjelder kjøling som mener jeg at jeg har ganske bra kjøling og usikker på hva jeg kan endre for å gjøre den bedre. (1x 120mm vifte foran som drar inn, 1x 120mm vifte bak som drar ut, 2x 120mm vifter på toppen som drar ut).

 

Når det gjelder nedklokking så er jeg villig til å prøve dette, hvis det ikke kan skade kortet på noe vis. Antar at dette kan gjøres med rivatuner?

 

Kan redusering av grafikk innstillingene i Starcraft 2 forårsake mindre load?

 

Takk for hjelp!

 

Edit: Synes de er varme idle også, GPU1: 75 grader, GPU0: 77 grader.. dette kan ikke være normalt?

Endret av DemoNsouL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maksimum gpu temp på det kortet er 105grader så du er helt klart i faresonen for å brenne kortet.

 

Ja, det var det jeg var redd for. Men fant nettopp ut at ved å skru av multi-GPU og PhysX (skrudde av begge samtidig så veit ikke om det var nødvendig med begge) OG skru ned grafikken i SC2 (så ingen forskjell på grafikken uansett) så holder nå kortet 85/86 etter 1 time. Dette bør være bra?

 

Jeg bruker rivatuner for å se temps, og der er det også noe som heter Ambient Temperature, hva er det denne måler egentlig? Tempen rundt kortet? Den ligger på over 70 grader, synes det høres høyt ut.

 

Edit: Etter å ha spilt enda litt lenger har tempen kommet opp i 90 på begge cores under load.

 

Edit2: Satted grafikken på det laveste, etter et game på 15min ligger tempen på 88/89

Endret av DemoNsouL
Lenke til kommentar

Clas Olhson har en platenibler hvis du trenger verktøy for å lage hull i døra, jeg tror den er ganske billig også.

 

EDIT: Jeg kan ikke finne igjen den platenibleren hos Clas Ohlson. Ser ut til at de ikke fører den lenger.

 

Biltema har en niblingstang som koster 149kr som kan klippe inntil 2mm plater. Den burde gjøre jobben helt fint.

Nibblingssaks

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Er godt mulig at ditt problem med 295'n er at den har gått tett av støv.

Da mener jeg innvendig, disse sluker hybelkaniner og med dual PCB så blir det trangt over tid og du får en god isolasjon noe du ikke ønsker på ett skjermkort.

 

Det du kan forsøke er med trykkluft på boks og drive ut kaninene.

Lenke til kommentar

Jeg har trykkluft på boks og har flere ganger rengjort hele PCen med den, men så ikke ut til at det var en eneste kanin i skjermkortet, da sitter de hvertfall godt fast der inne for det kom ikke ut noen. Det er litt vanskelig å få innblikk inne i skjermkortet tho så veit jo ikke hvordan det ser ut der inne!! :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...