Gå til innhold

Kan du hjelpe meg med et vannkj.-oppsett?


Anbefalte innlegg

Hei igjen, min gode mann. Som overskriften sier, har jeg nå tenkt til å gå til anskaffelse av vannkjøling. Jeg har aldri vært borti dette før, men har nå lest litt rundt emnet.

 

Første kriterie er at jeg ikke gidder å skjære / borre i mitt Lian-Li PC6099B. Jeg ønsker derfor å bruke enten en radiator som kan festes i viftesporet på toppen av kabinettet, eller en annen løsning.

 

Jeg har foreløpig satt opp 2 alternativer til min maskin, som foruten ovennevnte kabinett består av to disker, en P4 2,53, et BH7 og et C3d Radeon 9800Pro. Per i dag kjøles CPUen av en lusen TT-kjøler, skjermkortet er originalt foruten RAM-sinks, og Northbridgen har fått på seg en slik Zalman-gullsak.

 

Alternativ 1.:

 

AC21023 1 stk. AC vannblokk, CPU, "cuplex"

AC24115 2 stk. AC vannblokk, chipset, "twinplex"

AC41001 1 stk. Eheim 1046 vannsirkulasjonspumpe

AC34202 1 stk. AC vanntank, "aquatube"

 

Jeg vet ikke om "twinplex" passer til mitt skjermkort, men det var det som så ut at passet best. I dette oppsettet har jeg ikke peiling på hva slags radiator jeg skal bruke.

 

Alternativ 2:

Ferdigpakken til Swiftech på Microplex, pluss blokk til HK og skjermkort. Her er radiator-problemet "løst", men jeg er litt i tvil da jeg synes denne pumpeenheten i denne pakken er mildt sagt grusomt stygg, og jeg vil gjerne ikke bruke opp en 5,25" brønn.

 

 

Mitt "spørsmål" blir da som følger: Si du var meg, hva ville du gjort? Er oppsettene ok? Hvordan løser jeg "radiatorproblemet" i alternativ 1? Evt. endringer? Om jeg er helt på viddene, sett gjerne opp et bedre forslag til en ca. 2500,- kr.

 

På forhånd takk for all hjelp.

 

MVH Kuken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville heller kjøpt Waterchill som presterer veldig bra, ser bra ut og koster veldig lite i forhold til AC og kjøper du deg en ordentlig radiator så er jeg sikker på at den presterer mye bedre enn AC! :yes:

 

OK, men WaterChill har også 120mm radiator, jeg vil ha 80mm. Finnes det noen gode 80mm radiatorer? Hva med å montere en 120mm radiator på en 120-80mm funnel?

Lenke til kommentar

Netconnection ANS

500 DD Maze3 P4

500 DD GPU Radeon

420 DD Z-chip

425 Aqua Bee UP1000

Enten:

650 HW-labs BI Extreme 120mm

Eller:

600 HW-labs BI Micro 80mm

Samlet: 2495 eller 2445

 

 

Microplex Norge AS

500 AC vannblokk "Cuplex" CPU

400 AC vannblokk "Twinplex" GPU

400 AC vannblokk "Twinplex" NB

470 Eheim 1048

385 AC radiator, "airplex EVO 120"

Samlet: 2155

 

 

Globalcool (3dfxcool.no)

1150 Intel Magnum 478 WaterKit

475 Magnum NB

475 Magnum GPU

Enten:

560 HW-labs BI Micro 80mm

Eller:

490 HW-labs BI PRO 120mm

Samlet: 2660 eller 2690

 

1560 Asutek Waterchill M/cpu blokk (UTSOLGT)

405 Waterchill GPU blokk

405 Waterchill NB blokk

Samlet: 2370

 

 

Jeg hadde gått for DangerDen og BI Extreme radiatoren til 2500,-

Dersom du går for BI Micro, så bør du enten ha to, eller sette på en litt hissig vifte. :(

Jeg vet ikke hvordan det er med feste på de nye 875 hovedkortene, fordi det er vel ikke huller (FU Intel) rundt NB, så epoxy blir nok løsningen der. (Eller et superprosjekt)

Lenke til kommentar
Jeg ville heller kjøpt Waterchill som presterer veldig bra, ser bra ut og koster veldig lite i forhold til AC og kjøper du deg en ordentlig radiator så er jeg sikker på at den presterer mye bedre enn AC! :yes:

 

OK, men WaterChill har også 120mm radiator, jeg vil ha 80mm. Finnes det noen gode 80mm radiatorer? Hva med å montere en 120mm radiator på en 120-80mm funnel?

 

 

Øh da er jo vitsen med 80 mm radiator borte :shrug:

Lenke til kommentar

Har det samme kabinettet som deg (PC6099B) og vil også anskaffe meg vannkjøling til dette i løpet av sommeren.

 

Vil gå for AC sine løsninger siden jeg synes disse er penest. Vil måtte sage 2 hull i toppen av kabinettet (for evo 120 og vanntanken). De skal henge i grill der.

 

Tror du også må ta dette "drastiske" skrittet for å få nok luftgjennomstrøming i radiatorern (såfremst du ikke henger den utpå...urk)

 

Ville aldri gått for ei 80mm2 radiator hadde jeg vært deg.

 

EVO 120 er stor nok for kjøling av cpu, gpu og nb. Trur ikke jeg ville tjene mye på en større radiator. Fremtidig utbygging av kjølingen trenger man heller ikke bekymre seg for siden det ikke er plass til det :)

 

Vil også gå for Eheim 1046-pumpa. Ser man på AC sine hjemmeside bruker de denne pumpa til de fleste løsningene sine. Denne leveres i 12V versjon nå....mon tro om det finnes importører av denne pumpa (12V versjonen) i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...