Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs nettverk 350 meter unna??


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et trådløs nett verk med en kamerat som bor 350 meter unna(Fri sikt) Det jeg lurer på er hva jeg trenger.

 

Jeg har en bærbar maskin og han en stasjonær.

Vi skal også dele internett koblingen min? (dele på regning, hehe)

 

Den rimligste muligheten...Helst da?

 

Har det noe å si med været på hastigheten, min internett kobling er 40 kb sek. Trådløs denne også. Så blir det da. først inn i min maskin, til senderen min, deretter til hans.

 

Og er det da mulig for utak i pci motageren hans. og få lenger antenne, slik at han kan sette den på verandaen sin?

 

Håper på at noen kan hjelpe meg med dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stasjonær pc -> PCI kort med mulighet for ekstern antenne -> Pigtail -> Antennekabel -> Antenne

 

 

Har du kún bærbar pc? Internetten koblet til nettverkskortet i den? I så fall:

 

Laptop -> PCMCIA med mulighet for ekstern antenne -> Pigtail -> Antennekabel -> Antenne

 

Da må den bærbare hele tiden stå påslått med internettdeling.

 

Alternativet kan være å sette opp en basestasjon med mulighet for ekstern antenne hos deg.

 

Eksempel på oppsett med utstyr fra nettbutikken jeg representerer:

 

Kameraten din:

Buffalo G54 PCI -> Pigtail SMA Female -> 5m SMA kabel -> Shuner 9dBi

 

Deg:

Buffalo Airstation G54 -> Pigtail SMA Female -> 5m SMA kabel -> Shuner 9dBi

 

eller

 

Buffalo CardBus G54 -> Pigtail SMA Female -> 5m SMA kabel -> Shuner 9dBi

Lenke til kommentar
Dette er jo andre produkter.

 

Ser til eksempel ikke noe sted på Linksys sine produktsider at de garanterer for støtte mot den endelige 802.11g-standarden.

 

Ja da, klart det er billigere, men hvorfor kjøpe en dyr ting når en billigere gjør samme nytten?

 

er det noen som kan garantere dette da? Ingen vet jo nøyaktig hva den standaren vil bli ;)

 

Det står forresten likevel i testen så vidt jeg mener å huske. Den er jo firmware oppgraderbar, og da vil det etter ALL sannsynlighet komme en oppdatering som støtter den endelige standaren.. Tviler på at det er så store forskjeller uansett..

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen oppdaterte tester som sammenligner disse to produktene. Har du? -Siden du sier de gjør samme nytte mener jeg.

 

Buffalo garanterer støtte for 802.11g. Enten som firmware-oppdatering eller gratis bytte av hardware dersom det ikke holder med firmware.

 

Uansett er dette en uvesentlig diskusjon jeg syntes vi kan legge fra oss.

Lenke til kommentar

Som alle her sier, det er fullt mulig.

Har drifta trådløse nettverk siden rundt '99, og det utrolig hva man kan tyne ut av det.

 

Kjøp et par billige basestasjoner her:

http://xenses.no/

Jaxx stasjonene er nesten identiske med Dlink sine, bare litt billigere. Samme produsent, annet navn.

De har antenne som skulle strekke fint til, så fremt du setter dem opp litt lurt.

Bare spør hvis det er noe.

 

:-)

Howard

Lenke til kommentar

Skaff basestasjon/antennekort med mulighet for ekstern antenne, og bygg noen eksterne antenner selv. Søk på google etter +wlan +tincan +antenna så finner du lett oppskrifter på latterlig enkle antenner som man kan lage selv, og som glatt drar en slik forbindelse mange km. En bekjent lagde to antenner for 30 kroner og de funka sinnsykt bra!

 

Biffo

Lenke til kommentar

Norway Wireless er en frivillig organisasjon. Har ikke noe med wlansupply å gjøre i det hele tatt.

 

Samlingspunkt for wlan-entusiaster over hele landet. Masse info om forskjellig utstyr, hvordan man bygger antenner, forum, +++

 

På hvilken grunnlag anser du dette som reklame?

Lenke til kommentar

Jeg har veldig gode erfaringer med Dlink DWL AP 900+, kjøp et slikt i hver ende og bruk orginalantennene. Det funker knallbra på 350 meter ved fri sikt og gjennom foreksempel et glass i hver ende.

 

Kjøpte nettopp et slikt for ca 900 kr, billigere har jeg ikke funnet, men sjekk prisguiden.

 

Skulle det mot formodning ikke gå med orginalantennene så kan du kjøpe 2 stk antenner: http://www.dlink.no/products/details.asp?Nr=200

Pris på disse er ca 1300-1400 kr !!

 

:woot:

Lenke til kommentar
Norway Wireless er en frivillig organisasjon. Har ikke noe med wlansupply å gjøre i det hele tatt.

 

Samlingspunkt for wlan-entusiaster over hele landet. Masse info om forskjellig utstyr, hvordan man bygger antenner, forum, +++

 

På hvilken grunnlag anser du dette som reklame?

 

sorry, blanda med wlansupply :oops: Uansett, du nevner wlansupply i samtlige tråder du skriver i... det er DET jeg er lei av

Lenke til kommentar
Uansett, du nevner wlansupply i samtlige tråder du skriver i... det er DET jeg er lei av

 

Det ligger i signaturen, grunnen til dette var en diskusjon for lenge siden. Det ligger der for at det ikke skal være noen tvil i hvilken nettbutikk jeg representerer (så det ikke skal oppfattes som snikreklame)

 

Jeg gir svar til folk som spør om hva slags utstyr man trenger i diverse scenarioer. I disse tilfellene viser jeg eksempler med utstyr jeg er godt kjent med, og legger ikke på noen måte skjul på hvor jeg kommer ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...