Gå til innhold

sette en opp fil server for popcornhour


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har planer om og sette opp en filserver hvor jeg kan lagre filmer, som igjen skal kunne åpnes på min popcornhour maskin (c200). ( http://www.popcornhour.com/ )

 

systemet skal bestå av harddisker opp til 5-6 stk. hvor en er på 1TB og resten på 500GB (muligens en mindre og uavhengig for os), mest sannsynlig i raid. filene vil bli overføres fra serveren til c-200 gjennom et 1000mbts nettverk. husker ikke helt resten av hardwaret, men er vel noe sånt som en amd 3800+ cpu, 2-4 gb ram og 1gb nettverkskort burde uansett ikke være noe hindring.. Om cpuen blir litt overkill for oppgaven kan det hende at jeg cloker den ned for å redusere temperatur, og dermed også viftestøy.

 

Mitt spørsmål er som følger, hvilket operativsystem bør jeg velge? Først og fremst ønsker jeg et system som er stabilt, som krever lite, stabil og rask nettverk overføring (skal tross alt streame 1080p filmer) og ikke minst starter raskt (selv om serveren mest sannsynlig blir stående på).

 

c-200 er linux basert og det er mage muligheter for å nå filene på serveren bla FTP, men det er en helt klart fordel om serveren kan nåes gjennom "windows nettverk" fra windows pcer sånn at en enkelt kan legge til nye filmer (er vel kanskje det som heter samba?), men så lenge man har ftp er det ikke et must.

 

 

Jeg tenker at et tekstbasert linux system er det som passer best til denne oppgaven. hva tror dere og hvilken distro anbefaler dere?

Endret av gorefest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel en del an på smak og behag hva server OS angår. Debian kan fint brukes til ditt formål, det samme kan også sies for de fleste andre distroer som er lagd for og eller kan konfigureres som server. Det kommer noe an på hvor mye erfaring du har med linux fra før.

 

For administrering av serveren kan du jo sjekke ut webmin.

Lenke til kommentar

takk for svar. :)

 

Det kommer vel en del an på smak og behag hva server OS angår. Debian kan fint brukes til ditt formål, det samme kan også sies for de fleste andre distroer som er lagd for og eller kan konfigureres som server. Det kommer noe an på hvor mye erfaring du har med linux fra før.

 

For administrering av serveren kan du jo sjekke ut webmin.

Lenke til kommentar

Om du er ny med Linux vil jeg anbefale en vanlig desktop distro, så kan du etter hvert gå over til en server distro/utgave :-)

 

Servern hjemme kjører Ubuntu-Server med FTP , Samba (Windows Nettverk) og apache. Bruker den til ca samme oppgaver som det du beskriver med å dele filer til stue-pcen. FTP-en bruker jeg til å nå filene med laptopen om det skulle behøves og lar venner hente og laste opp til serveren. Tilslutt har jeg apache som kjører et php script kalt ajax-explorer som er en filbehander i nettleseren, denne bruker jeg til å nå filene på jobben :-)

Lenke til kommentar

cool, jeg skal sjekke det ut i sommer - da jeg starter med prosjektet. :)

 

Om du er ny med Linux vil jeg anbefale en vanlig desktop distro, så kan du etter hvert gå over til en server distro/utgave :-)

 

Servern hjemme kjører Ubuntu-Server med FTP , Samba (Windows Nettverk) og apache. Bruker den til ca samme oppgaver som det du beskriver med å dele filer til stue-pcen. FTP-en bruker jeg til å nå filene med laptopen om det skulle behøves og lar venner hente og laste opp til serveren. Tilslutt har jeg apache som kjører et php script kalt ajax-explorer som er en filbehander i nettleseren, denne bruker jeg til å nå filene på jobben :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville valgt Ubuntu Desktop (hvis du ikke er veldig erfaren med terminalen) med diskene satt opp i RAID eller LVM (eventuelt LVM oppå 2 RAID-array for maks ytelse). Etter min erfaring gir RAID bedre lese/skriveytelse, mens LVM er mer dynamisk med tanke på erstatte, legge til og fjerne disker. Sikkert mange meninger rundt det.

 

Ser ut til at PCH C-200 støtter NFS, og da ville jeg valgt det ovenfor Samba fordi det gir bedre nettverksytelse og mulighet for direkte montering. Veldig enkelt å sette opp, og det fins gode guider på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...