Gå til innhold

Problem med lånekassen


Neme

Anbefalte innlegg

Hei.

I fjor (2009) søkte jeg opptak - og fikk aksept - til å studere Diagnostisk Radiografi ved 'University of Newcastle' i Australia. Jeg søkte med en gang om støtte hos Lånekassen, og Lånekassen skulle betale meg en basisstøtte per semester til å dekke leveutgifter, et reisestipend til å dekke flybillett, og de skulle dekke skolepengene jeg skulle betale.

Regnestykket så slik ut:

Basisstøtte: 43.800NOK - basisstøtten som alle får hvert semester til å dekke husleie, mat, transport, bøker, osv.

Reisestøtte: 8.030NOK

Skolepenger: $10590AUD

 

Alt dette er veldig bra. Lånekassen gjør en god jobb med å hjelpe studenter, spesielt de som vil utdanne seg ved universiteter i utlandet.

Problemet er at de regnet ut at $10590AUD tilsvarte 51.215NOK i år 2009, da en australsk dollar tilsvarte 4,84NOK.

Da jeg nå fikk regningen fra skolen i Mars var valutaen forandret. En dollar var nå 5,5NOK, og beløpet jeg skyldte skolen lød på 58.245NOK. Jeg manglet nå 7030NOK grunnet endring i valutaen. Det er ikke all verdens penger, men for en student som befinner seg på andre siden av jordkloden er det et stort problem.

Jeg kontaktet Lånekassen i dag (03.05.2010) og forklarte situasjonen og spurte om de kunne hjelpe meg med dette, men ble avfeid med begrunnelsen "du har allerede fått maksimum av det du kan få, og vi kan ikke hjelpe deg med dette". Jeg spurte om det var noen andre jeg kunne få prate med hos Lånekassen som kanskje kunne hjelpe meg, men jeg fikk det samme svaret om igjen.

 

Er dette riktig?

Kan Lånekassen bare avfeie problemet mitt slik?

Jeg vet at Lånekassen ikke kan ta forbehold om endringer i valutakurser, men jeg ble så enkelt avvist, selv om jeg forklarte at dersom jeg ikke betaler denne regningen får jeg ikke godkjent et eneste fag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut.

 

Stipenddelen av skolepengestøtten oppjusteres for utlandsstudenter, som betaler skolepenger i valutaer som styrker seg med mer enn én prosent fra 1. april.

 

Du trenger ikke søke Lånekassen om valutajustering, det skjer automatisk når pengene blir overført til kontoen din, både for høsten og for våren.

 

I tillegg er skolepengestøtten 111710 pr år, så om du har fått innvilget 51215 pr semester har du ikke fått maksimal støtte.

Endret av geil
Lenke til kommentar

Nei, jeg ser nå at det ikke var helt ryddig skrevet av meg.

 

Det første poenget mitt var at det ser ut til at Lånekassen selv skriver her at skolepengestøtten skal valutajusteres automatisk.

 

Det andre var at om du har fått 51215 i skolepengestøtte for første semester, skal det "være igjen" 60495 i støtte før andre semester.

 

Merk at dette er synsing fra min side, da jeg ikke har oversikt over Lånekassens regler.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser nå at det ikke var helt ryddig skrevet av meg.

 

Det første poenget mitt var at det ser ut til at Lånekassen selv skriver her at skolepengestøtten skal valutajusteres automatisk.

 

Det andre var at om du har fått 51215 i skolepengestøtte for første semester, skal det "være igjen" 60495 i støtte før andre semester.

 

Merk at dette er synsing fra min side, da jeg ikke har oversikt over Lånekassens regler.

Ja nå forstår jeg 100% hva du mener. Og ettersom den australske dollaren er 13% sterkere nå enn da jeg fikk pengene, skal utbetalingen min oppjusteres. Jeg har sendt en e-mail til en saksbehandler og henvist til riktig hjemmel. De som svarer telefonen i Lånekassen er tydeligvis ikke helt kvalifiserte til å svare på sånt :)

 

Edit: Andre semester er forøvrig $1000 billigere enn det første semesteret heldigvis, så det som "er igjen" er nok

Endret av Neme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...