Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye gir man i konfirmasjon?


Gjest Kathrine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konfirmasjon var orginalt ett overgangsrituale mellom barn og voksen. Familie og nære venner gav gaver for å hjelpe deg i voksenlivet, gi deg noe å jobbe med. Etterhvert som barn forblir barn litt lengre går vi ikke som voksne før 18, og i praksis gjerne ikke før i begynnelsen av 20-årene. Konfirmasjonen henger likevel noe etter, og er fremdeles for 15åringer.

 

Min gjetning er at konfirmasjon den siste tiden har vært ett kristent rituale, og man blir religiøst myndig i en alder av 15. Greit å få fatt på de unge sinnene og overtale dem til å velge Gud før de kan ta valget selv på papiret.

 

Når det kommer til hva man får varierer vel det utrolig fra sted til sted og fra familie til familie. Jeg fikk noen og 20k totalt, om jeg ikke husker feil. Men så er familien min greit stor, også. Og utenom min lillebror var jeg den siste i mitt slektsledd til å konfirmere meg. Det telte nok litt med at jeg valgte borgerlig konfirmasjon også. Ingen av dem som syns jeg skulle valgt kirkelig følte de kunne gi meg mindre, og de som støttet valget mitt veldig gav meg litt mer.

Lenke til kommentar

Huff, syns det nesten blir for drøyt å få mange tusen av bare mor og far, og flere tusen av bestefedre. Tror ikke jeg vil kalle det normalt å få 20 000 kr av f.eks. bare bestefedre... Enda mer trist er at det er så mange unge som konfirmerer seg for pengene.

 

min fremtidige unge skal ikke få noe penger til konfen. Heller en dyr gave jeg syns han/hun har bruk for. Eller at pengene blir satt på en konto som låses opp når ungen er 18/20... mye greiere, jeg brukte komfpengene mine på tull, og det angrer jeg på :p

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Huff, syns det nesten blir for drøyt å få mange tusen av bare mor og far, og flere tusen av bestefedre. Tror ikke jeg vil kalle det normalt å få 20 000 kr av f.eks. bare bestefedre... Enda mer trist er at det er så mange unge som konfirmerer seg for pengene.

 

min fremtidige unge skal ikke få noe penger til konfen. Heller en dyr gave jeg syns han/hun har bruk for. Eller at pengene blir satt på en konto som låses opp når ungen er 18/20... mye greiere, jeg brukte komfpengene mine på tull, og det angrer jeg på :p

 

Nettopp! Slik skal jeg også gjøre med mine unger i fremtiden...

Lenke til kommentar

Huff, syns det nesten blir for drøyt å få mange tusen av bare mor og far, og flere tusen av bestefedre. Tror ikke jeg vil kalle det normalt å få 20 000 kr av f.eks. bare bestefedre... Enda mer trist er at det er så mange unge som konfirmerer seg for pengene.

 

min fremtidige unge skal ikke få noe penger til konfen. Heller en dyr gave jeg syns han/hun har bruk for. Eller at pengene blir satt på en konto som låses opp når ungen er 18/20... mye greiere, jeg brukte komfpengene mine på tull, og det angrer jeg på :p

 

Synes jeg er en god ide, skulle ønske mine foreldre tenkte som deg da jeg ble konfirmert. De 12000 kronene jeg fikk av de ble sølt bort på forskjellig dritt.

Lenke til kommentar

Det her fikk jeg i alle fall:

 

Mormor: 5000

Farmor: 5000

Fars søster 1: 2500

Fars søster 2: 1000

Mors søster: 2500

Mamma og pappa: til sammen 35 000 + bunad og bunadssølv + diamantsmykke/armbånd.

Litt div: 200-500 kr her og der.

 

Når det kommer til hva jeg fikk av morsjan og farsjan fikk jeg min mors bunad og bunadsølv, og 20 000 av de hadde de spart opp i fond fra jeg ble født, så egentlig var det vel bare 15 000 som jeg har "tilgang" på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...