Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Problemer med blåskjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For en liten stund tilbake begynte maskinen min å få BSOD. Det begynte med at det kom en og annen gang innimellom, men nå skjer det innen det har gått 15 minutter uten at jeg gjør noe spesielt.

 

Feilmeldinga som dukker opp er:

Attempt to reset the display driver and recover from timeout failed.

 

Technical information:

 

*** STOP: 0x00000116 (0X87754498, 0X8B6034C0, 0XC000009A, 0X00000004)

 

*** nvlddmkm.sys - Address 8B6034C0 base at 8B009000, Datestamp 4b4c0972

 

Har ikke så god peiling på akkurat dette feltet, men utifra hva jeg ser, ser det ut som om det kan være skjermkortet som er gåent.

Trodde først jeg hadde fått noe dritt inn på pc'en, så jeg formaterte uten hell. Jeg prøvde også å teste RAM brikkene mine, men begge funket da de var alene i maskina og samme blåskjerm dukka opp.

Jeg skulle gjerne ha testa om det virkelig var skjermkortet som var problemet, men det viser seg at mitt gamle skjermkort ikke passer i denne pc'en.

 

Så hvis det er slik at det er skjermkortet som er gåent, er det noen som har noen anbefalinger til et nytt som jeg kan kjøpe som passer til hovedkortet mitt?

 

Mine spesifikasjoner (2 år gammel pc):

CPU: AMD Athon 64x2 5600+

Hovedkort: MSI K9N Neo V3

Skjermkort: Nvidia GeForce 8600GT

Ram: 4 GB DDR2 Kingston

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut i går at driverne ikke var avintallert, selv om jeg var helt sikker på at jeg hadde gjort det. :wallbash: Det viser seg hvertfall at det er driverne alikevel som er problemet, siden jeg kan bruke maskina så mye jeg vil uten å få blåskjerm hvis ingen drivere er installert.

Problemet er bare at hvis jeg installerer en driver, uansett versjon, så vil blåskjermen dukke opp. Setter jeg maskinen i sikkerhetsmodus fungerer alt perfekt.

 

Noen som vet hva som kan gjøres for å få fikset dette? Har prøvd å slette alt av filer osv som hører til grafikkortet uten hell.

Lenke til kommentar

Problemet er en av 2.

 

Driver problematikk, prøv med en eldre skjermkort driver.

Er det samme problem da så er problemet MYE værre.

 

Defekte skjermkort: om eldre drivere, som du VET har fungert, fremdeles gir samme blåskjerm, så er nok kortet defekte.

Sjekk med utsalgs sted om feilsøking og eventuelt bytte av kortet.

 

 

---

Prøv og kjør noe program som renser drivere fra PCen, så installerer du skjermkort driveren på nytt.

Lenke til kommentar

Da har jeg testa litt mer. Virker ikke som om ting fungerer som det skal. Prøvde å fjerne driverne med et program som het Driver CLeaner pro eller noe sånt, og fulgte instruksjonen som anvist.

Etter dette var gjort fant jeg fram cd'en som fulgte med skjermkortet og installerte driverne som lå der. Disse er hvertfall 100% sikkert at skulle fungert siden de gjorde det da jeg kjøpte skjermkortet. Det hjalp ikke, og blåskjermen dukka fram igjen etter ca 10 min.

 

Så da blir det vel nytt skjermkort på meg i løpet av uka. Får håpe det fikser problemet. :p

Lenke til kommentar

Har du prøvd å justere opp vifte hastigheten, mener at på eldre nvidia drivere, må ntune installeres, før du får dette valget i nvidia kontrollpanel. Og på nyere drivere, er det NVIDIA System Tools som brukes. Men det enkleste, er vel RivaTuner!

 

Hvis det ikke hjelper, og du er sikker på at gpu er gåen, så trenger du sikkert ikke kjøpe ny gpu, til en 2 år's gammel pc. Det er 2-3 år's garanti på de fleste skjermkort, og 5 år's reklamasjon. Så ta kontakt med selger!

 

Hvis du velger å kjøpe et nytt kort, så er det sikkert nok med et ATI Radeon HD 5770, til ditt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...