Gå til innhold

Kritikk på designet til siden min


Anbefalte innlegg

Håper jeg poster dette i riktig forum :)

 

Har akkurat blitt "ferdig" å designe nettsiden i Photoshop, og tenkte jeg skulle få litt respons før jeg tok den videre i DreamWeaver.

 

På forhånd takk.

 

EDIT: Hmm, gikk visst ikke an å legge til vedlegg. Lastet opp bildet på PhotoBucket i stedet.

nettside.jpg

Endret av BreadHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det ser veldig bra ut så langt! Fin design med behagelige farger! :thumbup:

 

PS! Om jeg absolutt skulle være nødt til å være kritisk til noe, måtte det blitt avstanden mellom toppen og menyen på siden som kanskje kunne vært noe mindre enn hva som fremkommer av bildet... :whistle:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Enig med vesleengen med tanke på luften over menyen..

 

pluss:

+ fin grid

+ forholdvis behagelig å se på

+ informativ footer er flott

 

minus:

- for mange "effekter" og graderinger

- font face i logo og meny er lite lesbar

- farger (tung lilla gjør siden din tyngre enn nødvendig)

- trenger mer luft i brødteksten

- enkelte elementer er for lite synlig i høyrekolonnen. Eksempelvis overskriftene.

 

Prøv å reduser effektene og fargekodene. Ønsker du å beholde lilla som primærfarge, kan du prøve å supplere med 1 eller 2 sekundærfarger for å skape litt variasjon. Slik det står nå så er det veldig monotont. Et godt tips er å ta en kikk på colorlovers.com og Adobe kuler for litt fargeinspirasjon =) På disse sidene kan du søke etter fargen lilla, og få opp masse gode supplerende farger som fremhever lilla.

 

Designet har et godt utgangspunkt, og med litt småjusteringer så har jeg troen på at dette blir kjempe bra :D

 

Stå på! :D

Endret av eMilt
Lenke til kommentar

Her var det mye å sette fingeren på gitt.

 

- Først og fremst, hva er det her? Er det en blog? En fotoside? Bilside kanskje?

 

Altså: en slik side trenger en identitet. Jeg klarer ikke helt å forstå hva denne siden skal brukes til. Det blir dog annerledes når innholdet kommer på plass. Men nok om dette.

 

- Fargevalget. Jeg føler at det er et helt greit fargevalg. Gradientene er ganske så forsiktige, noe som er bra. Men, jeg syntes du bør ta tipset til personen over meg, nemlig å slenge deg innom Adobe Kuler sin side. Her finner du fort farger som er komplementære med hverandre, altså farger som passer overens.

 

- Meny (x2??). Jeg bare spør, hvorfor har du to menyer? Du har altså en i toppen, med 4 elementer, og den hovedmenyen på 6 elementer. Hva er poenget her? Er vi så heldige å få to menyer å velge mellom? Nei, fjern den ene du.

 

- Typografi. Du BØR lære deg mer om typografi. Bold tekst som brødtekst er ikke akkurat særlig lekkert.

 

- Oppsett og nøyaktighet. Pixler er din beste venn. Det bærer preg av at du har "slengt" elementer inn her og der. Nå er det slik at når ting "slenges" inn litt tilfeldig, så blir resultatet rotete. Du har kanskje hørt om usynlige linjer? Se under:

 

post-91181-1284070782,2874_thumb.png

 

Som du ser, så har jeg tegnet opp en haug med røde streker for deg. Hva er disse til? Jo de illustrerer hvor dine usynlige linjer går hen. Og de går i hytt og pine. Innholdet ditt består av en header som det står Lorem ipsum i, over bildet. Denne er IKKE på linje av noe annet i innholdet ditt. Bildet stikker 10px ca ut fra headeren, og brødteksten din er 5px tilbake igjen mot midten. Hvorfor det? Prøv heller å sett dette på samme linje, så blir ALT så mye mer ryddig. Slik går igjen flere steder også. Du er ikke en av de verste jeg har sett, men du må passe på at ting har en viss struktur og orden i seg. Altså, sett ting på linje. Dette har PS verktøy mot, og det er bare å dra noen rette streker for å måle opp. 1pixel er nok til at det blir rotete, så her skal det stemme på pixelen!!!!

 

- Footer. Aj aj aj. AJ! Her var det mye cheesy. Den brøt vel egentlig opp hele designet ditt. Related sites på siden, og en HAUG med tekst på midten? Altså nå må du tenkte utenfor boksen din. Hvem gidder å lese det? Ingen nei? Så hvorfor har du det der da?? Fjern ALT i footeren din, redesign den slik at den harmonerer med resten, og legg inn det som er nødvendig. Da ser jeg for meg en åndsverk notis eller designed by Ola Nordmann + et par linker om du føler deg nødt. Vil du at besøkende skal gå vekk fra siden din og over på linkene kanskje? Tenk over hva du gjør, det er viktig.

 

 

 

 

Inspirasjon:

 

Best Web Gallery

 

 

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...