Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LED vs Halogen vs Xenon i tåkelys


Anbefalte innlegg

Ettersom Biltemas "ekstremt hvite" cool blue-pærer ikke er hvite på noen som helst måte, må jeg ha noe bedre. Hvordan er LED til bruk i tåkelys? De trenger ikke å produsere noe lys på veien, men skal kun lyse opp lykta. Justeringa på lysene mine er nemlig rusta fast, så er ikke egentlig veldig interessert i Xenon der nede. Dyrt og tungvindt er det også. Men er LED veien å gå da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting annet enn originale halogenpærer "fungerer". Alt annet vil gi helt feil lys fra lyktene. LED-pærer laget for å passe i slike sokler fungerer ikke i det hele tatt, altså helt tilfeldig hva de gir ut av lys og hvor lyset havner, eller om det i det hele tatt er mulig å få dem inn.

 

Ja, jeg tror de fleste har sett biler hvor tåkelysene ser ut som fjernlys, og det er resultatet av slik kødding.

 

Altså, du kommer mye bedre ut med f.eks Philips DiamondVision 5000k enn med annet tull (ikke dèt at DiamondVision ikke er noe tull, men det er da langt bedre enn å bytte lyskildetype og få helt elendig lysbilde.. DiamondVision vil i det minste gi korrekt fungerende tåkelys), med mindre du selvsagt vil ha blå lys.. som da er en politimagnet og forøvrig ikke noe kult heller (tro meg, du blir tatt for det før eller senere).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Som sagt, lysbilde har null å si for meg. Har da nightbreaker i nær- og fjernlys, og xenon i hjelpefjernlys, så har mer enn nok lys på veien. De pærene jeg nå er ute etter, er kun for å få hvitt lys i lykta.

 

Men for å ta noe ut av innlegget ditt, så så da ikke DiamondVision så ille ut, annet at jeg aldri har sett den i noen norske butikker før. Dessuten var de grisedyre!

 

(Ei heller lovlige for bruk på vei i EU iflg powerbulbs)

 

Da kjøper jeg heller et sett H3-LED fra DealExtreme til 40 kroner.

 

Noen som veit om de klarer å lyse opp hele lykta i dagslys, eller evt har et bedre forslag?

Lenke til kommentar

(Ei heller lovlige for bruk på vei i EU iflg powerbulbs)

Forskjellen er at disse er produsert for å gi korrekt lysbilde, men er ikke godkjent pga lysfargen er for blå. LED-moduler og xenon-pærer er noe du kan få kjøreforbud for å montere.. En noe blåere halogenpære vil du nok bare få beskjed om å fjerne "så fort som mulig" når du blir stoppet.

 

Da kjøper jeg heller et sett H3-LED fra DealExtreme til 40 kroner.

 

Noen som veit om de klarer å lyse opp hele lykta i dagslys, eller evt har et bedre forslag?

 

Skal garantere deg at disse får du ikke engang inn i lykta uten modifisering (legg merke til lengden og sammenlign det mot en standard H3), og lyset de produserer vil være helt totalt tilfeldig. Du vil kunne se fra ene retningen at lykta er opplyst, men forflytter du deg litt så kan lykta være helt tom for lys. Dette fordi det vil være helt tilfeldig hvilke retninger lyset går, og mesteparten av lyset vil forsvinne ut i intet (rett opp, rett ned, rett til siden, kastet frem og tilbake i reflektoren, kastet bak i reflektoren men blokkert av kortet, osv..

 

Hvis man tar f.eks ekte kjørelys, så er de produsert for å lage ganske sterkt lys rett forover, og gradvis reduserende i alle retninger, for å gjøre dem mer synlig enn nærlys og tåkelys. Dèt er en oppgradering. Det å putte inn noe elendige pærer som ser "blå" ut bare fordi de er "blå" er en total degradering, og kan i verste fall gi den fatale konsekvenser den gangen du blir påkjørt av noen som "ikke så deg pga du kjørte uten lys".

 

Kan nevne at det er ufattelig stor forskjell på hvordan lykten gjør bilen synlig på f.eks 50 meter kontra 1 meter (hvor du står og sier "dette ser jo bra ut..").

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...