Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Recovery Management


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter og prøver å fikse pcen til brodern. Etter oppstart, ser man Windows logoen som loader og så blir det bare black screen, mens musa er synlig og bevegelig. Har prøvd alle mulige alternative oppstarter (Sikkermodus, mindre oppløsning etc) men ingenting hjelper.

 

Bestemte meg for å ta recovery men fant selvfølgelig ikke noen recovery cd. Fant ut at det var pre installed OS og at recovery lå i en hidden partition. Ringte support og fikk en guide på å kjøre recovery. Følger guiden (Trykker ALT + F10) og får opp "Windows is loading files..." Etter en stund kommer windows statusbar opp og så kommer jeg inn i et Acer vindu hvor det står "Please wait a moment..." og der forblir den. Etter dette bildet skulle jeg kommet inn i Recovery Management, men det gjør jeg altså ikke.

 

Betyr dette at det kan være noe fysisk galt? Han sier han ikke har mistet den i gulvet ellernoe. Han brukte den en kveld, dagen etter funka den bare ikke. Skal vel ringe support igjen, men de har stengt og jeg vil få det til NÅ, har brukt såpasss lang tid. Er det noen som helst annen måte å kjøre recovery på her? Har prøvd å finne et sted å laste ned recovery på slik at jeg kan brenne den fra en annen pc, men finner ikke noe hos Acer. Må vel gå ann å få boota opp den recoveryen på en eller annen måte?

 

Er en Acer Aspire 5920g med Windows Vista.

 

Håper på noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer når du trykker Ctrl Alt Del i windows, får du opp oppgavebehandling?

Hvis ja, prøv å skriv explorer.exe i Kjør

 

Prøvde siste fungerende konfigurasjon?

 

Jeg opplevde det samme en gang, det var et virus jeg fjernet med en Avira AntiVir Rescue System cd, som jeg bootet opp med. Men Avira er litt ustabil, virker ikke på alle pc'er.

 

Du har også DrWebLiveCD-5.0.2.iso

 

 

Jeg har ikke prøvd dette, leser bare i manualen din!

 

Trykk F2 under oppstart(post), for å komme inn i bios.

 

Klippet ut i fra manualen:

 

Enable disk-to-disk recovery

To enable disk-to-disk recovery (hard disk recovery), activate the BIOS utility,

then select Main from the categories listed at the top of the screen. Find D2D

Recovery at the bottom of the screen and use the <F5> and <F6> keys to set this

value to Enabled.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Hva skjer når du trykker Ctrl Alt Del i windows, får du opp oppgavebehandling?

Hvis ja, prøv å skriv explorer.exe i Kjør

 

Prøvde siste fungerende konfigurasjon?

 

Jeg opplevde det samme en gang, det var et virus jeg fjernet med en Avira AntiVir Rescue System cd, som jeg bootet opp med. Men Avira er litt ustabil, virker ikke på alle pc'er.

 

Du har også DrWebLiveCD-5.0.2.iso

 

 

Jeg har ikke prøvd dette, leser bare i manualen din!

 

Trykk F2 under oppstart(post), for å komme inn i bios.

 

Klippet ut i fra manualen:

 

Enable disk-to-disk recovery

To enable disk-to-disk recovery (hard disk recovery), activate the BIOS utility,

then select Main from the categories listed at the top of the screen. Find D2D

Recovery at the bottom of the screen and use the <F5> and <F6> keys to set this

value to Enabled.

 

Hei, takk for svar.

 

Formulerte meg kanskje ikke godt nok, men kommer ikke inn i windows i det hele tatt. Prøvd å boote på alle mulige måter uten å lykkes. Har også prøvd siste fungerende konfigurasjon uten hell.

 

D2D er enabled i BIOS, det er vel default setting på den maskinen. Når jeg kjører recovery fra den skjulte partisjonen, henger den bare der og.

 

Har ikke sett på linkene, kan ta en titt på de i morgen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med windows, var når du hadde svart skjerm med musepeker. Og om det skjedde noe da, når du trykket Ctrl+Alt+Del!

 

Hvorfor recovery henger, vet jeg ikke!

 

Du kan jo laste ned Windows Vista Recovery Disc, hvis du skal prøve noe i "recovery center"!

Ah, skjønner. Ja har prøvd ctrl alt del men ingenting skjer.

 

Driver å kjører Avira Antivir Rescue nå, den har holdt på i over 3 timer...Får prøve det neste forslaget ditt etterpå dersom det ikke funker :)

Lenke til kommentar

Avira Antivir Rescue fant ingen feil etter 6 timer scanning........

 

Lasta ned Vista recovery disc. Brukte ImgBurn og lagde en bootable cd. Prøvde å boote fra Acer pcen, hører at den starter opp cden, men det skjer absolutt ingenting. Forblir bare svart skjerm med blinkende cursor. Prøvde å flere ganger å brenne nye cder, prøvde ulike verktøy for iso brenning, alt resulterer i det samme. BEGYNNER Å BLI GREIT LEI NÅ! SKJØNNER IKKEK AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG Å KJØRE RECOVERY PÅ EN LAPTOPP!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Hei,

 

dersom alt + f10 feiler og du ikke har selv laget deg et recovery dvd-kit, så sliter du litt. Mest sannsynligvis er det feil på PC-en, muligens harddisk eller hovedkort. Anbefaler deg til å ta ut backup dersom du har behov for det ( skru ut disken, koble denne til en usb/sata adapter/kabinett etc. koble til en annen pc og ta ut backup). Send PC-en inn til Acer, evt. oppsøk salgsstedet, lever den inn og få deg en låne PC mens din blir sendt inn.

 

Alternativt så kan du få tak i en oem windows vista home premium dvd, enten via nettet eller via en hyggelig lokal leverandør, prøve en manuell installasjon av windows, dersom sistnevnte ikke går, er det bare å sende inn PC-en.

 

Lykke til.

 

Avira Antivir Rescue fant ingen feil etter 6 timer scanning........

 

Lasta ned Vista recovery disc. Brukte ImgBurn og lagde en bootable cd. Prøvde å boote fra Acer pcen, hører at den starter opp cden, men det skjer absolutt ingenting. Forblir bare svart skjerm med blinkende cursor. Prøvde å flere ganger å brenne nye cder, prøvde ulike verktøy for iso brenning, alt resulterer i det samme. BEGYNNER Å BLI GREIT LEI NÅ! SKJØNNER IKKEK AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG Å KJØRE RECOVERY PÅ EN LAPTOPP!!!!!!!!

Lenke til kommentar

6 timer var lang tid, trur det er noe feil med hdd. Litt merkelig at du ikke får brent en boot cd med ImgBurn "Write an image file to a disc". Hadde du fått bootet med vista cd'en, kunne du prøvd "automated recovery", eller kjørt chkdsk /p og chkdsk /r osv.

 

To Run chkdsk in a Elevated Command Prompt -

 

En runde med Hard Disk Diagnostic Tools,kunne også hjelpe, men da må du få til å brenne en boot cd.

 

Ser at det er mange som sliter med recovery til Acer, du vil finne mange hvis du googler.

Lenke til kommentar

Ja syns det var litt merkelig, var mange ganger det så ut som den hang, klokka stoppa og ingenting skjedde men så plutselig hoppa den videre. Virka som det var filer med litt størrelse som den brukte lang tid på, men burde kanskje ikke stoppa klokka av den grunn.

 

Har googla en del og ja, ser mye problemer med Acer recovery. Fant til og med en post om et helt identisk problem, også det med at han ikke fikk boota fra CD. Men var selvfølgelig ingen som fant ut av det.

 

Ender nok med at jeg sender den inn...

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra cd-rom var satt til første Boot sequence i bios, fordi den bootet i fra Avira.

 

Jeg vet ikke om det har noe å si, men prøvde du å disabled D2D

Recovery i bios, før du prøvde å boote fra Windows Vista Recovery Disc?

 

Ikke helt enkelt problem det her, men nu er det Acer sitt problem!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...