Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre for å få en meget god it utdannelse?


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Det har vært mye frem og tilbake når jeg tislutt bestemte meg for å gå for en it-utdannelse. Den største grunnen er vel fordi dette er noe jeg kan meget godt og har bred kompetanse innenfor.

 

Jeg har ikke hatt realfag på vgs derfor har jeg bare GENS og ikke siving eller matrs som er fagkrav for mange IT studier.

 

Foreløpig har jeg skaffet meg plass i et to-årig it studie på noroff institutt. Der det tredje året er i utlandet, i wales. Da åpner jeg bachelor grad. Noe som er et skritt nermere.

 

Etter nermere undersøkelse så finnes der også it studier som bare krever GENS.

Som feks dette: UIA - IT og Informasjonssystemer

 

Hvordan er dette studiet i forhold til noroff? Jeg har også søkt på endel andre IT studier som bare krever GENS.

 

Hva ville dere gått for? Noroff koster jo endel penger. 183 000 for to år.

 

I eller etter utdanningen vurderer jeg å cisco sertifisere meg. Da hadde jeg egentlig sett for meg å nå til topps med CSIE. Men dette skal visst være nsten umulig? Å folk sier at jeg bare kan legge det på hyllla. Er det slik at bare de færeste klarer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare for CCIE sertifisering. Uten sponsing fra arbeidsgiver så er dette ren utopi å sette seg som mål. Hvis du derimot får innpass hos et firma som jobber mot Cisco så kan ta opp igjen denne retningen. Du må også resertifisere deg med regelmessige intervaller for å beholde denne tittelen.

Datametrix i Oslo jobber tett mot Cisco og utdanner endel av sine teknikkere til CCIE. Det er ett bra firma hvis man klarer og komme seg inn der.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke er spesielt interessert i matte og realfag bør du nok ikke vurdere universitet eller studier der du må ta forkurs for seriøst (siving). Det er en stor andel som detter av spesielt data studiene på grunn av den store andelen teoretiske "grunnfag" som en ser lite nytte av der og da.

Lenke til kommentar

Jeg kan svare for CCIE sertifisering. Uten sponsing fra arbeidsgiver så er dette ren utopi å sette seg som mål. Hvis du derimot får innpass hos et firma som jobber mot Cisco så kan ta opp igjen denne retningen. Du må også resertifisere deg med regelmessige intervaller for å beholde denne tittelen.

Datametrix i Oslo jobber tett mot Cisco og utdanner endel av sine teknikkere til CCIE. Det er ett bra firma hvis man klarer og komme seg inn der.

 

 

Det går fint å gjøre det på egenhånd hvis man har litt i toppen og er en sta jævel, men krever veldig mye jobb og ingen liv utenom.

Men vil anbefale og fullføre noroff og ta graden og gjøre CCNA samtidig. Mens du er jobb tar du CCNP på fritiden. Da har du lagt grunnlag på å gå videre. Datametrix og andre distributører kan om du er flink gi deg tid til å ta CCIE hvis du ofrer helger og kvelder noen måneder.

Enten det eller valgt høyskole istede for universitet, som er mer praktisk rettet feks Høyskolen i Bergen eller Gjøvik som har ett Cisco løp.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. For å besvare på dette så vil jeg si med en gang, at jeg ikke er intresert i realfag. Matte ligger dårligt for meg og jeg har middels kompetanse.

 

Jeg er derimot intresert i IT og kommer til å kjøre på med dette uansett.

 

Det er altså to alternativer.

 

1. Få gratis utdanning på UIA (da må jeg flytte) og studere IT studier der som bare krever GENS.

 

2. Gå på noroff. Studere der to år og ta det tredje i england. Koster meg som nevnt 180 000. Men da bor jeg gratis hjemme og har ingen utgifter.

 

For meg så virker alternativ 2 som det smarteste. Jeg har også vært i kontakt med blant annet ATEA (stort konsulent firma innen IT) og Nordialog (datterselskap av telenor). Begge disse bekrefter at IT utdannelsen gjennom noroff er en solid vei å gå.

 

Han jeg snakket med i nordialog sa at om jeg hadde den 3 årige utdannelsen gjennom noroff. Å i tilegg hadde CCNP. Så kunne jeg oppnå 700-800k i startlønn om jeg var litt heldig. Hadde jeg CSIE så snakket vi rundt millionen. Dette høres jo veldig mye ut. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Jeg skal alikevell gjennomføre CCNA når jeg går andre året på noroff. Å bare med CCNA så kunne jeg få en ganske god jobb mente han i nordialog.

 

Ønsker gjerne flere innspill og kommentarer. Tror jeg går for noroff løsningen. Jeg har også søkt meg inn i stavanger og fått plass. De skal visst vær kniving om de siste plassene nå, men jeg er sikkret siden jeg var tidlig ute.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg kan avkrefte at startlønnen vil være på 7-800.000kr.

Din startlønn kan være fra 330.000 til 450.000. Og det tror jeg gjelder enten du går til Bouvet; atea, Ergo; Cegal, netpower eller en annen olje bedrift. Det spørs hvor i Norge du vil jobbe. Jobber du i rogaland distriktet vil det kanskje være rundt der. På østlandet er det høyere av en eller annen grunn. Atea vil aldri gi 700-800.000 for en junior. Det kan jeg si med en gang. Nordialog lovde mye, det hørtes ut som var mye grønne skoger der og der kan man finne gull. Hørtes ut som du har prata med en selger.

 

Jeg kjenner en som har det siste året i Wales. Han er dyktig og han har sagt at Nordoff er bra. Så da er det kanskje det. Du får regne på det hvor mye du sparer på å bo hjemme. På en annen side så er det kanskje lettere å sosialisere seg når man flytter og være i ett aktivt student miljø på feks høyskole.

 

Bare for å rette på deg siden du skriver CSIE, du mener CCIE. Du bør tenke CCNA istedet.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Klarer ikke la være å si at forventningen om 800.000 i startlønn er mer enn noen jeg kjenner til har fått. Vi snakker startlønn og da er nærmere halvparten atskillelig mer realistisk. Klart at har du gått to år nettverksdrift og eksempelvis tatt en CCNA og CCNP utdannelse, jeg da har du mer spesifikk utdannelse innen faget og mer enn de fleste, så ja, startlønnen blir nok bedre enn gjennomsnittet, men 800'. Det er nok litt vel høyt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...