Gå til innhold

hvordan best å kjøpe (amerikanske) tv-serier?


Anbefalte innlegg

hei, etter en diskusjon om moral og mer skal vi teste om vi kan klare oss uten ulovlig nedlasting, helst uten å bli fattig eller å bruke altfor mye tid på å finne gode tilbud. så jeg trenger en innføring. eksempel: "mad men 3".

 

1) fås kjapt og greit som torrent, ingen omvei, direkte nedlasting, gratis, ulovlig.

2) platekompaniet, playcom med mer kan tilby dette som hard kopi først fom 23.06. (mer enn to måneder fra nå!), da til en pris av antagelig rundt 250kr (wtf?).

3) amazon.com kan tilby en hard kopi inkl porto ekskl toll for 150kr, som ankommer senest i begynnelsen av juni (gjesp). det er enda mye penger, og så har jeg hørt om regionkoder. er det utfordringer der? kan jeg lage en .iso på pc'n og se på det via det anlegget vi er vant til? vi har en gammel kinesisk dvd-spiller et sted, men det er litt slit å bære en skive gjennom huset, og så er jeg usikker på hvor den dvd-spilleren egentlig står nå.

 

hvilke alternativer finnes utover det?

 

på forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok leenge til vi får noe reelt alternativ til å late ned dessverre. Skal man vente til man kan kjøpe hardcopy, må man vente til sesongen har gått på TV-skjermen i seriens hjemland også reprise minst en gang, får de går til produksjon. Dvs 6 mnd (?).

 

Nedlasting blir det nok også lenge til man får til, det er heldigvis flere som tilbyr seriene på hjemmesidene sine, men kvaliteten er ikke den beste..

Lenke til kommentar

okei, har nå bestillt på amazon, "Estimated delivery May 18, 2010 - June 8, 2010". men, herregud, trodde virkelig at underholdningsverdenen hadde kommet lengre enn dette! teknologien ligger jo der, det er bare dumskap å gjøre ulovlig kopiering til ikke bare den billigste, men også den desidert enkleste måten å få tak i underholdning på. jaja, får nå glede meg og vente til pakken kommer, just as in the good old days of the steamtrain. :D

 

takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

meg trenger du ikke å fortelle dette. :) det meste jeg ser på har nødvendigvis vært en kommersiell suksess, ellers ville det heller ikke vært publikum til å dele dette. jeg skjønner at den logikken har brister, ingen bilprodusent selger bilene sine til litt over kostpris med en gang de har nådd "break even"-punktet heller. men angående film og serier så mister de helt klart verdi over tid, så hvorfor ikke tilby f.eks. to år gamle filmer til nedlasting for kr5 per stk, og serier for kr3 per episode? det er lite penger, men det er penger. industrien har et vanvittig dårlig tilbud, og klager over at andre har funnet forretningsmodellen de burde bruke - uten å bruke det sjøl. på tide å dra seg selv i nakken, spør dere meg!

Lenke til kommentar

For min del kan ikke filmer og serier helt likestilles, det er heller ikke noe produsentene gjør.

 

Serier som blir sendt på TV kan ingen bevise at de taper penger på når du laster ned. De har allerede fått pengene sine ved salg til tv-kanalen. TV-kanalen kan heller ikke bevise at de taper penger da vi ikke har tilgang på kanalen (mulig jeg drar den litt langt..)

 

Filmer der i mot blir sett mot betaling, enten via kino billett eller VHS/DVD/Blu-ray/HDDVD osv. Og kan derfor i mer direkte form bevises som et tap for utgiver..

Lenke til kommentar

okei, det er jo et godt argument. og serier går nok helt sikkert ned i verdi raskere. men jeg tror altså at industrien kan tjene like mye penger på å gjøre produktene sine til en enda mer tilgjengelig massevare, slik jeg foreslå overfor - de ville nå ut til flere, nedlasting har omtrent null produksjons- og distribusjonskostnader, og folk som blir hekta på en serie er alltid klar til å begynne på en ny en etter hvert. og jeg mener forsåvidt fortsatt at filmer bør være kolossalt mye billigere etter noen år enn de er i dag, samt at ~kr150 for "mad men 3" er litt i drøyeste laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...