Gå til innhold

Holder det med 235W


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en Swiftech CPU-vannblokk, m/peltier

- SocketA (S462), det er 226w peltier på den, jeg har en 235W psu som det står at den skal gi ut 12A på +12v. Kan jeg bruke denne psuen? Det står jo Imax 24A på peltier, men da må jeg kjøpe en ny psu og det har jeg ikke lyst til, men som sagt kan jeg bruke den psuen jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei du kommer enten til å brenne den , eller peltier ..

 

og peltier vil neppe fungere ordentlig.

 

en 235w psu gir totalt 235w over +5v +12v og alle de andre..

mens peltieren krever 226w BARE på 12 volten .. eneste jeg vet

om som kan drive det er enermax 430w og oppover.. ergo for dyrt

 

du kan jo prøve paralellkoble 2x 235w psu da, det er billigere. finner koblingsskjema om du googler litt :)

Lenke til kommentar

Enermax koster så mye da :cry: går det ikke and å kjøpe en annen enn da? På Komplett ser jeg at de selger Q-Tec Strømforsyninger og mange andre mye billigere enn enermax, går det ikke and og kjøpe en av de? Forresten den psuen skal bare brukes til peltieren og pumpa til vannavkjølingen ikke noe annet.

Lenke til kommentar

ja men la oss regne på det ..

 

226 watt .. på 12 volt .. 226/12 = 18,8 ampere.. det er MYE..

du må finne en psu som har 20 --> ampere på +12v for å få peltieren til å yte max. Svake psuer dropper og spenning når de blir maks belasta.. og en peltier på 12 volt yter best på 12,5 - 13,5 volt ca. og når det da dropper til f.eks. 11,5 p.g.a hard belastning vil den og yte dårligere.

 

Fant en rimelig på microplex..

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=HPC360202

 

17A på +12v og det er vel med de andre +5v og sånt og brukt.. så den ska nok klare 18A om du ikke kjører noe ant på den ..

 

Ikke kjør Peltier og vannpumpe på samme psu!! ryker psuen så er du sikra en rask død.. kjør vannpumpe på samme psu som selve pc'en , dør psuen så slår pcen seg av iaffal

Lenke til kommentar

en an ting å ta med seg .. Q-tec psuene lager MINST 30-35 db støy, mens den chieftec 360w'en ligger på 10-12 vil jeg tippe .. har hatt begge.. vil IKKE anbefale Q-TEc .. gjennomført billig og dårlig kvalitet.. chieftecen er vel så bra kjøp .. siden du ska ha vann og sånt vil du vel ha det stille ? gå for chieftec.

Lenke til kommentar
Stille jo a, men jeg vil klokke litt også. Jeg fant en Chieftec 420 Watt PSU, ATX, Dual Fan på http://www.quad.no/ til bare 479kr den må jo kunne jo gi ut bra med a? Tror du ikke at den må være et bra kjøp?

 

Chieftek er ikke kjente for å levere mye på 12v railen. Skal du få skikkelig utbytte av TEC´et så burde du kjøpe et skikkelig PSU. Dette er anbefalt av swiftech.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...