Gå til innhold

Student med dårlig økonomi


momarori

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser det er mange studenter som er på diskusjon.no og tenkte bare å høre om hvordan det står til med deres økonomi?

selv er jeg fulltidsstudent, med fullt stipend og lån - og jobb ved siden. Alikevel så er det såvidt det går rundt, selv med 20% stilling (pluss ekstra vakter).

Har rundt 8500,- i mnd og leve på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir student til høsten. Har leilighet som koster meg i underkant av fire tusen i måneden, inkludert strøm og varme. Det blir i hovedsak å leve på Lånekassen, med midre jeg finner en deltidsjobb som ikke går utover utdannelsen. Finner jeg en deltidsjobb som er relevant til studiet, vil jeg nok søke, for å få en et par føtter innenfor …

 

Har en ganske stor buffer som jeg kan bruke, men jeg vil heller sette den i fond og kjøpe leilighet etter studiene. Jeg kommer ikke til å bruke noe av denne med mindre jeg må.

 

Jeg har òg arvet mesteparten av bøkene til førsteåret, i tillegg til kalkulatoren jeg trenger, av storebror min.

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar

Betaler selv 3,5k i leie + strøm og internett. Bor i Trondheim, og strømmen nå i vinter har vært J*** dyr! Vi fikk regning idag på nesten 15000 kr!, nå er dette delt på 4 stk - men når det dobbel økning fra samme tid som ifjor, så er det ille. Man kan si økonomien er fucka for de neste månedene, med tanke på null støtte i juni og eksamensperiode som betyr lii da må iite jobbing ved siden av skole. Er man student,så er man student - og da må skolen prioriteres, spesielt i eksamensperioden.

 

8500 kr er selvsagt helt greit å leve på i mnd, men det er sjeldent man har noe til overs etter mange utgifter. Nå er ikke jeg den som drikker mye (max 1-2 ganger i mnd), bor billig, betaler egne forsikringer, strøm, mobil og mat (og hva det nå enn måtte være).

 

hvordan gikk det med deres strømregning? Og hvordan betaler dere juni leien?

Selv var jeg heldig og fikk igjen akkurat nok til ei husleie på skatten - jippi! :p

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at samskipnaden hadde forhandla seg fram til fastpris på 28øre/kwh fra og med 1 januar (!!!)

Så jeg ler av strømprisene :)

 

Men hva slags linje går du siden du ikke klarer å jobbe litt i løpet av eksamensperioden?

Om man studerer greit i løpet av året så burde det ikke komme et sjokk rett før eksamen når man faktisk ser hvor mange sider boka har under laget av plastikk :D

 

Jeg er jo klar over at de aller fleste begynner å lese som idioter en uke før eksamen og må vel si at jeg har hatt samme tendenser selv.. Men jeg har nå uansett kommet meg på jobb og tjent nok til å betale husleie..

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at man i realiteten ikke har 8500,- å leve for hver mnd. I august får man 17 000,- og da skal depositum og bøker kjøpes, noe som for min del kommer på godt over 10 000,-

Etter dette er det 6500,- pr. mnd. Etter at jeg har betalt husleie og strøm sitter jeg igjen med ca 2300,- som skal dekke mat, mobilregning og alt annet man bruker penger på.

 

Når en kommer til januar blir det 17 000,- igjen. Nå er det bare bøker som skal kjøpes, noe som innebærer at det for min del går an å sette av noen kroner som kan gå til å betale husleien for juni.

Lenke til kommentar

Du kan kutte bokbudsjettet mye ved å låne bøkene på biblioteket og eventuelt kjøpe bøkene brukt..

Engelske bøker finner du som regel til halv pris på nettet i forhold til bokhandelen på skolen..

Det er ikke mva på bøker heller så du kan bestille så mye du gidder fra amazon uten å måtte betale mer enn frakta..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser det er mange studenter som er på diskusjon.no og tenkte bare å høre om hvordan det står til med deres økonomi?

 

Jeg har levd på Lånekassen og det jeg har klart å karre sammen gjennom sommerjobber og jobber parallelt med studiene. Jeg har vel ligget på ca. 45 000,- i lønn per år. Det har gått helt fint.

 

Et tips er forresten å ha en buffer i banken - ha f.eks. 10 000 på egen konto, så slipper du å måtte spørre mamma og pappa om penger når f.eks. pc-en er ødelagt og du må ha ny eller når du f.eks. skal i selskap og finner ut at konfirmasjonsdressen ikke passer spesielt godt lenger.

 

Rom i kollektiv er bra. Og å spare i BSU er heller ikke dumt. Å slutte med snus/røyk er enda smartere.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke si at jeg sliter med økonomien. Da første høstsemester begynte hadde jeg en lønning på rundt 20.000 til gode som jeg fikk utbetalt i slutten av august i tillegg kom jo den kjente førsteutbetalingen fra Lånekassen. Penger til depositum har jeg lånt av foreldrene mine. På mystisk vis klarte jeg å bruke mesteparten av disse pengene i løpet av semesteret, men hadde noen tuselapper til overs da jeg dro hjem til jul. Da hadde jeg levd ganske godt i mine øyne, uten å måtte si nei til noe kinobesøk, tur på byen eller andre utflukter. Jeg har også fått til å kjøpe klær (ikke det at jeg er noen storshopper, men jeg vet noen ser for seg at studieårene betyr å bruke de samme klærne fra VGS til man er ferdig), Playstation-spill, restaurantbesøk i ny og ne og takeaway pizza/kebab når man er lat. I tillegg har jeg mobilregning (takk til Onecall som stort sett hjelper meg med å holde denne under hundrelappen), treningsstudio (400,- /mnd) og 500,- sparing til BSU.

 

Gjennom VGS har jeg jobbet en del og da jeg dimmiterte fra militæret og frem til studiestart hadde jeg i underkant av 20.000 utbetalt i måneden så jeg er/var ganske vant til å ha penger (da bodde jeg hjemme), men til tross for dette synes jeg ikke det var noen fæl overgang å leve på studentøkonomi. Det blir hva man gjør det til.

 

Jeg prøver å være forsiktig de første dagene etter utbetalingen (som kommer den 15.) så jeg har litt mer kontroll mot de siste dagene. Jeg har også et fast trekk på husleia (som skal betales den 30.) fra brukskontoen til en annen konto så jeg ikke går rundt og "tror" at jeg har 3500,- mer enn jeg egentlig har. Det at disse blir fjernet fra brukskontoen med en gang jeg får de gir en psyokologisk effekt i at man blir helt klar over hvor mye man har istedet for å måtte trekke husleia fra saldoen hver gang man sjekker.

 

En annen ting som ikke gir deg noe mer penger eller bedre råd, men som kan bidra til et mer kontrollert forbruk er at du trekker 3-400,- til en annen konto etter at du har fått inn lånet. Selv om du vet at disse pengene blir trukket så er det lettere å legge de litt lenger bak i bevisstheten om de ikke står på brukskontoen (samme som husleietrekket jeg nevnte over). Skulle du gå tom for penger en uke før "lønning" så kan du alltids overføre de tilbake til brukskontoen. Klarer du deg uten en måned så har du plutselig 6-800 der neste måned.

 

Dette er kanskje ikke supertips, men de hjelper hvertfall meg godt. Som da den relativt stygge strømregninga kom nå nettopp (som var litt over 1000,- dyrere enn vanlig) så hadde jeg 1600 på denne "reservekontoen" og dermed måtte jeg bare ta noen hundrelapper av denne månedens utbetaling for å betale den.

 

 

Jeg har også en ekstrajobb som er gull verdt. Det er veldig sporadisk jobbmengde, men jeg kan tjene fra 4-500,- til rundt 3000,- avhengig av hvor mange vakter jeg får, men bare de 500,- ekstra i måneden hjelper godt på økonomien da det faktisk gir meg ca. 1/6 ekstra av beløpet jeg har å rutte med i måneden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke store problemer med å klare meg. Jeg ser jo at jeg går i minus hver eneste måned, men dette tar jeg av en buffer jeg har spart opp gjennom mange år og som blir fylt på etter hver sommerjobb. Jeg ser derimot at det er en god del andre medstudenter som sliter skikkelig, spesielt er de nå bekymret for at de kanskje ikke får seg sommerjobb og dermed ikke har penger til å betale husleie for sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...