Gå til innhold

Gode bøker/ressurser om studieteknikk, leseteknikk o.l.


Muzungu

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg returnerer til skolebenken til høsten, forhåpentligvis på BI i Oslo, etter et lite friår. Jeg er interessert i toppkarakterer, og har derfor lyst til å lære meg god studieteknikk. Hvilke bøker om studieteknikk anbefales? Hvordan leser dere? Å "bare" lese og repeterer tusen milliarder ganger er vel ikke spesielt effektivt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips.

 

Når du leser et kapittel så burde du merke ut det viktigste.

Når du er ferdig med å lese et kapittel/avsnitt eller hva du føler for så skriver du et sammendrag av det du leste.

Så leser du det igjen, i alle fall det du har merka ut og så ser du om det mangler noe i sammendraget ditt.

 

Deretter leser du over dette igjen på kvelden

Dagen etter, uka etter og 1 mnd etter.

Så kan du se over rett før eksamen..

 

Da skal det sitte bra godt i skallen :)

Lenke til kommentar

Les MEMO av Oddbjørn Bye, den boka om eksamen. Han har to bøker.

 

Tipset av han ovenfor fungerer svært godt. Selv bruker jeg å lese gjennom et kapittel samtidig som jeg skriver et stort sammendrag av det (omtrent 20-40 % av pensum). Så løser jeg oppgaver, og til slutt skriver jeg stikkordsnotater fra sammendraget mitt. Til eksamen har jeg da kun 20-40 % av pensum å lese på, samtidig som jeg kan memorere stikkordsnotatene.

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to.

 

Jeg har begge bøkene til Oddbjørn Bye. :)

 

Jeg har brukt teknikkene en del da jeg tok opp fag som privatist på vgs. Der er pensum mye mindre, og jeg kunne derfor skrive 3-4 sider med stikkord og memorere dem og få en sekser. Men pensum på høyskoler og universitet er vel ganske mye mer omfattende enn det til vgs.fag?

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to.

 

Jeg har begge bøkene til Oddbjørn Bye. :)

 

Jeg har brukt teknikkene en del da jeg tok opp fag som privatist på vgs. Der er pensum mye mindre, og jeg kunne derfor skrive 3-4 sider med stikkord og memorere dem og få en sekser. Men pensum på høyskoler og universitet er vel ganske mye mer omfattende enn det til vgs.fag?

 

Så synd at vi ikke har eget fag om studieteknikk, for det er så nyttig at man får bruk for det gjennom hele livet. Skal også sies at man bryter denne myten om "De som studere hardt , har ingen sosialt liv". Læren om studieteknikk har forbedret mitt sosialt liv iallefall :thumbup:

 

Det er ikke så lenge siden jeg begynte det her med studieteknikk. Her er noen bøker/guides jeg har brukt:

 

Gratis midler på Internett:

Krasjkurs i Studieteknikk

 

http://student.noroff.no/download/docs/studieteknikk.pdf

 

http://www.ulven.biz/studieteknikk/kompendium.html

 

Koster penger men mye mer omfattende enn det som er gratis:

 

"How to Become a Straight-A Student: The Unconventional Strategies Real College Students Use to Score High While Studying Less"

kan kjøpes på amazon: How to become straight A student

 

"Learn More, Study Less" by Scott H Young

kjøpes her: Learn more, study less

kan få gratis preview her: Holistic Learning

 

Det er for det meste disse bøkene jeg har brukt. Selv om det koster en del penger så er det en god investering i fremtiden.

 

Er det noe du lurer , så er det å spørre. Er blitt racer på dette systemet ;)

Endret av bartimeus25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...