Gå til innhold

Tips og råd til kjøp av kosttilskudd


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 22 år gammel guy som nettopp har nylig begynt å trene.

Trener styrke og jeg trener for å bygge muskler og styrke.

 

Spiser ganske variert hver dag, noen dager kan det være sunt og noen ganger ikke :p Men føler at jeg ikke får nok proteiner av maten jeg spiser så tenkte jeg skulle gå til innkjøp av protein i pulverform. Evt mer karbo og ettersom jeg er tynn og spiser alt jeg vil og allikevel er jeg tynn.

 

Men uansett har sett på et par produkter på proteinfabrikken, det har de noe som heter Whey, og Whey Tech. Sist nevnte er dyrere men hva er forkjell på disse? Er det noe vits å kjøpe den dyrere varianten? er den så mye bedre? Har også lest noe om protein isolat men klarer ikke finne ut hvilken betydning dette har og hva det gjør for meg.

 

Har dere noen tips til hvilke kosttilskudd jeg trenger for å øke i vekt samtidig styrke og bygge kroppen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Protein er veldig viktig for kroppen når den skal reparere og bytte ut celler det er jo helt klart. Men man skal allikevel ikke være ukritisk til hvor store mengder man inntar iløpet av et døgn da det er begrensninger på hvor mye kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg.

Inntar man for mye protein så belaster man kroppens organer som er med på å spalte proteinet unødig og overskuddet går rett i dass bokstavelig talt.

 

Det som er viktig er at tilskuddet du tar er ett fullverdig protein, dvs at det inneholder alle essensielle aminosyrer som kroppen trenger.

De fleste tilskudd av melk og egg er fullverdige tilskudd.

 

Husk også at du får i deg mye protein gjennom ett normalt kosthold så en proteindrink etter trening er som regel nok, men husk å fyll på med litt karbohydrat før ett slikt tilskudd.

 

Kroppen klarer normalt heller ikke å ta opp mer enn en viss mengde protein per måltid, såvidt jeg husker så er det rundt 25gram.(Ikke skyt meg viss jeg husker feil.)

Lenke til kommentar

Men man skal allikevel ikke være ukritisk til hvor store mengder man inntar iløpet av et døgn da det er begrensninger på hvor mye kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg.

Inntar man for mye protein så belaster man kroppens organer som er med på å spalte proteinet unødig og overskuddet går rett i dass bokstavelig talt.

 

Kroppen klarer normalt heller ikke å ta opp mer enn en viss mengde protein per måltid, såvidt jeg husker så er det rundt 25gram.(Ikke skyt meg viss jeg husker feil.)

Gammel myte at kroppen ikke klarer å ta opp mer en 30g per måltid.

 

Og det hadde vært greit med kilder på det andre du sier. Kroppen er en spesialist på å lagre energi i form av fett til senere bruk. Ser ikke hvorfor protein skulle være noe unntak.

Lenke til kommentar

Men man skal allikevel ikke være ukritisk til hvor store mengder man inntar iløpet av et døgn da det er begrensninger på hvor mye kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg.

Inntar man for mye protein så belaster man kroppens organer som er med på å spalte proteinet unødig og overskuddet går rett i dass bokstavelig talt.

 

Kroppen klarer normalt heller ikke å ta opp mer enn en viss mengde protein per måltid, såvidt jeg husker så er det rundt 25gram.(Ikke skyt meg viss jeg husker feil.)

Gammel myte at kroppen ikke klarer å ta opp mer en 30g per måltid.

 

Og det hadde vært greit med kilder på det andre du sier. Kroppen er en spesialist på å lagre energi i form av fett til senere bruk. Ser ikke hvorfor protein skulle være noe unntak.

Som jeg skreiv, ikke skyt meg hvis jeg husker feil. :tease:

Lenke til kommentar

Men man skal allikevel ikke være ukritisk til hvor store mengder man inntar iløpet av et døgn da det er begrensninger på hvor mye kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg.

Inntar man for mye protein så belaster man kroppens organer som er med på å spalte proteinet unødig og overskuddet går rett i dass bokstavelig talt.

 

Kroppen klarer normalt heller ikke å ta opp mer enn en viss mengde protein per måltid, såvidt jeg husker så er det rundt 25gram.(Ikke skyt meg viss jeg husker feil.)

Gammel myte at kroppen ikke klarer å ta opp mer en 30g per måltid.

 

Og det hadde vært greit med kilder på det andre du sier. Kroppen er en spesialist på å lagre energi i form av fett til senere bruk. Ser ikke hvorfor protein skulle være noe unntak.

Som jeg skreiv, ikke skyt meg hvis jeg husker feil. :tease:

Jeg mente svaret ditt om at kroppen "avfører" overflødig protein.

Lenke til kommentar

Er ikkje sikker på tech eller ikkje, men det du burde ha er:

 

- Isolat (ikkje konsentrat), 50/50 myse/kasein. (Myse er det samme som whey).

 

Mange produsenter skriver 100% whey(myse) er optimalt etter trening, fordi det er protein som blir tatt raskast opp i kroppen. Men studier viser at en kombinasjon av myse/kasein er det beste.

Lenke til kommentar

Men man skal allikevel ikke være ukritisk til hvor store mengder man inntar iløpet av et døgn da det er begrensninger på hvor mye kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg.

Inntar man for mye protein så belaster man kroppens organer som er med på å spalte proteinet unødig og overskuddet går rett i dass bokstavelig talt.

 

Kroppen klarer normalt heller ikke å ta opp mer enn en viss mengde protein per måltid, såvidt jeg husker så er det rundt 25gram.(Ikke skyt meg viss jeg husker feil.)

Gammel myte at kroppen ikke klarer å ta opp mer en 30g per måltid.

 

Og det hadde vært greit med kilder på det andre du sier. Kroppen er en spesialist på å lagre energi i form av fett til senere bruk. Ser ikke hvorfor protein skulle være noe unntak.

 

Du kommer heller ikke med noen kilder.

 

Har du objektiv forskning som kan understøtte dine påstander (ikke fra produsenter, nettsider, blogger o.l.)?

 

Kroppen har et øvre tak på rett rundt 2 gram protein per kg KM per dag. Utover dette så har inntak lite-ingen effekt på styrke og muskelvekst (gode kilder til dette har jeg oppgitt i flere av mine tidligere innlegg). En toppidrettsutøver inne utholdenhet (maraton, 10 000 m, langrenn, KIMs) anbefales inntak rundt 1.6-1.8 gr per kg KM per dag. At hobbytrente individer spiser opp til det dobbelte av dette er ikke annet enn en markedsført hype.

 

Det som kan bety noe er typen protein du inntar og når ift til trening og restitusjon, men ingenting slår et godt, variert kosthold. Se på hvordan ditt kosthold kan optimeres før du kjøper pulver og piller. Ingen tilskudd kan erstatte mat, eller gjøre opp for feilernæring. Nordmenn har ingen grunn til å ikke spise optimalt, og de som tror at norsk kosthold består av brødskiver, er de som ikke føler med i timene. Vi er verdenskjente for vår fisk, viltkjøtt, lam, bær og fokus på grønnsaker. Og et nordisk kosthold er nå mer anbefalt enn den tidligere så populære middelhavsdietten. Men om du foretrekker fransk haute cuisine eller tapas blir opp til deg, men nyt maten!

 

Hvor mye protein du klarer å nyttiggjøre deg per måltid er nesten umulig å kvantifisere helt korrekt, da det avhenger av mange faktorer. Hvor stort er ditt faktiske behov? Har du behov for mer spesifikke aminosyrer kontra andre? Hvor mye fett, uløselig fiber og løselig fiber blir inntatt til måltidene? Er tarmfunksjonen din optimal (probiotika, næringsop

ptak via tarmvilli, peristalsis oprettholdt av tilstrekkelig mengde uløselig fiber)? Hvor ofte spiser du? Treningstider ift måltider? Hva slags trening, samt intensitet, mengde og lengde, som utføres vil også avgjøre behovene dine.

 

Et proteinoverskudd som blir til energioverskudd vil gjøre at du legger på deg, men protein er ikke magiske molekyer som blir til muskler i ubegrensete kvanta, spesielt ikke når behovet som dekker protein turnover allerede er møtt. Det vil da lagres som kroppsmasse, og dette gjelder uavhengig av kilde til en positiv energibalanse.

Lenke til kommentar

Men man skal allikevel ikke være ukritisk til hvor store mengder man inntar iløpet av et døgn da det er begrensninger på hvor mye kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg.

Inntar man for mye protein så belaster man kroppens organer som er med på å spalte proteinet unødig og overskuddet går rett i dass bokstavelig talt.

 

Kroppen klarer normalt heller ikke å ta opp mer enn en viss mengde protein per måltid, såvidt jeg husker så er det rundt 25gram.(Ikke skyt meg viss jeg husker feil.)

Gammel myte at kroppen ikke klarer å ta opp mer en 30g per måltid.

 

Og det hadde vært greit med kilder på det andre du sier. Kroppen er en spesialist på å lagre energi i form av fett til senere bruk. Ser ikke hvorfor protein skulle være noe unntak.

Har du objektiv forskning som kan understøtte dine påstander (ikke fra produsenter, nettsider, blogger o.l.)?

 

Nordmenn har ingen grunn til å ikke spise optimalt, og de som tror at norsk kosthold består av brødskiver, er de som ikke føler med i timene. Vi er verdenskjente for vår fisk, viltkjøtt, lam, bær og fokus på grønnsaker. Og et nordisk kosthold er nå mer anbefalt enn den tidligere så populære middelhavsdietten. Men om du foretrekker fransk haute cuisine eller tapas blir opp til deg, men nyt maten!

Her er link til en post av Alan Aragon som tar for seg "30g per måltid" myten. Ja, det er en blog (eller noe), og ja, den inneholder referanser. Og så kan vi se på det fra et logisk standpunkt. De som spiser 1-3 måltider per dag, inkludert meg, får altså i seg kun 30-90g protein per dag, og samtidig legger på seg muskler uten problem? Hvis dette er tilfelle er alt jeg har lest om optimalt protein inntak feil. Selvsagt varierer det hvor mye man har bruk for, men det er ikke poenget. Men hvis det virkelig er slik at kroppen kun tar opp 30g per måltid er det jo fantastiske nyheter, for da slipper jeg å bruke tusenvis av penger på kjøtt, og klarer meg med et 16oz biffstykke til dagen.

 

Og når det kommer til norsk kosthold... Tja, såvidt jeg har observert på rundt 10 forskjellige arbeidsplasser går det i kornprodukter til både frokost og lunsj. Til middag kan det tenkes at de fleste har et kjøttprodukt og noen frossne grønnsaker på siden. Og til kvelds er man tilbake på brødet. Dette er hvertfall det jeg har observert. Ja, vi har et bra fokus på sunn mat, men de fleste bryr seg ikke og spiser det man kaller "sunt". Og det hjelper fint lite om middagen er det ene måltidet som er forholdsvis sunt. Om du tror alle spiser fisk, viltkjøtt, lam og bær til alle måltider (eller i det hele tatt på en daglig basis) er det på tide å observere litt matvaner. Det er mulig alle spiser sunt der du kommer fra, men da gjelder det ikke over hele landet, ergo det er ingenting som tilsier Norge er spesielt sunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...