Gå til innhold

Treg oppstart med i7920 @ 3,8 + SSD OS-disk.


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygd en pc med disse spesifikasjonene:

 

Hovedkort: Asus P6T Deluxe

Prosessor: Intel Core i7 920 @ 3,8GHz

Os-disk: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Ram: OCZ DDR3 PC3-12800 Gold Low-Voltage Triple Channel 6 GB

Data disk: Samsung Spinpoint F1 1 TB

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5850

OS: Win7 Ultimate 64bit

 

 

Den er utrolig rask når den er startet opp og i bruk. Og Starting og avsluttning av tunge programmer går som en drøm. Men jeg må si at jeg ble skuffet over oppstartstiden min. Nå har jeg installert endel programmer og drivere, men oppstartstiden var ikke mange sekundene raskere når OS var nyinstallert.

Tok noen tester nå nettopp, og nå tar det nøyaktig 2min fra jeg trykker på knappen til jeg ser desktop. Om jeg tar tiden fra jeg ser teksten "starting Windows" så tar det 1min 25sek. Er dette normalt? Forresten så avsluttet pc-en nå nettopp på 13sek med noen programmer oppe, og på 8sek etter nylig oppstart.

 

Virker som at alt virker som det skal bortsett fra oppstarten altså.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig lite erfaring på området, men her er noen ting som kanskje kan hjelpe å se på:

- Last ned AS SSD, post screenshot resultatet her.

- Check aligment (dette skal dog Win7 ha fikset ved dannelse av partisjon / installasjon av OS)
http://whirlpool.net.au/wiki/?tag=Checking_SSD_Alignment





Legg til denne informasjonen:


- Hvilken SATA port er disken tilkoblet?

Ser at HKet stiller med:
6 x SATA via Intel ICH10R. (RAID 0, 1, 5, 10)
2 x SAS via Marvell 88SE6320 (RAID 0 and 1)

Av egen erfaring gikk jeg over til ICH portene og ytelsen ble ett par hakk bedre.
(Jeg installerte først respektive intel chipsett drivere, og intel sata / intel sata raid drivere)
(+ at jeg fjernet gigabyte driverene til chippen den hadde vært tilkoblet og installert på)


- Hvilken FW (firmware) er det disken din bruker?
- Har du aktivert AHCI (+native SATA) i BIOS? (før installasjon)
- Har du disablet pagefile? Hvor mye minnebruk er det ved "idle"/basic bruk?
- Har du forflyttet på TEMP filplasseringene?
- Hvordan er "strømplanen din"? (har du disablet hibernation fil? skal vel ikke ha noe å si dog)
- Har du foretatt en "ren installasjon" av windows 7? Møtt noen problemer i denne prosessen?
- I det hele tatt, alt du kan tilføre av informasjon rundt spesielle foretak ved installasjon OS og drivere.

- Du har akkurat bygget; Akkurat hvor lenge har du hatt disken i bruk? Har det vært slik hele tiden eller er det noe som er blitt værre?


Ting som ikke burde ha noen med saken å gjøre:
- Har du på systembeskyttelse/ shadow copy?
- Bare sånn lite tips på sidelinjen, ta av alle animasjoner i visuals, de tar mye lengere tid å reagere enn SSD.



Det er altså kun hvor lang tid "windows tar å starte opp" som kan ha noe med OSet å gjøre, og uansett hvor rask disken er vil det ikke ta noe kortere tid med BIOS oppstart. (eller er jeg helt på jorde her?)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bios vil ikke gå raskere med en raskere disk, men lasting av bootloader etc kan skrelle av noen sekunder før windows logoen kommer opp.

 

Min pc med en 1 år gammel windows 7 installasjon bruker 2 minutter på å starte, og den disken er stappfull, og masse dritt som starter samtidig som pcen. Den bruker dog 10-15s i bios og resten av tiden på å laste windows.

Den disken er ikke akkuratt rask (den kneler om du starter firefox og steam samtidig), så noe høres rart ut. Kan det være en enhet som windows venter på under oppstart, kanskje du har en usb-disk koblet til, eller prøv å deaktivere ting du ikke bruker som firewire og sånt i bios for å se om det kan være noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lite erfaring på området, men her er noen ting som kanskje kan hjelpe å se på:

 

- Last ned AS SSD, post screenshot resultatet her. Done

 

- Check aligment (dette skal dog Win7 ha fikset ved dannelse av partisjon / installasjon av OS)

http://whirlpool.net.au/wiki/?tag=Checking_SSD_Alignment Alignment var ok.

 

 

 

 

 

Legg til denne informasjonen:

 

 

- Hvilken SATA port er disken tilkoblet? Sata 3 eller 4 om jeg ser rett. Den nederste og fremste av de 4 som er samlet og peker mot fronten.

 

Ser at HKet stiller med:

6 x SATA via Intel ICH10R. (RAID 0, 1, 5, 10)

2 x SAS via Marvell 88SE6320 (RAID 0 and 1)

 

Av egen erfaring gikk jeg over til ICH portene og ytelsen ble ett par hakk bedre.

(Jeg installerte først respektive intel chipsett drivere, og intel sata / intel sata raid drivere)

(+ at jeg fjernet gigabyte driverene til chippen den hadde vært tilkoblet og installert på)

 

 

- Hvilken FW (firmware) er det disken din bruker? Oppdaterte denne for en stund siden. Tittelen på cd-en er 091130_1508.

- Har du aktivert AHCI (+native SATA) i BIOS? (før installasjon) Ikke gjort det manuelt hvertfall.

- Har du disablet pagefile? Hvor mye minnebruk er det ved "idle"/basic bruk? Pagefile er på: 6GB. Minneforbruket står nå på 1,78GB av 6GB.

- Har du forflyttet på TEMP filplasseringene? Nei.

- Hvordan er "strømplanen din"? (har du disablet hibernation fil? skal vel ikke ha noe å si dog) Nei.

- Har du foretatt en "ren installasjon" av windows 7? Møtt noen problemer i denne prosessen? Var helt straight forward så vidt jeg kan huske.

- I det hele tatt, alt du kan tilføre av informasjon rundt spesielle foretak ved installasjon OS og drivere. Vet jeg har gjort update av firmware uten at det ga noen forbedring, og at jeg har installert chipset driverne plus noen til fra medfølgende cd til HK.

 

- Du har akkurat bygget; Akkurat hvor lenge har du hatt disken i bruk? Har det vært slik hele tiden eller er det noe som er blitt værre? Vært i bruk noen måneder nå, men kan ikke si at det har blitt forværret. Var slik når disken var helt ny også.

 

 

Ting som ikke burde ha noen med saken å gjøre:

- Har du på systembeskyttelse/ shadow copy? Ikke sikker? C: står som Protection: On, Under System Properties -> System Protection.

- Bare sånn lite tips på sidelinjen, ta av alle animasjoner i visuals, de tar mye lengere tid å reagere enn SSD. Men det vil vel bare ha en innvirkning på småting som åpning av mapper og menyer, og ikke ha noe å si for store tunge ting? Ei heller oppstart?

 

 

Det er altså kun hvor lang tid "windows tar å starte opp" som kan ha noe med OSet å gjøre, og uansett hvor rask disken er vil det ikke ta noe kortere tid med BIOS oppstart. (eller er jeg helt på jorde her?)

Klar over dette. 2min fra jeg trykker på knappen til jeg ser desktop. Om jeg tar tiden fra jeg ser teksten "starting Windows" så tar det 1min 25sek.

Her er resultatet jeg fikk ved å kjøre testen med utorrent i bakgrunnen og opera med 1000 faner. :p Kan ta en test etter en fresh boot om det er ønskelig. Tallene sier meg ikke stort.

 

Skal svare så godt jeg kan på de andre spørsmålene dine. Må bare finne svarene :p

 

 

Edit: Fylte inn svarene i quoten ;)

post-27238-1271355665,7493_thumb.png

Endret av Talker
Lenke til kommentar

Har samme hovedkort, SSD og OS, og opplever den samme trege oppstarten. Har googlet litt rundt og ser fler med samme problem, men desverre ingen løsning.

 

Ytelsen etter innlogging er som den skal være(heldigvis), men det er under loading av OS som det er noe muffens som skjer. Har prøvd med Intel Storage drivere og MS drivere, same shit. Bruker MS drivere nå pga TRIM. Har ikke testet de nyeste Intel RST driverne enda pga en lang bug liste.

 

Har heller ikke prøvd de nyeste Bios'ene, men har oppdatert ett par ganger uten noen forskjell.

 

Si i fra dersom du skulle klare å finne ut av problemet.

Lenke til kommentar

Har samme hovedkort, SSD og OS, og opplever den samme trege oppstarten. Har googlet litt rundt og ser fler med samme problem, men desverre ingen løsning.

 

Ytelsen etter innlogging er som den skal være(heldigvis), men det er under loading av OS som det er noe muffens som skjer. Har prøvd med Intel Storage drivere og MS drivere, same shit. Bruker MS drivere nå pga TRIM. Har ikke testet de nyeste Intel RST driverne enda pga en lang bug liste.

 

Har heller ikke prøvd de nyeste Bios'ene, men har oppdatert ett par ganger uten noen forskjell.

 

Si i fra dersom du skulle klare å finne ut av problemet.

Uff.. Har enda ikke fått sjekket alt enda, så håpet på å løse problemet snart. Men nå som jeg er at det er flere med samme problem, så ble jeg mer usikker. Håper det kommer en kjent fiks for dette.

Lenke til kommentar

@talker

 

Hvis du ber om hjelp i SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD så vil du få et kjapt svar ang å sette opp W7 med AHCI. Det samme gjelder for riktige drivere til X58 brikkesettet fra Intel.

Men vil det rette opp det tydeligvis kjente problemet med treg oppstart da? Har akkurat i skrivende stund skiftet over til AHCI, og fått mye bedre resultater enn jeg fikk på forrige benchmark. :)

 

post-27238-1272145052,608_thumb.png

Lenke til kommentar

@talker

 

Hvis du ber om hjelp i SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD så vil du få et kjapt svar ang å sette opp W7 med AHCI. Det samme gjelder for riktige drivere til X58 brikkesettet fra Intel.

Men vil det rette opp det tydeligvis kjente problemet med treg oppstart da? Har akkurat i skrivende stund skiftet over til AHCI, og fått mye bedre resultater enn jeg fikk på forrige benchmark. :)

 

post-27238-1272145052,608_thumb.png

 

 

Ja, men da er du i hvertfall oppe i en ytelse man kan forvente av en Intel G2 80Gb. Fremdeles ikke helt på topp, men dog. Er kanskjer bare Trim/Garbage Collection som skal til.

 

Det der med oppstartstid er så forskjellig fra maskin til maskin. Men det burde jo ikke gå tregere med en SSD, så derfor spør jeg; er du sikker på at det går tregere med SSD enn med HDD? Eller bare virker det sånn? Har du en direkte sammenligning å vise til, dvs. har du tatt tiden på oppstart med vanlig HDD og med SSD'en?

 

Du kan evt. laste ned denne Boot Timer , og måle den totale oppstartstiden med.

I min maskin, som riktignok er en bærbar, men som har samme prosessor, X58 hovedkort og 160Gb versjonen av Intel X25-M, har jeg mellom 50 - 58 sekunder, avhengig av hva/hvor mye som skal starte opp sammen med OS.

 

I tillegg er det en del å hente hvis du leser og klikker deg inn på lenkene til Win7/ SSD tweaking som er å finne i SSD-tråden i herværende forum.

 

PS. Jeg får en "total score" på litt over 400 med AS SSD Benchmark, men det er med 160Gb versjonen, som er litt raskere enn 80Gb'en.

 

PS2: Du har nettopp postet i nevnte tråd. Hvis du leser litt oppover i tråden, har jeg i ett av mine innlegg postet linker til nyttige råd og tweaks for SSD ... så slipper du å lete så mye. Lenke

 

Edit: Rettelse; jeg er nå nede i 44 sek med Boot Timer, etter litt ekstra tweaking og bytte av drivere. Dette er med oppstart av ekstern skjerm (som pleier å medføre noen ekstra sekunder i oppstart) + innlogging med passord.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg får ikke boottimer til å fungere jeg. Pc'n restarter, men det er ingenting som viser/sier meg hvor mange sekunder det tok.

 

EDIT: Windows XP emulering og administratorrettigheter gjorde susen.

 

84sek fikk jeg nå...

 

Angående oppstartstiden med vanlig harddisk, så tok jeg desverre ikke tiden da. Men allerede da reagerte jeg på litt lang oppstartstid med overklokket CPU og greier. Men tok det ikke så alvårlig siden jeg skulle bytte til SSD-disk. Nå kan jeg ikke si annet enn at det tar minst like lang tid.

Jeg har en 2-3år gammel bærbar acer med en simpel dobbeltkjerne prosessor og 2GB ram. Den booter win7 betydelig raskere. Den har en vanlig disk altså.

Endret av Talker
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Prøver å vekke til live denne tråden igjen! Noen som har hørt eller funnet ut noe om dette? Jeg har ikke brydd meg noe om dette på en stund, men det irriterer meg med slik treig oppstart. Det er tydelig at det er noe av HW'en som ikke fungerer som den skal. For når Win7 er startet opp, og alle programmene i oppstarten starter opp, så går alt superraskt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...