Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter eller switch med qos/traffikkprioritering.


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale en ruter eller switch med god traffikkstyring.

 

Har problem i dag med at nettverket blir vanvittig tregt med en gang noen åpner vuze eller annet torrentprogram...

 

I nettverket har jeg i dag alt for mange rutere og switcher for å fordele signalene i flere etasjer.

Netgear ADSL ruter DG834

D-link switch uten webinterface

2 stk D-link DIR-615 (kun som access poing, nat disabled)

 

DIR-615 har qos men den virker kun for å prioritere online game.

 

Trenger noe som fordeler båndbredden litt mer jevnt mellom brukere slik at all trafikk er like prioritert. med mulighet selvsagt til å prioritere voip, vpn eller annet etter eget ønske.

 

Tips mottas med stor takk... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig det er routermodemet ditt som streiker ved høy last.

Du bør sjekke om det er tilfellet før du bytter noe annet. I såfall bør du prøve den i bridge mode. http://blog.crox.net/archives/40-Netgear-DG834-bridge-mode-PPPoE.html med en skikkelig router bak.

Asus RT-N16 som jeg har, tåler 300.000 tilkoblinger og støttes av Tomato og DD-WRT firmware. Tomato er ganske enkel å sette opp QoS på.

Lenke til kommentar

Alle rutere som har Tomato eller DD-WRT støtte vil kunne gi meget god QoS sortering, MEN ... problemet jeg har funnet er at de fleste vanlige slike forbrukerrutere rett go slett ikke har nok CPUkraft til å kjøre full QoS for torrenttrafikk hvis du har en litt rask linje. Siste jeg testet klarte jeg bare å oppnå 6Mbit/sek ut av 20 som kan få på linjen min med QoS sortering på (på en Buffalo WHR-G54). Det finnes sikkert sterkere rutere altså, men om du har en rask linje og forventer at du skal kunne ta unna for eksempel 20Mbit med full QoS sortering så bør du absolutt planlegge for dette på forhånd når du kjøper hardwaren.

 

Alternativet er å kjøpe en "skikkelig" dyrere ruter ment for denne slags ting, men da snakker du som regel om bedrifts-klasse utstyr med dertil prislapp (flere tusen), så det er ofte ikke aktuellt for de fleste.

 

Hvis noen har mer info om gode DD-WRT kompatible rutere som kan dra unna en del med QoS på så er jeg forøvrig interessert i mer info selv siden jeg vurderer å oppgradere min ruter.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...