Gå til innhold

Sette opp filserver


Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på å sette opp en filserver på kontoret for at alle skal hente og lagre filer på samme sted.

Ettersom nettverket på kontoret også er koblet videre til en trådløs sone så er det litt viktig med sikkerhet også.

 

Har en pc med vista som jeg tenkte å bruke. Den står nå bare tilkoblet nettverket og styres via radmin for å kunne drive med produksjon av CD/DVD med roboter.

Tanken er at denne skal kunne fungere fint til dette.

 

Det beste hadde selvsagt vært å kjøre på med eget operativsystem for serveren, men det er ikke et alternativ. FTP er greit, men funker litt dårlig når de på kontoret knapt vet opp og ned på en musematte...

Ulempen med FTP er jo også det at man ikke kan åpne en fil, redigere og spare uten først å laste ned lokalt.

 

 

Tenkte på å sette opp fildeling, men da må jeg legge til hver bruker av de andre maskinene som egne brukere på denne maskinen. Er det et sikkert system som ikke lager en masse krøll hele tiden (som windows jo er kjent for???)

Blir så krøllete hvis de må taste inn passord hele tiden og at man får den fine meldingen om at man må kontakte administrator for å få tilgang...

"Til helvete... JEG er administratoren og du har ikke en gang passordbeskyttelse..... din møkkamaskin!"

 

 

Finnes det noe som gjør at kontormaskinene behandler "serveren" som en vanlig harddisk og som samtidig gir mulighet til å få tilgang til dokumenter selv over internett? (har fast ip og domenemuligheter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...