Gå til innhold

Vannkjøling til monsterpc < 30k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg planlegger innkjøp av ny pc i disse dager. Trodde først at jeg skulle gå for et av de ferdige vannkjølingssettene på microplex, men fant raskt ut at det fantes bedre ting. Har derfor lest et par av guidene her og sett litt på nettbutikkene som ble anbefalt. Har kommet frem til følgende oppsett:

 

 

Til dette oppsettet har jeg følgende spørsmål:

- Har jeg klart å sette sammen et sett som passer? Passer slanger, nipler osv med hverandre?

- Er det noen deler som mangler?

- Er det noen deler som kan byttes ut med billigere og like gode/bedre deler?

- Er det vanskelig å bytte topp, mhp at reservoaret har integrert topp?

 

Takk for svar!

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten ting å utsette på det oppsettet.

 

DDC-pumpen du har valgt, har kun plastikk-nipler på 3/8. Derfor trenger du en topp - slik at du kan feste kompressniplene du har valgt.

 

Av denne typen: http://www.aquatuning.co.uk/product_info.php/info/p5041_EK-Water-Blocks-EK-DDC-X-Top-Laing-DDC-V2---Acetal-top.html

 

Hvilket gir et samlet oppsett som ser slik ut: http://www.aquatuning.co.uk/shopping_cart.php/bkey/c14adcbb3da27fe5fe09228fa6bb96af

 

EDIT: Beklager, så først nå at tanken du har valgt er for montering med pumpa. Så alt ser greit ut! :thumbup:

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

EDIT: Beklager, så først nå at tanken du har valgt er for montering med pumpa. Så alt ser greit ut! :thumbup:

 

Flott! Lurer da på om det er vanskelig å skifte topp selv og hvordan dette gjøres?

 

Videre lurer jeg også på om chilledpc.co.uk er en butikk man vil kjøpe ting fra? Leste at du var fornøyd, men også at det var en annen på forumet her som hadde opplevd veldig slett kundebehandling. Sjekket derfor ratingen til butikken; den varierer fra fullstendig panegyrisk til nøyaktig samme erfaring som den andre forumbrukeren her (se spoiler).

 

 

 

ChilledPC var veldig imøtekommende i sin første mail. Antar at de lukta salg. Jeg stilte et par spørsmål sammen med en liste over hva jeg trengte, det var snakk om MCP655/D5, MicroRes Rev 2, Slanger, ApogeeGTZ og Feser Xchanger 360.

 

Fikk som svar at det ikke var noe problem å sende og Feser'n var ikke på lager ennå "because of snow in Germany"??? Tom, som var min kontakt svarte aldri på om MicroRes var Revision 2 eller ikke. Jeg spurte to ganger siden dette var hovedkriteriet for meg å kjøpe der.

Fikk ikke svar på over ei uke.

 

Jeg bestemte meg for å sjekke de ut litt og bestilte XSPC Dual Bay res pluss 8 black chrome 1/2" nipler. Rundt 500,- til Sverige. Jeg skrev også at siden jeg ikke fikk svar så hadde jeg bestilt det resterende fra en annen forhandler.

Dette var søndag 18 jan. 21 jan var betalinga ferdig overført via PayPal og da var det bare å sitte og glede seg.

Kom hjem fra fjellet søndag 25 jan og sjekka kontoen min hos ChilledPC for å se fremgangen. Orderen var fortsatt "pending" men betalinga var "Confirmed" den 21 jan.

De hadde ikke SENDT varene enda engang. Og jeg sjekka at de hadde det jeg bestilte på lager før jeg bestilte. Og mer enn en av dem.

 

Jeg skrev en mail på mandag og krevde at varene ble sendt så fort som mulig, hvis ikke så kansellerte jeg kjøpet og de hadde vær så god å returnere pengene.

 

Onsdag fikk jeg svar og "Tom" svarte at reservoiret desverre ikke var på lager og at de venta på ny forsyning. Det ble bare for dumt for meg så jeg ble litt glad for at de selv tok initiativ til å refundere beløpet.

Selv om det betød at jeg ble forsinka et par uker.

Jeg fikk ihvertfall tilbake pengene.

 

Det må også nevnes at denne "Tom" har en helt annen måte å svare på en feks. Quoc hos Petra's Tech Shop.

 

 

 

Uansett! Dette blir gøy! :w00t:

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med Chilled, men de er litt trege. Jeg er rimelig sikker på at det har vært noen omstendigheter som hindret Tom i å svare. Har alltid fått fantastisk service hos Chilled. Det at Petra's Tech har bedre rutiner rundt mail-besvarelser, skulle bare mangle - da de baserer sine Europaordrer på mailbestilling.

 

Aquatuning er den butikken jeg har vært mest fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med Chilled, men de er litt trege. Jeg er rimelig sikker på at det har vært noen omstendigheter som hindret Tom i å svare. Har alltid fått fantastisk service hos Chilled. Det at Petra's Tech har bedre rutiner rundt mail-besvarelser, skulle bare mangle - da de baserer sine Europaordrer på mailbestilling.

 

Aquatuning er den butikken jeg har vært mest fornøyd med.

 

Godt å høre! Men, hva med skifte av topp?

Lenke til kommentar

Hehe! alt er opplagt når man kan det! Forresten. Ser på aquatuning sine sider nå; ser veldig lekkert ut mhp utvalg og priser. Dersom de var bedre på service er det lite å lure på.

 

Ang pumpen jeg satte opp (MCP355). Er det merkbar forskjell på MCP355 og MCP350? Ser at de er tomme for førstnevnte, men har sistnevnte i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Ville valgt en annen cpu kjøler, EK supreme HF, heatkiller 3.0 swiftech gtz er gammel og ikke highflow og ligger noen grader over de beste cpu kjølerne idag.

 

siden du har har valgt å kjøle flere komponenter så anbefales det ddc-1plus mpc355 med ny topp som øker ytelsen, om flow likevel skulle være for lite etter din mening kan du kjøpe 2 stk mpc355 og ha dual ddc top som øker vanntrykket.

 

Hmm i7 920 overklokkes

2 stk powercolor HD5970 LCS overklokke disse også ?

 

da burde du kanskje vurdere 2 stk radiatorer og 2 stk mpc355 og dual ddc top

 

vannsløyfa blir da

vanntank > pumpe > radiator > gpu1 > gpu2 > radiator > cpu > (vanntank)

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Finnes det noen (kvasivitenskapelig) oversikt over temps på ulike kjøleblokker (noe som likner FPS-tabellene man får ut grafikkorttester)? Ellers er det jo litt bingo ift hva slags kjøleblokk jeg kjøper (dvs gjør som samboeren min ville gjort; kjøper den som ser "finest" ut).

Lenke til kommentar

Finnes det noen (kvasivitenskapelig) oversikt over temps på ulike kjøleblokker (noe som likner FPS-tabellene man får ut grafikkorttester)? Ellers er det jo litt bingo ift hva slags kjøleblokk jeg kjøper (dvs gjør som samboeren min ville gjort; kjøper den som ser "finest" ut).

 

tester:

cpu blokker - http://skinneelabs.com/cpu-blocks.html

vannpumper - http://skinneelabs.com/pumps.html

 

ellers kan du kikke på http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

eller http://www.overclock.net/water-cooling/ finnes mye å lese der bilder av komponenter, pc etc etc.

Lenke til kommentar

Takker! Akkurat det jeg var på jakt etter! Ser her at Watercool sin heatkiller LC gjør det skarpt. Koster halvparten av de over.

les denne først du:

http://skinneelabs.com/ek-supreme-hf.html siste test

Du må ikke se deg blind på temperaturene. du må også tenke på hvor mye motstand vannstrømmen møter i en blokk. Jo mindre motstand jo bedre er det.

Per dags dato er det EK supreme HF som er beste cpu blokk (med jetplate #1) å få tak i. Bra temperatur og highflow, kan velge å bytte jetplate om en vil ha endra mindre motstand i blokken om en vil prioritere kjøling av skjermkort blokkene f.eks. vil gå utover kjølingen på processor med 1-2 grader.

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Ville valgt en annen cpu kjøler, EK supreme HF, heatkiller 3.0 swiftech gtz er gammel og ikke highflow og ligger noen grader over de beste cpu kjølerne idag.

 

*snip*

 

Den siste Swiftech GTZ ble lansert i fjor, og er på ingen måte gammmel. Hvordan den er i forhold til EK eller WC vet jeg ikke, men det er feil at den er gammel.

 

Hvis man uansett skal ha 2 radiatorer og 2 pumper, ser jeg ingen grunn til å ikke hive dem i separate looper. Da hindrer man jo også 'forurensing' fra andre komponenter :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Haha! Da er omsider delene til vannkjølingen bestilt fra aquatuning! Det ble følgende:

 

CPU: Watercool HK rev3 LT

GPU: EK FC5970

Pumpe: 2x Laing MCP355

Reservoir: XSPC dual bay for to Laing pumper

Radiator: Swiftech MCR320, Magicool 140 og Magicool 280

Nipler: 1/2ID 3/4OD rette og 45 grader

Slange: 1/2ID og 3/4OD svart pvc fra xspc

 

Gleder meg stort til å smelle sammen settet og se hva det kan yte!

 

Og ja. Som dere ser ble det dobbelt kretsløp. Dess mer man leser om emnet, jo mer får man lyst på litt skikkelige saker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...