Gå til innhold

Elektromigrasjon og spenning


jerv

Anbefalte innlegg

Bør man la sin stakkars cpu slite på maksimal ytelse, ofte med spenning stilt på max? Eller er det en god idé å stille cpu ned et lite hakk fra max, så man kan kjøre på lavere spenning? Spør med tanke på faren for elektromigrasjon...

 

Duron 800 at 1050 og 1.85V (1.60 default)

Er denne i faresonen? Dette var maksimal klokkefrekvens på cpu for å få den stabil.

 

mvh Espen Thøring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ocl44: temperaturen var litt vél høy, men spenningen var ikke så værst for en t-bird. Min Duron 800@1026 (endrer seg for hver dag :smile: ) går på 1.8V, den er 37 på idle og 44 på max. Synes det er en trygghet å vite at temperaturen ikke er i faresonen, selv om jeg fint kan klokke litt høyere dersom jeg øker spenningen.

 

Takk for godt svar, canniliboy! Har god kjøling ja, CGK760 kjøler. 9.5 * 107mhz er min siste finjustering, som resulterte i ovennevnte temperatur og spenning.

Slik kan det være.

 

mvh

 

 

_________________

Espen Thøring

 

"I´m sweet enough"

 

[ Denne Melding var redigert av: jerv på 2001-08-09 01:54 ]

Lenke til kommentar

Som kjent går det ganske hett for seg når du overklokker, og da spesielt Tbirder og Duron prosessorene. De prosessorene som derimot har hatt virkelig problemer med netopp elektromigrasjon er FCPGA Coppermine prosessorene, dvs første generasjon kobberprosessorer fra Intel.

 

For en AMD prosessor vil normal, akseptabel, arbeids temperatur liggepå melom 40C og 50C, mens for CeleronII/PIII rundt 30-40C.

 

Jeg vil ikke si at du er i faresonen, men jeg tror jeg ville vurdert å finne måter å senke tempen på, enten kabinettkjøling eller ander metoder.

 

Et godt motto når det gjelder overklokking er "Kaldt er for varmt" :wink:

 

Duckman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...