Gå til innhold

Trenger tips til liten bærbar med stort batteri


Anbefalte innlegg

Jeg skal inn i forsvaret i sommer, og tenkte derfor at jeg skulle kjøpe meg en liten bærbar å ha med meg.

Det viktigste for meg er at den har lang batteri-tid og at den er liten og lett.

Den skal hovedsaklig bli brukt til film, internett og e-post.

Det er også en bonus om den takler avspilling av full hd filmer. (fra hdd)

Har ikke tenkt å bruke noe særlig mer enn 5000.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har testet denne?

Ser at den har litt dårligere batteri levetid enn andre netbooks, men den har også ion gpu og en atom prosessor med 2 kjerner.

Er det verd de ekstra pengene/mindre batteri levetid?

 

Netbooks kan bli en tålmodighetsprøve å bruke i lengden, i hvert fall hvis det skal være din eneste PC. De fungerer jo helt greit til oppgaver som nettsurfing og slikt, men Atom-prosessoren er treig, og man blir fort lei av å vente på at PC-en skal reagere. Hvis du ønsker å spille av HD-film, ville jeg også valgt noe litt kraftigere.

 

Jeg foreslår at du tar en kikk på 13-tommere med CULV-prosessor, som Acer Aspire 3810T og Asus UL30A eller Asus UL30VT. Disse maskinene er ekstremt tynne og lette (ca 1,7 kg) og batteritiden er vanvittig god (rundt 10 timer, Asus-maskinene er noe bedre enn Acer på batteri).

 

Forskjellen på de to Asus-maskinene er at VT har dedikert Nvidia-grafikkort i tillegg til det integrerte Intel-grafikkortet. Man kan bytte mellom de de kortene med en hurtigtast: integrert kort for lengst mulig batteritid, dedikert kort for best mulig grafikkytelse. Veldig fleksibelt. Nå er VT faktisk også billigere enn A, og mer tilgjengelig (på lager). Har selv en UL30VT, og den er en glimrende maskin, bortsett fra at skjermen ikke har den beste innsynsvinkelen eller kontrasten, men etter hva jeg har sett i diverse butikker, så er det ikke stort bedre skjermer på andre laptoper i denne prisklassen, eller netbooks for den saks skyld. Asus-ene finnes i svart og sølv.

 

Omtale av Asus UL30A her og her og her.

Omtale av Asus UL30VT her og her.

 

Aceren har jeg ikke noe erfaring med, men den har fått mye skryt, den også. Omtale herog her. Merk at 3810t kommer i en del forskjellige konfigurasjoner. Jeg ville valgt den med SU7300-prosessor (samme som i Asus-maskinene). Du kan spare 500 kr på å gå ned til SU3500, men den er ikke dobbelkjerne. SU7300 er verdt de ekstra 500.

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...