Gå til innhold

SRCDS [win] server div. spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

For ca. 4 år siden kjøpte jeg og to kompiser en AMD-basert PC til 4000 inkl. moms for å bruke den som dedicated server for CS:S. Jeg har dessverre ikke spesifikasjonene på alle delene, men har en viss peiling på hva den inneholder. Det vi kjøpte var:

-AMD Athlon 64 2.0(?) GHz socket 939

-Hovedkort m/VGA ASUS A8N-serien.

-Minne (Har ikke peil på hva, men regner med enten 1 eller 2 GB)

-Samsung Spinpoint 160GB?

-Kabinett (inkl. PSU (~400W?), ca. pris 500,-)

 

Trekker vi fra kabinettet ligger resten av delene på ca. 3500,-, dvs. egentlig veldig billig boks.

 

Nå skal vi igjen fyre opp serveren (som i 2006 fint kjørte 4 dedikerte servere på hver sin port). I 2006 kjørte den én private (100 tick) og tre public-servere (66 tick), der den ene (DM SURF) kjørte med 32 aktive spillere døgnet rundt. Serveren hadde på det meste rundt 50 spillere med en internettlinje på 6mbit/s opp og ned (fiber). I dag vil serveren kjøre like mange virtuelle servere, men på en 15/15 linje (fiber). Skal sette inn 40GB WD Raptor (1. gen) som systemdisk. Map change skjer svært sjelden på den mest populære serveren.

 

Sånn, da tror jeg dere skal ha nok informasjon til å svare på spørsmålene mine:

 

1. Vil en oppgradering til under kr 2000,- utgjøre en stor forskjell?

-Hva burde prioriteres å bytte ut?

 

2. Dersom vi bytter ut CPUen med en dual/quadcore CPU, vil hver kjerne kjøre hver sin srcds prosess?

 

3. 32bit eller 64bit OS? srcds kommer vel bare i 32bit?

 

4. Er det noe poeng med CPUer beregnet for servere?

 

5. Win XP eller Win 7?

 

Det jeg tenker er at en PC til under 2000,- i dag lett overgår en til 3500,- i 2006. <--- Shoot me if I'm wrong!

 

Setter svært stor pris på svar! =D

 

Beklager evnt. leifer og dårlige formuleringer. Skrev dette seint på natta. =D

 

 

Mvh Anders.

Endret av mahcmoud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Vil en oppgradering til under kr 2000,- utgjøre en stor forskjell?

-Hva burde prioriteres å bytte ut?

CPU og HK. Ellers etter eget ønske. Vil annbefale Dual-core (2.2-2.8GHZ) om du tenker 4 servere. Men, om det bare er 1Gb ram på maskinen burde dette oppgraderes til 2Gb eller mer.

 

2. Dersom vi bytter ut CPUen med en dual/quadcore CPU, vil hver kjerne kjøre hver sin srcds prosess?

Nei. Når en core er hardt belastet, så vil div. prosesser kjøres over på en ny core.

med linux kan du tvinge prosesser på de forskjellige cores.

 

3. 32bit eller 64bit OS? srcds kommer vel bare i 32bit?

Absolutt ikke nøye. Men, 32bit kan være greit (krever noen gang midre).

 

4. Er det noe poeng med CPUer beregnet for servere?

Kommer ann på om du tenker på server socket eller en socket tilegnet priv. marked.

Xeon og Opteron på en socket til priv. marked er "falsk". Altså, de er nesten idenstisk til core2, eller AMD Athlon/Phenom.

Kjører du alt på en serversocet vil det trolig utgjøre en -liten- forbedring.

 

5. Win XP eller Win 7?

Win. XP.. Dette er av egen erfaring. Ticrate vil være noe mer ustabil på en Win7 maskin, samt OS krever mer hardware.

 

 

Må nevne at 14-18 slots krever ca 3.5Mbit upstream. Samme mengde spillere krever ca 1.5GHz CPU, ved full aktivitet (skyting og alt mulig).

Tenker at dette dekker alle pungter. Noen spørsmål eller feil, feel free to shot me! :)

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Tja, for å kjøre simple aplikasjoner så duger en D-Link DIR-615.

Den er veldig simpel å åpne portene på, billig, Stabil o.l. Men, noen sier den sliter litt på trådløs-delen.. Men, har ikke opplevd det selv.

 

Problemet med billige routere er ofte P2P oppgaver. Dette krever konstant trafikk fra multiple plasser/hosts. En kan si det tilsvarer nesten et lite "DDOS angrep" :b

Men, tenker at det ikke vil ha noe å si for deg? ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har noe å si, tenker at hver spiller på serveren tilsvarer en tilkobling, noe av det samme som P2P. Da trenger jeg vel kanskje en annen router? Fant ut at jeg bruker DIR-635 som til nå har stått hjemme, og smeller opp 615 hjemme i stedet. Får håpe det duger.

 

Takker igjen for svar! Du har vært til stor hjelp!

 

Mvh Anders.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har noe å si, tenker at hver spiller på serveren tilsvarer en tilkobling, noe av det samme som P2P. Da trenger jeg vel kanskje en annen router? Fant ut at jeg bruker DIR-635 som til nå har stått hjemme, og smeller opp 615 hjemme i stedet. Får håpe det duger.

 

Takker igjen for svar! Du har vært til stor hjelp!

 

Mvh Anders.

Likehet er det. Men, antall connections er det som teller inn.

 

Nå har jeg kjørt multiple HLDS på multiple dritt-rutere med skyhøye oppetider, enste nedetiden, er ved restart av server, har skjedd at router har kresjet, men kjeldent...

 

Slenger inn, det med lyse-"standard". Det er mye mulig at du finner ut at opphastighet kan nerme seg mer 20-30mbit, de bruker å ha ganske flotte tall på den, selv om det ikke er betalt for. Men, vil også nevne at ved bruk av TV-en, så vil hastigheten synke med opp til 5mbit..

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...